08.10.2018

درخواست نماینده خامنه‌ای برای رد لایحه کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم


رادیوفردا: همزمان با «تهدید به قتل» شماری از نمایندگان مجلس به دلیل رای مثبت به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در نیروی قدس سپاه پاسداران نیز از شورای نگهبان خواست که این لایحه را رد کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی شیرازی روز دوشنبه ۱۶ مهر تصویب این لایحه را به معنای جلوگیری از حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های مورد حمایت خود در لبنان، سوریه و عراق دانست.

وی تاکید کرد که «شورای نگهبان امروز وظیفه دارد جلوی این حرکت را بگیرد».

آقای شیرازی همچنین با اشاره به سخنان وزیر خارجه ایران در جلسه روز یکشنبه مجلس مبنی بر اینکه با تصویب این لایحه «بهانه‌جویی آمریکا کم می‌شود»، افزود:«یعنی ما با فشار آمریکایی‌ها این کار را انجام می‌دهیم. غیرت ما کجا رفته؟ نباید فریاد بزنیم؟»

مجلس ایران روز یکشنبه در یک جلسه جنجالی و پس از چهار ماه، لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم» را تصویب کرد.

آقای شیرازی در واکنش به این اقدام با اشاره به مخالفت سابق رهبر جمهوری اسلامی با تصویب این لایحه گفت: «مجلس شورای اسلامی دیروز تصویب کرد که جمهوری اسلامی به کنوانسیون اف‌ای‌تیاف بپیوندد، یعنی ما دست حمایت از لبنان، سوریه و عراق برداریم. غیر از این است؟»

سخنان آقای شیرازی درباره موضع رهبر جمهوری اسلامی در برابر این لایحه در حالی بیان شده است که با وجود مخالفت قبلی آیت‌الله خامنه‌ای، روز یک شنبه در جلسه علنی مجلس اعلام شد که او با تصویب این لایحه مخالفتی ندارد.

بر اساس نامه‌ای که از دفتر رهبر جمهوری اسلامی به مجلس ارسال شده، آیت‌الله خامنه‌ای گفته است: «آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع به لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها گفته‌ام مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود و نه کنوانسیون خاص؛ لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم.»

با این حال رسانه‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی همچنان شدیدا به این لایحه حمله می‌کنند.

در همین حال تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله پروانه سلحشوری، نماینده تهران، اعلام کرده‌اند که به دلیل رای مثبت به این لایحه «به مرگ تهدید» شده‌اند.

استانداری خراسان رضوی اعلام کرده که «منشا این پیامک‌ها» یک عضو سابق شورای شهر مشهد با نام اختنصاری «خ.م» است.

رسانه‌ها نیز اعلام کردند که این فرد خلیل موحدی، عضو سابق شورای شهر مشهد، است.

آقای موحدی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته است که ارسال این پیامک‌ها «یک دستور جمعی بود. در واقع ما تصمیمات مختلفی گرفتیم که یکی از آنها پیامک بود که همه هم انجام دادند».

وی درباره اینکه این دستور از کجا صادر شده نیز گفته است: «ما یک حسینیه داریم که آنجا این تصمیم گرفته شد اما چون تشکل‌ها با ما مرتبط هستند این تصمیم را همه اجرا کردند.»

آقای موحدی اعلام کرد که از این به بعد نیز به ارسال پیامک‌ها ادامه می‌دهد.

محافظه‌کاران ماه‌ها با تصویب این لایحه مخالف بودند و همزمان با رای‌گیری روز یکشنبه (۱۵ مهر) درباره سرنوشت این لایحه، تظاهرات اعتراضی گسترده‌ای نیز در مقابل ساختمان مجلس در جریان بود.

​لایحه الحاق ایران به «کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم» که با عنوان «سی‌اف‌تی» شناخته می‌شود، یکی از چهار لایحه‌ای است که تصویب و اجرای آنها مانع از قرار گرفتن نام ایران در فهرست سیاه کارگروه اقدام ویژه مالی، موسوم به اف‌ای‌تی‌اف خواهد شد.

اکنون کمتر از ۱۰ روز به پایان مهلت اف‌ای‌تی‌اف برای اجرای ۴۱ توصیه مدنظر جهت شفافیت مبادلات پولی و بانکی توسط ایران مانده‌ است و این لایحه باید در شورای نگهبان نیز تصویب شود.
منبع: خبرگزاری‌های فارس، ایسنا، شبکه های مجازی و رادیو فردا؛ ا.م/س.ن

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates