06.05.2013

سگ ها به کهریزک می روند

رادیوفردا: روزنامه بهار چاپ تهران در شماره شنبه چهاردهم ارديبهشت ماه از خبرساز شدن دوباره کهريزک، اين بار برای سگ ها نوشته است. به نوشته اين روزنامه ماجرا از اجرای دوباره طرح معروف به امنيت اجتماعی آغاز شده است. طرحی که در آن احمدرضا رادان جانشين فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران به خبرنگاران داخلی گفته بود با کسانی که اقدام به سگ گردی در خيابانها می کنند برخورد خواهد شد.

با اين حال روزنامه بهار از تغيير روش های پليس تهران برای برخورد با آنچه «سگ گردانی» می نامد خبر داده است.

يکی از شهروندان ساکن شمال شهر تهران که شاهد جمع آوری سگ ها توسط ماموران انتظامی بوده، در گفتگو با رادیو فردا برخورد ماموران با اين حيوانات خانگی را خشن توصيف میکند: «يگان ويژه بودند، ريختند تمام اين سگ ها را از دست اينها گرفتند. سگ ها را با لگد و کتک ريختند توی کيسه و بردند.»
«يگان ويژه بودند، ريختند تمام اين سگ ها را از دست اينها گرفتند. سگ ها را با لگد و کتک ريختند توی کيسه و بردند.»
یکی از شهروندان ساکن تهران
​​
نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران هنوز به انتشار اين دست از گزارش ها واکنشی نشان نداده است. با اين وجود روايت های متفاوتی از شيوه جمع آوری حيوانات خانگی توسط نيروی انتظامی وجود دارد.

یکی از افرادی که سگش توسط نیروی انتظامی جمع آوری شده به رادیو فردا می گوید: «سگ را از پدرم می خواستند بگيرند. پدرم ممانعت کرده که سگ را به آنها تحويل بدهد. در نهايت به پدرم دستبند می زنند و پاهايش را هم می بندند. سگ را از توی ماشين برمی دارند. يک موتور سگ را می برد. يکی ديگر دست پدرم را باز می کند او هم با موتور می رود.»

پيش از آغاز طرح معروف به امنيت اجتماعی، رضا جوالچی سخنگوی انجمن حمايت از حيوانات ايران و همکارانش جلساتی را با معاونت اجتماعی نيروی انتظامی داشتند و به آنها پيشنهاداتی برای رسيدگی به وضعيت حيوانات خانگی بازداشت شده داده بودند.

رضا جوالچی در این مورد به رادیو فردا می گوید: «يک هفته پيش ما با معاونت اجتماعی نيروی انتظامی جلسه ای داشتيم و از پيشنهاد انجمن استقبال کردند. خيلی عجيب بود که چند روز که از اين جلسه گذشت نيروی انتظامی طرح را اجرا کرد و در حال حاضر وضعيت به صورتی است که داريم می بينيم.»

اما حالا پيام محبی نايب رييس جامعه دامپزشکان کشور در گفتگو با روزنامه بهار فاش کرده است که سگهای جمع آوری شده به منطقه قلعه چمن کهريزک منتقل شده اند. صاحبان حيوانات خانگی که پس از روزها سرگردانی مکان حبس حيواناتشان را پيدا کرده اند با همکاری يکی از ماموران انتظامی توانسته اند از اين مکان حفاظت شده بازديد کنند.

یکی از کسانی که سگش به کهریزک منتقل شده به رادیو فردا می گوید :«يک سگی بود که تنگی نفس و بيماری ريه دارد و به هوای اينکه ما آنژيو کت اين حيوان را بکشيم و دست اين حيوان را پانسمان کنيم رفتيم جای سگها را ديديم. يک جايی فوق العاده کثيف و خيلی خشک وچرک و پر خاک و تمام سگها خاکی و گلی و توی يک جای خيلی کوچک همه سگ ها را ريختند روی همديگر و نگهداری می کنند.»

صاحبان حيوانات خانگی از آنچه «برخوردهای نامناسب ماموران نيروی انتظامی» می نامند تا «بر عهده نگرفتن مسئوليت توقيف اين گروه از حيوانات» شکايت می کنند. تا آنجا که به گفته انجمن حمايت از حيوانات ايران نيروی انتظامی در اجرای دور جديد اين طرح از ارائه رسيد به صاحبان اين حيوانات هم خودداری کرده است.
صاحبان حيوانات خانگی از آنچه «برخوردهای نامناسب ماموران نيروی انتظامی» می نامند تا «بر عهده نگرفتن مسئوليت توقيف اين گروه از حيوانات» شکايت می کنند. تا آنجا که به گفته انجمن حمايت از حيوانات ايران نيروی انتظامی در اجرای دور جديد اين طرح از ارائه رسيد به صاحبان اين حيوانات هم خودداری کرده است.
​​
پيام محبی نايب رييس جامعه دامپزشکان که تاکنون نامه های بسياری را به وزير کشور در اين خصوص نوشته است نوک پيکان انتقادهای خود را متوجه نحوه نگهداری اين سگها در بازداشتگاه می کند: «به هر حال هرجا يک کولونی بزرگی از موجود زنده باشد و بهداشت شان رعايت نشود سريعا مستعد حمله عوامل بيماری زا می‌شود. کمااينکه سالهای پيش هم حيواناتی بودند که از بازداشتگاه در می‌آمدند که مشکلاتی برايشان پيش آمده بود که بيماری‌های مشترک بودند. بيماری‌های قارچی که تويشان ديده می‌شد مشترک بود. می‌توانست نيروی انتظامی را هم آلوده کند.»

دوسال پيش اسماعيل احمدی مقدم فرمانده نيروی انتظامی به واحد مرکزی خبر وابسته به صدا وسيمای جمهوری اسلامی ايران گفته بود که براساس حداقل، قانون حمل سگ و حيوانات به طور کلی بايد دارای ضوابط خاص باشد. او همچنين با اشاره به اين مساله که جامعه ايران يک جامعه اسلامی است سگ را حيوانی نجس ناميده بود که نبايد به گفته او «در معابر وجود داشته باشد.»

نعمت احمدی وکيل دادگستری در تهران می گويد اقدامهای نيروی انتظامی در مساله جمع آوری حيوانات خانگی وجاهت قانونی ندارد.

وی می افزاید: «ما در قانون اين را نداريم اما خب نيروی انتظامی به صورت فصلی و موضوعی به صورت خود تعريف کرده، نه قانونی برخورد می کند. جز اثرات منفی هم چيزی در جامعه به جا نمی گذارد.»

پيشتر نمايندگان مجلس شورای اسلامی تلاش کرده بودند در قالب طرحی ممنوعيت ها و محدوديت هايی را برای تردد سگها در مکان های عمومی به وجود آورند.

اما اين طرح هيچگاه به نتيجه نرسيد. حالا مقام های نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران دوستداران حيوانات خانگی و صاحبان آنها را به آنچه «خودنمايی و انجام حرکات نمايشی با اين حيوانات» می نامند، متهم می کند. اما روايت اين شهروند تهرانی اين گفته ها را نقض می کند.

دقيقا در همين زمانی که با کسانی که حيوان دارند برخورد صورت می-گيرد هر روز ده ها سگ از مبادی قانونی کشور از طريق فرودگاه و مرزهای زمينی، دارد توسط دلال ها وارد می شود. در همين اطراف تهران صدها مرکز هست که دارند حيوانات را پرورش می دهند. خريد و فروش می کنند. علنا روزهای تعطيل در بزرگراه آزادگان مرکزی ايجاد شده که سگ ها خريد و فروش می شوند و نيروی انتظامی هيچ برخوردی با اين اشخاص صورت نمی دهد.
رضا جوالچی، سخنگوی انجمن حمایت از حیوانات
​​
یکی از افرادی که سگش جمع آوری شده به رادیو فردا می گوید: «پدر من يک آدم شصت و دو سه ساله است فکر می کنم حول و حوش ۴۰ سالی برای خودنمايی گذشته باشد ازش. و سگ اصلا توی ماشين بوده و توی باکس بوده و جايی برای خودنمايی وجود نداشته. آدمهايی بودند که متاسفانه سگشان را خيلی بدتر گرفتند. دم در دامپزشکی کمين کردند. طرف سگش را برده مثلا برای واکسيناسيون يا هر چيزی از در دامپزشکی که آمده بيرون يا قبل از اينکه وارد دامپزشکی شود سگش را گرفته اند.»

در چنين شرايطی که به گفته رضا جوالچی سخنگوی انجمن حمايت از حيوانات ايران «معيارهای روشنی برای اين گونه برخوردها وجود ندارد» پاره ای از عملکردهای نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران هم تناقض ها را پررنگ تر می کند:

«دقيقا در همين زمانی که با کسانی که حيوان دارند برخورد صورت می-گيرد هر روز ده ها سگ از مبادی قانونی کشور از طريق فرودگاه و مرزهای زمينی، دارد توسط دلال ها وارد می شود. در همين اطراف تهران صدها مرکز هست که دارند حيوانات را پرورش می دهند. خريد و فروش می کنند. علنا روزهای تعطيل در بزرگراه آزادگان مرکزی ايجاد شده که سگ ها خريد و فروش می شوند و نيروی انتظامی هيچ برخوردی با اين اشخاص صورت نمی دهد.»

جمع آوری سگ ها از سوی پليس در حالی صورت می گيرد که آنها می توانند برابر قوانين جمهوری اسلامی ايران شناسنامه رسمی دامپزشکی دريافت کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates