18.10.2018

ادامه اعتراض به ‘شوخی’ سناتور گراهام درباره تبار ایرانی

بی‌بی‌سی: واکنش ها به اظهارات روز سه شنبه سناتور جمهوری خواه، لیندزی گراهام، درباره داشتن تبار ایرانی ادامه دارد.

او در یکی از برنامه های شبکه “فاکس نیوز” به نام “فاکس و دوستان” درحالی که با حالتی شوخ طبعانه می خندید گفته بود که “اسفناک” خواهد بود اگر آزمایش های دی ان ای نشان دهد اصل و نسب او ایرانی است.

آن حرف سناتور اهل کارولینای جنوبی با واکنش های گسترده ای روبرو شده است.

از جمله جمال عبدی رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا این اظهارات را “زننده” خواند.

او روز سه شنبه در بیانیه ای نوشت: “اگر از تبار ایرانی وحشت دارید و فکر می کنید همه ایرانی ها دروغگو هستند، تعصب شما درمانی ندارد و شایستگی خدمت در سنای آمریکا را ندارید، چون رای شما بر ده ها میلیون ایرانی و میلیون ها ایرانی الاصل مهاجر دیگر تاثیر می گذارد.”

سناتور گراهام بعدا به شبکه فاکس گفت که آن سخن کنایه ای طنزآمیز به “آیت الله” بود، نه مردم ایران و تاکید کرد که برای مردم این کشور احترام کامل قائل است و آنها را مردمی “شجاع” و “با فرهنگ” می داند.

او گفت: “اگر مرا بشناسید می دانید که هیچ کس به اندازه من در مقابل ستمگران از مردم ایران دفاع نمی کند.”

شبکه خبری “سی ان ان” گزارش می دهد که بعضی از چهره های ممتاز صنایع به خصوص در عالم فناوری اطلاعات به این سخنان تاخته اند.

امید کردستانی، رئیس اجرایی توئیتر که در ایران متولد شده، نوشت که سناتور گراهام “باید عذرخواهی کند.” او در توئیتی از این سناتور خواست “لطفا از این پس در حفظ بهترین ارزش های کشور بزرگ ما (آمریکا) و نهادهای آن بکوشید.”

هادی پرتوی مدیر عامل موسسه غیرانتفاعی “Code.org” و برادرش علی از بنیانگذاران این موسسه هم آن اظهارات را اهانت آمیز دانستند. این موسسه به معرفی برنامه های علوم کامپیوتری در مدارس کمک می کند.

سی ان ان می نویسد که این دو برادر که در تهران متولد و در سن ۱۱ سالگی به آمریکا مهاجرت کردند در دوران اولیه کاری شرکت های مهم فناوری از جمله فیسبوک، اوبر و دراپباکس در آنها سرمایه گذاری کرده بودند.

هادی پرتوی به سی ان ان گفت او در طول سکونت در آمریکا از اظهارات نژادپرستانه ای مثل شوخی ها در مورد “لزوم بمباران ایران” یا “به کشورت برگرد” بی نصیب نبوده اما افزود: “به نظر من مشکل واقعی وقتی است که رهبران کشور یعنی کسانی که قرار است سرمشق دیگران باشند، نه فقط این رفتارها را توجیه بلکه خود آن را شروع می کنند.”

او گفت: “بیشتر آمریکایی ها نمی دانند که شرکت هایی مثل ای بی یا دراپباکس را ایرانی ها تاسیس کرده اند.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates