25.10.2018

روش تازه اطلاعات سپاه؛ بستری اجباری یک فعال صنفی معلمان

ایران وایر: هاشم خواستار قبلا به دلیل فعالیت های صنفی در حوزه معلمان دو سال حبس را تحمل کرده است.

بنا بر اعلام فعالان کانون صنفی معلمان، «هاشم خواستار»، از فعالان این مجموعه صنفی در مشهد از سه روز پیش به صورت اجباری از سوی نیروی سازمان اطلاعات سپاه، در بیمارستان روان پزشکی مشهد بستری شده است.

روز سه شنبه فعالان صنفی معلمان در شبکه‌های اجتماعی از گم شدن آقای خواستار و بی نتیجه بودن پیگیری و تماس های خانواده این فعال صنفی با نهادهای مختلف امنیتی و انتظامی برای اطلاع یافتن از وضعیت او خبر دادند.

دیروز، «جواد لعل محمدی» از فعالان کانون صنفی معلمان در مشهد به «ایران وایر» خبر داد سازمان اطلاعات سپاه در تماسی که با همسر آقای خواستار داشته اعلام کرده او را به « به دلیل اختلالات روانی» به «یک بیمارستان روان پزشکی» انتقال داده است.

جواد لعل محمدی که خود از ابتدا به همراه همسر و پسر آقای خواستار، پیگیر وضعیت او بوده، می گوید:« روز سه شنبه آقای خواستار طبق معمول صبح ساعت شش برای سر زدن به باغ خودش از منزل خارج شد. بعد از چند ساعت که ایشان به خانه برنگشت، پسرش «جاهد» به باغ مراجعه می کند و می بیند ماشین آقای خواستار دم در باغ پارک شده و تکه های گوشتی که آقای خواستار برای غذا دادن به حیوانات با خود برده، دست نخورده در ماشین است. بعد از این که خانواده آقای خواستار، بنده را در جریان این موضوع قرار دادند.»

جواد لعل محمدی با اشاره به پاسخ نهادی مختلف امنیتی در مورد وضعیت آقای خواستار می گوید:« تمام نهادها از جمله اداره اطلاعات اعلام کردند چنین فردی در لیستبازداشتی‌های آن ها وجود ندارد. امّا مسئولان سازمان اطلاعات سپاه گفتند که اگر آقای خواستار جزو بازداشتی های ما باشد، تا ۲۴ ساعت آینده به شما اطلاع می دهیم. تا این که دیروز صبح از سازمان اطلاعات سپاه با همسر آقای خواستار تماس گرفتند و گفتند که او را به علت «اختلال روانی» در یک بیمارستان روان پزشکی بستری کردیم. با جستجوهای زیاد متوجه شدیم آقای خواستار در « بخش حاد مردان» بیمارستان ابن سینا که بیماران آن به طور کل ممنوع الملاقات هستند، به صورت اجباری بستری شدند.»

آقای «لعل محمدی» به همراه پسر و همسر هاشم خواستار در مراجعه به «بیمارستان ابن سینا» متوجه می شوند، مسئولان آن از ارائه هر گونه پاسخ در مورد وضعیت فعال صنفی معلمان که به صورت اجباری در اختیار آن هاست سرباز می زنند.

هاشم خواستار قبلا به دلیل فعالیت های صنفی در حوزه معلمان دو سال حبس را تحمل کرده است.

جواد لعل محمدی در مورد جزئیات برخورد مسئولان این بیمارستان با خانواده آقای خواستار می گوید: « از مسئولان بخش های مددکاری و اورژانس بیمارستان پرسیدیم که دلیل این کار چیست و چرا بدون اجازه و در حالی که ایشان هیچ بیماری ندارند این کار را کرده اند که هیچ پاسخی ندادند. به اتاق آقای مهری، رئیس بیمارستان مراجعه کردیم و باز رئیس دفتر اجازه نداد که با او صحبت کنیم. آقای قبادی، مسئول دفتر آقای مهری گفت آقای خواستار ممنوع الملاقات است و به دستور دادستانی ما اجازه نداریم اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. تا این که بعد از سوال های بی جواب، شخص آقای مهری با نیروهای حراست و نیروی انتظامی مستقر در آن جا برای خارج کردن ما از بیمارستان تماس گرفت و ما هم به زور از آن جا خارج شدیم. ما حتی اجازه پیدا نکردیم برای یک لحظه هم آقای خواستار را از دور ببینیم.»

آقای لعل محمدی در انتقاد از برخورد غیرشفاف مسئولان بیمارستان ابن سینا می گوید:« این کار از طرف جامعهپزشکی که برای رعایت حقوق شهروندان قسم خورده اند بسیار زشت و ناپسند است. مسئولان بیمارستان وظیفه داشتند برای رفع نگرانی ها، ابتدای کار با خانواده و نزدیکان آقای خواستار تماس می گرفتند و ما را از این اتفاق مطلع می کردند. نه تنها این اتفاق نیفتاد که تا این لحظه هم نمی دانیم چه اتفاقی افتاده و این وضع قرار است تا کی ادامه پیدا کند.»

اذیت و آزار فعالان صنفی معلمان در روزهای گذشته و پس از اعتصاب سراسری فرهنگیان، گسترش یافته است. بعید نیست این برخورد با «هاشم خواستار» فعال صنفی معلمان در مشهد هم در ادامه چنین برخوردهایی روی داده باشد.

چطور پیگیری کنیم؟

پیگیری این خبر برای مقابله با آزار فعالان صنفی معلمان اهمیت دارد. تماس با سازمان اطلاعات سپاه پاسداران خراسان رضوی و گرفتن پاسخ از مسئولان آن عملاً کاری بسیار سخت است.

امّا پرسش از مسئولان «بیمارستان ابن سینا» درباره دلیل همکاری غیر قانونی آن ها با نهادهای امنیتی کاری شدنی و مفید است.

این بیمارستان در انتهای خیابان «حرعاملی» مشهد، جنب «نقلیه آستان قدس» است. شماره تلفن های این مرکز درمانی ۳۷۱۱۲۷۰۱، ۳۷۱۱۲۷۰۲، ۳۷۱۱۲۷۰۳ ، ۳۷۱۱۲۷۰۴ است.

تماس با مسئولان این بیمارستان ابتدا بپرسید آیا بستری بودن «هاشم خواستار» در این بیمارستان را تأیید می کنند و بعد درباره علت بستری او بدون مجوز خود و نزدیکانش سوال کنید.

بیمارستان های دولتی در هر شهرستانی، زیر نظر دانشگاه های علوم پزشکی همان شهرستان اداره می شوند.

«مرتضی طالبی دلوئی» مدیریت امور بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مشهد را بر عهده دارد.

شماره تلفن این بخش، ۳۸۷۹۵۰۳۸ و کد مشهد هم ۰۵۱است. در تماس با مسئولان مدیریت امور بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مشهد بپرسید چقدر از این حرکت غیر قانونی «بیمارستان ابن سینا» اطلاع دارند و چطور می توانند آن را با وجود مسئولیت تیم درمانی در برابر شهروندان توجیه کنند.

لطفاً فایل صوتی گفتگوی خود با مسئولان بیمارستان را برای ما به آدرس shoma@iranwire.com ارسال کنید. ما بدون درج نام شما در گزارش دیگری از اطلاعات دریافتی تان استفاده می کنیم. هدف از این حرکت، فشار برای رفتار قانونی با فعالان مدنی و صنفی کشور است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates