27.10.2018

قایق‌های تندروی سپاه تا نزدیکی ناو آمریکایی حامل ژنرال وتل پیش آمدند

رادیوفردا: شبکه خبری ان‌بی‌سی گزارش داده که قایق‌های تندرو ایران روز جمعه ۴ آبان خود را به نزدیکی ناو جنگی یو‌اس‌اس اسکس و یک کشتی آمریکایی دیگر در خلیج فارس رسانده‌اند در حالی که یکی از ژنرال‌های ارشد ایالات متحده نیز سوار این ناو بود.

این گزارش می‌گوید که شناورهای یادشده متعلق به سپاه پاسداران بودند که به طرف کشتی یو‌اس‌اس راشمور و اسکس حرکت کردند و حتی تا فاصله ۳۰۰ یاردی (کمتر از یک مایل) ناو اسکس پیش آمدند.

خبرنگاران ان‌بی‌سی هنگام این رخداد در کشتی حضور داشتند. به گفته این خبرنگاران، ژنرال جوزف وتل، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، نیز در پل فرماندهی کشتی بود که شش قایق تندروی سپاه پاسداران به اسکس نزدیک شدند و یکی از آنها از مقابل کشتی عبور کرد.

شبکه خبری ان‌بی‌سی می‌افزاید که یکی از ملوانان ایرانی در پیامی رادیویی شماره پیشوند کشتی آمریکایی را پرسید که روشی برای پرسیدن آن است که کشتی به چه کشوری تعلق دارد.

یک ملوان آمریکایی نیز پاسخ داد و عنوان کرد که این کشتی‌ها مجموعه‌ای از کشتی‌های جنگی هستند. اما با این حال قایق‌های ایرانی به مانور خود اطراف کشتی‌های آمریکایی ادامه دادند حتی زمانی که اسکس اعلام خطر کرد.

کاپیتان اسکس این کنش و واکنش را «ایمن و حرفه‌ای» توصیف کرد اما در عین حال گفت که رفتار آنها «اذیت‌کننده» بوده است.

کاپیتان برایان ماتی افزود که یکی از ملوانان نیروی دریایی سپاه پاسداران ساعاتی قبل پیامی تهدیدآمیز مخابره کرده و هشدار داده بود که اگر اسکس همچنان به پرواز هلیکوپترهای خود بر فراز قایق‌های ایرانی ادامه دهد، آنها به آن شلیک خواهند کرد.

با این حال هلیکوپترها همچنان به پرواز خود ادامه دادند و شلیکی هم رخ نداد و کشتی‌های ایالات متحده مجبور نشدند که مسیر خود را منحرف کنند.

ژنرال وتل نیز این برخورد را امری «عادی، ایمن و حرفه‌ای در آب‌های بین‌المللی» دانست و سپس از حرفه‌ای‌گری و هوشیاری خدمه اسکس تقدیر کرد.

وی همچنین با بیان این که رفتار قایق‌های ایرانی عادی بوده است عنوان کرد که بیشترین کاری که ایرانی‌ها در منطقه انجام می‌دهند، «تعقیب کردن» است.

ژنرال وتل افزود: «آنها سعی می‌کنند ببیند که ما چه می‌کنیم و سپس آن را تحلیل می‌کنند.»

شبکه خبری ان‌بی‌سی در ادامه این گزارش شرح داده که در چه ساعاتی چه تعداد قایق تندروی سپاه به کشتی‌های جنگی آمریکایی نزدیک شدند.

این گزارش می‌گوید که از ساعت ۷ تا ۹:۳۰ صبح به وقت محلی، چهار قایق ایرانی اسکس را تعقیب کردند و تا ۷۰۰ یاردی آن پیش آمدند.

ساعت ۹:۳۰ دو قایق گشتی دیگر رسیدند و آن چهار قایق آنجا را ترک کردند. سپس یکی از این دو قایق خود را به محدوده ۳۰۰ یاردی اسکس رساند.

پیش از این گزارش‌های متعددی از رویارویی قایق‌های تندروی سپاه پاسداران با کشتی‌های جنگی آمریکا منتشر شده بود. این رویارویی‌ها اما در دو سال اخیر رو به کاهش گذاشت تا جایی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تابستان امسال شمار این برخوردها در سال ۲۰۱۸ را صفر عنوان کرد.

اما تلویزیون ایران ماه گذشته ویدیوی منتشرنشده‌ای را پخش کرد که نشان می‌داد قایق‌های سپاه به ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» در خلیح فارس نزدیک می‌شوند. پرس‌تی‌وی می‌گوید که این ویدیو اول فروردین‌ سال جاری ضبط شده است.
منبع: شبکه خبری ان‌بی‌سی؛ س.ن

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates