12.11.2018

نقشه سعودی‌ها برای ترور مقامات ایران


ایران وایر: «جورج نادر»، تاجر لبنانی-آمریکایی و مشاور اقتصادی امارات متحده عربی در ملاقات با بن سلمان
خلاصه گزارشی از «نیویورک تایمز»؛ مارک مزتی، رونن برگمن و دیوید کرکپتریک

«نیویورک‌تایمز» در گزارشی مفصل، خبر از مذاکرات مقامات سعودی برای ترور مقامات جمهوری اسلامی داد. طبق گزارش این روزنامه، بیش از یک سال پیش یک مقام اطلاعاتی و نظامی پادشاهی عربستان طی دیداری با تجار بین‌المللی، نظر آن ها را درباره ترور مقامات ایرانی جویا شد.

ژنرال مورد بحث، سرلشکر «احمد عسیری»، فرمانده سابق سرویس امنیت و اطلاعات عربستان سعودی و «محمد بن سلمان»، مشاور ولیعهد این کشور است که پس از قتل «جمال خاشقجی»، رونامه‌نگار منتقد سعودی در کنسول‌گری استانبول، توسط دولت عربستان به عنوان مسئول این قتل معرفی و از کار خود برکنار شد.

ماجرا از دو سال پیش شروع ‌شد که جمع کوچکی از تجار بین‌المللی که با دول عربی در خاورمیانه ارتباطات مداوم تجاری دارند، برنامه‌ای طراحی کردند تا اقتصاد ایران را فلج کنند. به اعتقاد آن ها، پس از توافق «برجام» در دوره «باراک اوباما»، ایران فرصتی دوباره می‌یافت تا به قدرت اقتصادی منطقه تبدیل شود بدون این که آن تجار سهمی از این پیشرفت اقتصادی داشته باشند. به همین خاطر، طرحی ریختند تا با حمله‌ای همه‌جانبه، اجازه رشد اقتصادی را از ایران بگیرند و جایگزینی شوند برای تحریم‌های سابق علیه ایران که با برجام کنار گذاشته می‌شد.

دو تن از فعال‌ترین و برجسته‌ترین این تجار، یکی «جورج نادر»، تاجر لبنانی-آمریکایی و مشاور اقتصادی امارات متحده عربی و دیگری «جول زمل»، تاجر اسرائیلی هستند که با دولت و وزارت اطلاعات کشور خویش نیز ارتباطاتی نزدیک دارند. نادر اول نزد دوست صمیمی خود، محمد بن سلمان رفته و طرح را برایش بازگو کرده بود. نتیجه این جلسه، از این نوشته جورج نادر به وضوح پیدا است: «امروز جلسه‌ای واقعا فوق‌العاده با محمد بن سلمان داشتم.»

بعد از ملاقات با ولیعهد عربستان سعودی و به پیشنهاد او در اسفند ۱۳۹۶، نادر جلسه‌ای با حضور بقیه تاجران بین المللی که با کشورهای عربی در خاورمیانه کار می کنند و سرلشکر عسیری برگزار می‌کند تا طرح اقتصادی علیه ایران را به طور رسمی با وی در میان بگذارد.

در این طرح، برای مقابله با اقتصاد ایران کارهایی از این قبیل در نظر گرفته شده بود: «افشا و تخریب ماموریت‌ها و دارایی‌های سپاه “قدس” در سراسر دنیا»، «تاسیس حساب‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد تنش و دامن‌زدن به اعتراضات خیابانی»، «تامین مالی گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی» و «پخش اتهام‌های واقعی یا جعلی علیه مقامات رژیم برای ایجاد تفرقه در بین آن ها».

طراحان برنامه معتقد بودند این کارها هم چون جنگی اقتصادی، ایران را فلج می کنند و احتمال ظهور قدرتی جدید را در منطقه از بین می‌برند.‌

سرلشکر عسیری و همراهانش بعد از شنیدن طرح، به شدت از آن استقبال ولی با سوالی متفاوت روبه‌رو می شوند؛ مقامات سعودی از آن ها پرسیده بودند آیا حاضرند برنامه ترور فیزیکی و قتل سران جمهوری اسلامی را در ازای دو میلیارد دلار به طرح خویش بیافزایند؟ منظور آن ها به صراحت این بوده است که با پول پیشنهادی، شرکت‌های خصوصی متخصص در ترور و آدم‌کشی استخدام و مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی را از صحنه حذف کنند. فردی که طرح ترورش به طور مشخص در این جلسه مطرح شده، سرلشکر «قاسم سلیمانی» بوده است. این فرمانده سپاه قدس، دشمن شماره اول عربستان و اسرائیل به شمار می رود.

نادر و همراهانش که انتظار چنین سوالی را نداشته اند، پاسخ آن را به بعد از مشورت با وکلای‌خود موکول کرده بودند که بعد نیز با مخالفت صریح وکلایشان مواجه شدند. نادر البته پیش از خداحافظی و ترک سرلشکر عسیری، به او پیشنهاد می دهد که اگر دنبال چنین کاری است، بهتر است با شرکتی امنیتی در لندن تماس بگیرد که متشکل از سربازان سابق ارتش‌ بریتانیا است و متخصص در طرح‌‌ریزی و پیاده‌سازی عملیات‌های ترور و تخریب. اطلاع بیشتری از نام یا ماهیت شرکت مورد اشاره در دست نیست.

پیش از برکناری از قدرت، سرلشکر عسیری از افراد بسیار نزدیک و مورد اعتماد محمد بن‌ سلمان به شمار می‌رفت؛ ژنرالی که چهره عربستان سعودی در جنگ یمن در طول چند سال گذشته بود اما بعد از قبول مسئولیت برای صدور دستور قتل جمال خاشقجی، در ماه گذشته از سمت خود کنار گذاشته شد. معلوم نیست بعد از آن جلسه کذایی، مقامات عربستانی طرح خویش را چگونه پیگیری کردند. در هر صورت، با توجه به افشای این موارد در نیویورک تایمز، می‌توان انتظار داشت جزئیات بیشتری از این ماجرا در روزهای آینده روشن شود.

قتل جمال خاشقچی؛روزنامه‌نگار عرب در ترکیه توجه دولت‌ها و رسانه‌های جهان را معطوف به محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی کرد که به گفته برخی از کارشناسان غربی، فرد اصلی و مسئول واقعی پشت قتل جمال خاشقجی است. موشکافی رسانه‌ها اما به ماجرای قتل روزنامه‌نگار منتقد محدود نشد و بر اساس جزییات تازه منتشر شده در نیویورک تایمز، قتل از پیش برنامه‌ریزی‌شده مخالفان، روش دیرینه ولیعهد جوان بوده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates