13.11.2018

واکنش گسترده به سخنان ظریف درباره پولشویی گسترده در ایران

ایران وایر: وزیر امورخارجه ایران دیروز در گفتگویی که در سایت خبرآنلاین منتشر شده، گفت «پول‌شویی گسترده در کشور یک واقعیت است»

سخنان «محمدجواد ظریف» درباره پول شویی گسترده در ایران با واکنش تند رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبه رو شده است.
وزیر امور خارجه ایران دیروز در گفت وگویی که در سایت «خبرآنلاین» منتشر شده، گفته است: «پول‌شویی گسترده در کشور یک واقعیت است.»

او با تاکید بر این که برخی اشخاص که در ایران هزاران میلیارد تومان پول شویی می‌کنند، پشت پرده مخالفت‌ها و فضاسازی علیه لوایح مبارزه با پول شویی هستند، گفته است این افراد در یک مورد ۳۰هزار میلیارد تومان پول شویی کرده اند: «آن قدر توان مالی دارند که مبلغی برابر با کل بودجه وزارت خارجه را صرف یک مورد فضاسازی بکنند.»

محمدجواد ظریف با این که چند بار تاکید کرده که دستگاه خاصی را متهم نمی‌کند، در بخش دیگری از سخنان خود افزوده است: «كل بودجه وزارت خارجه یک هزار و ١٠٠ ميليارد تومان است. این مبلغ كم تر از بودجه فرهنگی برخی دستگاه‌های فرهنگی است که با بعضی ارگان‌های قدرتمند ارتباط دارند. ما نمی‌توانيم با آن فضاسازی مقابله كنيم.»

«محسن مهدیان»، نویسنده خبرگزاری «فارس» امروز در یادداشتی نوشته است: «ظریف چند هفته پیش همین جنس اتهامات و سخنان را در جلسه غیرعلنی با مدیران رسانه ها مطرح کرده بودند.»

تاکنون گزارشی از این جلسه منتشر نشده است ولی ۱۵مهرماه، «محمود صادقی»، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با روزنامه «ابتکار»، دلیل برخی مخالفت ها با لوایح مبارزه با پول شویی را پورسانت‌هایی دانسته بود که از طریق مبادلات غیرعادی مالی به دست می‌آیند: «طبق آمار معاون حقوقی رییس‌جمهوری، گردش مالی اقتصاد ایران سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار است که ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد و ۵۰ میلیارد دلار واردات است. این گردش برای این که از سیستم روال عادی بانکی این مبادلات صورت نمی‌گیرد، برای ما ۱۰ درصد هزینه دارد. ۱۵ میلیارد دلار از طریق مجاری غیرعادی باید حالت پورسانت بپردازد. برخی مخالفان تصویب “لایحه سی‌اف‌تی” [مبارزه با پول شویی] نگران کم‌شدن پورسانت خود هستند.»

محمدجواد ظریف: «كل بودجه وزارت خارجه ١١٠٠ ميليارد تومان است و این مبلغ كمتر از بودجه فرهنگی برخی دستگاه‌های فرهنگی است که با بعضی ارگان‌های قدرتمند ارتباط دارند. ما نمی‌توانيم با آن فضاسازی مقابله كنيم.»

«پدرام سلطانی»، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران هم دیروز در توییتی سعی کرده است تخمینی از ارقام پول شویی در کشور مطرح کند. او نوشته است در ایران، در جریان قاچاق سوخت ٢٠ هزارميليارد تومان، قاچاق مواد مخدر پنج هزارميليارد تومان، قاچاق كالا ١٠ هزارميليارد تومان و اقتصاد زيرزمينى ١٠ هزارميليارد تومان پول جابه جا می‌شود.

وزیر امورخارجه ایران در گفت وگوی دیروز خود مشخص نکرده است که منظورش از «ارگان‌های قدرتمند»، کدام نهادها هستند ولی وب سایت «مشرق نیوز» نوشت: «برداشت واضحی که از صحبت‌های او صورت می‌گیرد و تأکیدات مداوم او درباره “برخی نهادها” نشان می‌دهد که انگشت اشاره ظریف به سمت سپاه پاسداران است.»

از همین زاویه بود که در طول یک روز گذشته، خبرگزاری فارس و سایت مشرق نیوز که به سپاه نزدیک هستند و نیز «حسین شریعتمداری» مدیرمسوول روزنامه «کیهان» و «احمد امیرآبادی» عضو تندرو هیات ریيسه مجلس واکنش‌های تند و انتقادآمیزی به سخنان ظریف نشان دادند.

وب سایت مشرق نیوز این سخنان او را «گِرای ظریف برای تحریم شدن بیش تر ایران» عنوان کرده است. حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه کیهان نیز در یادداشتی نوشت در صورتی که ظریف اشخاص درگیر با پول شویی را معرفی نکند، «خیانت به ملت و نظام و هم دستی با پول شویان» کرده است. او هم چنین انگشت اتهام را به سمت دولت گرفت: «این چه دولتی است که در سیستم بانکی آن هزاران میلیارد پول شویی صورت می‌پذیرد و این سیستم بانکی توان کشف آن را ندارد.»

احمد امیرآبادی، عضو هیات ریيسه مجلس شورای اسلامی هم با طرح این سوال که مگر پول شویی در بانک‌ها انجام نمی‌شود، اظهارات ظریف را «تهمتی بزرگ» به نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: «این اظهارات کاملا به معنای بازی در زمین دشمن است.»
«علیرضا سلیمی»، نماینده مجلس نیز در سخنانی مشابه، حرف‌های ظریف را ایجاد جنگ روانی و در جهت ترساندن مردم دانست.

هر سه منتقد وزیر امورخارجه در سخنان خود اشاره کرده اند که ظریف قبلا در سخن رانی خود در «دانشگاه تهران» گفته بود امریکا با یک بمب می‌تواند تمام تاسیسات نظامی ما را نابود کند و او در گفتن سخنانی علیه منافع جمهوری اسلامی سابقه دارد.

در واکنشی تندتر، «جواد کریمی قدوسی»، نماینده مشهد در مجلس، وزیر امور خارجه ایران را «ضدانقلاب» خواند و گفت: «باید ظریف به عنوان مجرم در اتخاذ اظهارات مختلف علیه امنیت ملی تحت تعقیب دستگاه‌های امنیتی، به خصوص دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی قرار گیرد.»

او هم چنین خبر داد که ظریف قصد دارد از وزارت امور خارجه استعفا دهد و در دقایق آخر عمر سیاسی خود، «دست آوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» را زیر سوال برده است:«]بنابراین[مجبوریم در شرایط فعلی و با سرعت زیاد، با امضای قابل توجهی طرح استیضاح ظریف را در مجلس آماده کنیم.»

خبرگزاری «تسنیم» هم امروز خبر داده است: «برخی نمایندگان مجلس در حال جمع آوری امضا برای سوال از وزیر امور خارجه درباره ادعای وی مبنی بر وجود پول شویی گسترده هستند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates