14.11.2018

سعد حریری: گروه حزب‌الله مانع تشکیل دولت جدید لبنان است

رادیو فردا: سعد الحریری، نخست‌وزیر منتخب لبنان، روز سه‌شنبه ۲۲ آبان گروه حزب‌الله مورد حمایت ایران را «مانع بزرگ» تشکیل دولت جدید معرفی کرد و افزود اگر این گروه از مواضع خود عقب‌نشینی نکند هیچ راه‌حلی برای این بن‌بست وجود ندارد.

گروه حزب‌الله خواستار آن است که یکی از شش عضو سنی پارلمان لبنان که موئتلف این گروه است به عنوان وزیر در کابینه جدید معرفی شود. در مقابل سعد حریری حاضر نيست یکی از مقام‌های وزارت را که به حزب عمدتا سنی مذهب او اختصاص داده شده به موئتلفان حزب‌الله واگذار کند.

او روز سه‌شنبه و حدود شش ماه پس از انتخابات پارلمانی و شروع مذاکرات پیچیده برای تشکیل دولت جدید، در یک کنفرانس خبری که از تلویزیون پخش می‌شد گفت: «حقیقت این است که روند تشکیل دولت با یک مانع بزرگ روبرو شده است مسئولیت پیامدهای این وضعیت برای کشور بر دوش حزب‌الله است».

آقای حریری افزود اگر دادن مقام وزارت به یکی از موئتلفان سنی حزب‌الله تا این حد اهمیت دارد این گروه باید یکی از پست‌های خود در کابینه را به وی واگذار کند.

قرار است سه مقام وزارت در دولت جدید لبنان به حزب‌الله داده شود.

قبل از اجرای اصلاحات مالی که صندوق بین‌المللی پول آن را برای بهبود وضعیت بدهی‌های خارجی لبنان حیاتی می‌داند دولت جدید این کشور باید شکل بگیرد.

اجرای این اصلاحات در عین حال شرط مهمی برای پرداخت حدود ۱۱ میلیارد دلار کمک‌های خارجی به لبنان است که در حال حاضر مسدود شده است.

لبنان در عین حال از نظر حجم بدهی عمومی به نسبت ابعاد اقتصاد کشور در رتبه سوم جهانی است و علاوه بر توقف رشد اقتصادی، به گفته صندوق بین‌المللی پول، نظام مالی این کشور به شدت آسیب‌پذیر است.

سعد حریری افزود: «وضعیت اقتصادی کشور واقعا شرم‌آور است».

طبق توافق و سنت‌های سیاسی در لبنان کابینه این کشور باید انعکاسی از نتایج آراء احزاب سیاسی در انتخابات پارلمانی و تنوع مذهبی کشور باشد. در نتیجه بازیگران سیاسی همواره در مورد کنترل تعداد بیشتری از مقام‌های مهم کابینه با یکدیگر به شدت رقابت و چانه‌زنی می‌کنند.

شیخ حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان روز شنبه بار دیگر تاکید کرد که یکی از نمایندگان سنی موئتلف این گروه باید عضو کابینه وحدت ملی شود.

او در عین حال یادآوری کرد که در صورت لزوم حزب‌الله آماده است روند مذاکرات مربوط به تشکیل دولت را از ابتدا شروع کند.

اما سعد حریری تاکید کرد اگر حزب‌الله از این خواست خود عقب‌نشینی نکند هیچ راهی برای حل بن‌بست فعلی وجود ندارد.

او افزود: «تشکیل دولت جدید یک ضرورت ملی، امنیتی و اجتماعی است. این وظیفه من و میشل عون (رئیس‌جمهوری) است. من تمام کارهایی را که می‌توانستم انجام داده‌ام و همه باید مسئولیت خود را بپذیرند».

او تکرار کرد که طرح تشکیل دولت آماده اجرا و فقط مشروط به عقب‌نشینی حزب‌الله است.
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates