22.11.2018

زیست دختران و پسران حزب‌اللهی در توییتر؛ از صیغه تا تشتک‌بازی


ایران وایر: «زهرا طباخی »که خود نیز فرزند شهید است، یکی از معدود کاربران حزب‌اللهی بود که سال گذشته فاش کرد برخی از پسران یا مردان حزب‌اللهی به دنبال زنان شهدا هستند.
اختلاط نامحرم و شوخی دختران و پسران حزب‌اللهی از دیگر رفتار‌های شایع برخی از آن ها در شبکه‌های اجتماعی است که البته بدون انتقاد و بی‌حاشیه هم نبوده است.

شبکه‌های اجتماعی تفکیک جنسیتی میان دختران و پسران حزب‌اللهی را شکسته و آزار‌ها و اذیت‌ها و حتی روابط جنسی و کلامی میان این گروه از کاربران را افزایش داده است. آن‌ها پیش از حضور در شبکه‌های اجتماعی، به واسطه تفکیک جنسیتی در مدارس، مساجد، پایگاه‌های بسیج و هیات‌های مذهبی، ارتباط بسیار اندکی با یک دیگر داشتند اما حالا در جریان خیلی از برنامه‌های زندگی یک دیگر قرار می‌گیرند و در پاره‌ای موارد، با یک دیگر روابط نزدیک و تنگاتنگی دارند.

رابطه این دختران و پسران علاوه بر حوزه عمومی، در گفت وگو‌های خصوصی نیز شکل می‌گیرد که بخشی از آن مربوط به پیشنهاد دوستی، ازدواج و حتی صیغه با طرف مقابل است. اغلب این پیشنهاد‌ها هم به روش‌ها و بهانه‌های مختلفی از سوی پسرانی که با عناوینی مثل «انقلابی» یا «ارزشی» شناخته می‌شوند، به دختران این گروه داده می‌شود. گاهی اما این پیشنهادها پا را فراتر از خط قرمزها می گذارند و به حد آزار و اذیت می رسند که برخی از این دختران آن را علنی می کنند. آن‌ها هم‌چون بسیاری از دختران و زنان در ایران، در معرض آزار و اذیت‌های مختلف جنسی قرار دارند، با این تفاوت که آزارگران آن‌ها ادعای دین‌داری دارند.

این پسران که برخی از آن ها حتی متاهل هستند، در گفت وگو‌ها، باشوخی و کنایه خواسته‌های جنسی خود را مطرح می‌کنند. دامنه این رفتار‌ پنهان در شبکه‌های اجتماعی به اندازه‌ای افزایش یافته است که چندی پیش کمپینی با عنوان «تقوا در دنیای مجازی» در میان خودشان داغ شد. این کمپین یادآور می شد: «رفتارها و تعاملات اجتماعی بین افراد در دنیای حقیقی تفاوتی با دنیای مجازی ندارند.»

ریشه‌های شکل‌گیری این کمپین چه بود؟ چرا تشکیلاتی که هدایت نیرو‌های در شبکه‌های اجتماعی را برعهده دارد، تصمیم به راه‌اندازی آن و کمپین‌های مشابه در سال‌های اخیر کرده است؟با بررسی هزاران توییتاین افراد در یک سال اخیر می‌توان دلیل شکل‌گیری چنین کمپینی را یافت.

«زهرا طباخی »که خود نیز فرزند شهید است، یکی از معدود کاربران حزب‌اللهی بود که سال گذشته فاش کرد برخی از پسران یا مردان حزب‌اللهی به دنبال زنان شهدا هستند.

او نوشته بود: «بمیریم و نشنویم بین رفقای‌تان پز می‌دهید که همسر شهید فلانی را می‌خواهم زن دوم خودم کنم! جنگ روانی با زن داغ دیده؟ اخلاق و دین و غیرت ندارید؟»

این توییت در آن زمان جنجال‌های فراوانی میان حزب‌اللهی ها به پا کرد و بسیاری از این کاربر خواستند تا آن را حذف کند. اما او نه‌تنها اقدام به حذف توییت خود نکرد بلکه در دفاع از آن، به جزییات دیگری از این نوع رفتار اشاره کرد.

طباخی در مجادله با پسرانی که خواستار حذف این توییت بودند، به طور تلویحی اشاره کرد که در زمان جنگ هشت ساله نیز زنان بسیاری از شهدا با چنین فشار‌هایی روبه رو بوده و حالا زنان «شهدای مدافع حرم» نیز به آن ها اضافه شده‌اند.

بسیاری از این زنان را دختران جوانی تشکیل می‌دهند که به واسطه کشته شدن همسران شان در سوریه یا عراق، بیوه شده‌اند که همین مساله موضوع صیغه آن ها را در میان گروهی از نیرو‌های حزب‌اللهی داغ کرده است.

بعد از موضوع ازدواج یا صیغه زنان شهدا، گرایش به دوستی یا صیغه دختران مجرد حزب‌اللهی مهم ترین رفتار جنسی پسران یا مردان حزب‌اللهی در شبکه‌های اجتماعی است.

«فهی90مه» از جمله دختران حزب‌اللهی فعال در توییتر به شمار می رود که در این زمینه نوشته است: «محاله آواتار چادری بذاری و دایرکت و مسیج صیغه برات نیاد؛ از قیافه‌هایی که فکر می‌کنی همین الان از حجره تو حوزه پیام می ده.»

برقراری رابطه دوستانه غیرمجازی یکی دیگر از پیشنهاد‌های شایع و معمول پسران حزب‌اللهی در شبکه‌های اجتماعی به دختران است که بازتاب‌های قابل توجهی داشته است.

«مصطفی» نام کاربری است که در این خصوص به دختران حزب‌اللهی در توییتر چنین هشدار داده است: «از برادرانی که مدام به دایرکت‌تون تشریف می آرند و می خوان باهاتون درددل کنند، بترسید.»

«ریحانه» هم بی‌آن که به نام فرد یا کاربر خاصی اشاره کند، در توییتی کنایه‌آمیز نوشته است: «آقا پسر یا خانومی که به یه نامحرم پیام میدی و اسمش رو میزاری دوستی حلال، این کارا رو نکن.»

«میثم تقی‌پور» هم چنین نوشته است: «با ریش و چادر و عکس آقا و حرم و شهدا لاس مجازی نزنید! این کلمه محبوب من رو به لجن نکشید! با هدر حزب‌اللهی و اسلامی وسط تایم‌لاین و دایرکت‌ها، دل و قلوه ندین، بگیرین! حیا داشته باشین. حیا ندارین، شرف داشته باشین!»

تقی‌پور هم چنین توییت کرده است: «خانم چادری ساعت از ۱۲ شب که می‌گذره چرندیاتشون رو میریزن وسط تایم‌لاین و چنتا اکانت آقای ریشو هم هستند که کلا زیر همه پست‌های خانم‌ها منشن آنلاین هستند! ولله قسم جاهای بهتری هم واسه این کارا هست! هر غلطی می‌کنید، به درک فقط آواتار و بیو رو عوض کنید.»

اختلاط نامحرم و شوخی دختران و پسران حزب‌اللهی از دیگر رفتار‌های شایع برخی از آن ها در شبکه‌های اجتماعی است که البته بدون انتقاد و بی‌حاشیه هم نبوده است.

«فاطمه سادات بکایی» که به نظر می‌رسد یکی از دختران مورد نظر برخی از پسران حزب‌اللهی بوده، در توییتی نوشته است: «به اسم کوچیک صدا کردن و صمیمی شدن با نامحرم تو توییتر چی داره که بعضیا حاضرن به خاطرش به کسی که بهشون تذکر داده بگن ما ارزشی و مذهبی نیستیم؟!»

این کاربر توییتر اضافه کرده است:«یعنی واقعا یه عده حاضرن اعتقاداتشونو حاشا کنن تا راحت‌تر با جنس مخالف شوخی کنن؟!»

«الیاس»، یکی از کاربران حزب‌اللهی است که در این زمینه نوشته است: «چقدر شوخی و خنده بین دختر پسرا زیاد شده! انقلابیا شما دیگه چرا؟! توییتر که براتون صیغه محرمیت نخونده! برادرم غیرت! خواهرم حیا! “الم یعلم بان الله یریٰ” نمیدونی خدا داره میبینه؟»

«پرواز قاصدک» هم توییت کرده است: «من کم ندیدم بچه‌های بسیجی (دختر و پسر) رو در دانشگاه و هیات عزاداری که برای گروه خودشون دلبری میکنن. وگرنه اینجا با محیط حقیقی فرق نداره. شوخی و منش‌های عشقی و خنده‌های مداوم.»

«کهکشان» هم با انتقاد از چنین مناسباتی، چنین توییت کرده است: «خواهر و برادرم. خدا از تایم لاین و دایرکت‌ها با خبره که “انه بکل شیٕ علیم”. شوخی و خنده با نامحرم چه در حقیقت چه در مجازی فرقی نداره. مواظب باشیم خدای ناخواسته با سخنی یا شوخی دچار گناه نشیم.»

«سوگند کرامتی» هم توییت کرده است: «بعضا دیده شده شوخی‌های بی‌موردی داخل تایم‌لاین با نامحرما میشه که اکثرشون اصلا قابل توجیه نیست و اگه یکی از بیرون ببینه، خیلی تهمت‌ها ممکنه بزنه و این در شان بچه انقلابی نیست.»

«سیده زهرا» نوشته است: «حقیقتا بعضی از اینایی که ادعای انقلابی‌گری و حزب‌اللهی بودن دارن، چنان با نامحرم تو این فضا راحت حرف میزنن و شوخی میکنن و … که اگه همون دو نفر و تو فضای واقعی روبرو کنی، در حد سلام و علیک هم به زور حرف میزنن. چتونه خب؟»

«شیخ ارسلان» در این‌باره توییت کرده است: «یه زمانی شو حروم بود، الان الحمدلله به مدد اینستاگرام حلاله. یه زمانی نگاه به مرد و زن نامحرم حروم بود، الان الحمدلله به مدد اینستاگرام حلاله. یه زمانی بعضی چیزا قبح داشت، الان الحمدلله به مدد اینستاگرام هیچی نداره. قبلاً بعضی کارا قایمکی بود، الان الحمدلله اینستاگرام دایرکت میکنن.»

«حاج رضوان» کاربر دیگری است که با انتقاد از برخی روابط دختران و پسران حزب‌اللهی نوشته است: «میشه پاى توییتا لاس نزنین؟ میشه توییت غیرضرورى نزنین؟ میشه از گل و سنبل و مى و معشوق ننویسین؟ میشه وسط لاس زدناتون تا مرز شهادت نرین؟ میشه از روزمرگیا و غذا و حرفاى خونواده و فك و فامیلتون ننویسین؟ میشه درى ورى ننویسین و اسمشو نذارین انقلابى و مذهبى‌گرى؟»

«نفیسه ترابی» هم نوشته است: «رعایت ارتباط با نامحرم در توییت و منشن نشانه تقواست! برخی توییت‌ها جز هجویات و هوای‌نفس و حدیث‌نفس نیست! با شمام دوست باصطلاح ارزشی و انقلابی! برخی منشن‌ها و توییت‌ها حالم رو به هم میزنه!»

رفتار برخی دختران حزب‌‌اللهی در شبکه‌های اجتماعی از دیگر موضوعات چالش‌برانگیز در میان نیرو‌های مذهبی است.گروهی از آن ها به شدت منتقد برخی از این رفتار‌ها هستند و بارها به دختران حزب‌اللهی در این زمینه اعتراض کره‌اند.

کاربری با نام «شهدا» در این‌باره توییت کرده است:«خوب بخونید؛ گفتم حجاب ظاهری، حیا و نجابت و آرایش و عشوه‌گری؛ چیزی که در بعضی اکانت‌ها مشهود هست. منظورم کسانی بود که حرمت چادری ک سرشون هست را مراعات نمی‌کنن.»

نیرو‌های حزب‌اللهی در ابتدا با هدف مقابله با «جنگ نرم» از سوی نهاد‌هایی هم‌چون سپاه و بسیج سازمان دهی و به این شبکه‌ها گسیل شدند. اما حالا در بسیاری از کنش‌های رفتاری خود به کاربرانی عادی تبدیل شده‌اند که از روزمرگی و خود می‌نویسند و گاهی اوقات هم مزاحم جنس مخالف می‌شوند. به همین خاطر، آسِیِد پویان حسین‌پور، یکی از مربیان مدرسه فضای مجازی «سراج» که متعلق به سپاه پاسداران، ۲۸ آبان ماه چنین توییت کرده است: «خواهران بزرگوار ارزشی و برادران عزیز انقلابی‌ام! این توصیه را از برادر کمترین‌تان بپذیرید و برای حضور در رسانه‌های اجتماعی مثل توییتر، برنامه شخصی دقیق و مدونِ محتوایی داشته باشید. مبادا موج‌های سطحی روزبه‌روز و تشتک‌بازی‌های کم‌اثر، شما را از تولید محتوای غنی و مؤثر بازدارد.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates