28.11.2018

هشدار صالحی به اتحادیه اروپا: کاسه صبر ایران در حال لبریز شدن است

رادیوفردا: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز سه‌شنبه ششم آذر به اتحادیه اروپا هشدار داد که صبر تهران در مورد وعده‌های این اتحادیه به ادامه معاملات نفتی با وجود تحریم‌های آمریکا رو به اتمام است.

علی اکبر صالحی گفت اگر ایران از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند نشود ممکن است غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصدی را از سر بگیرد.

این مقام ایرانی قبل از ملاقات با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرگزاری رویترز گفت: «اگر ما نتوانیم نفت خود را بفروشیم و از نقل‌وانتقال پول در شبکه مالی استفاده کنیم به نظرم حفظ توافق هسته‌ای به نفع ما نخواهد بود».

او افزود: «من در این زمینه به ایشان (خانم موگرینی) یادآوری خواهم کرد. به نظرم دوران صبر برای مردم ما دارد به پایان می‌رسد. ما به پایان مهلت‌های تعیین شده می‌رسیم که قرار بود چند ماهه باشد».

فدریکا موگرینی پس از این ملاقات گفت که او و آقای صالحی هر دو به حفظ توافق هسته‌ای متعهد هستند.

دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: «هر دو طرف بر تعهد خود به حفظ توافق هسته‌ای به عنوان مورد مهمی از احترام به توافق‌های بین‌المللی و یک ستون مهم در حفظ امنیت اروپا و منطقه تاکید کردند».

در این بیانیه همچنین گفته می‌شود که خانم موگرینی در این دیدار نگرانی‌های اتحادیه اروپا از دخالت حکومت ایران در منطقه را تکرار کرده که اشاره‌ای مستقیم به اوضاع کشورهایی نظیر یمن و سوریه است.

دولت آمریکا با خروج از برجام در روز ۱۸ اردیبهشت امسال تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را که طبق برجام لغو شده بودند دوباره به اجرا گذاشت. دولت دونالد ترامپ مدعی است که برجام به خاطر عدم جلوگیری از فعالیت‌های موشکی ایران و دخالت‌های آن کشور در منطقه توافق ضعیفی است.

موج دوم تحریم‌های آمریکا که یکی از اهداف اصلی آن قطع صادرات نفت ایران است از اواسط آبان به اجرا گذاشته شد. اما از نظر اروپا حفظ برجام یک عامل مهم در امنیت بین‌المللی است.

يکی از موضوعات گفت‌وگوهای علی اکبر صالحی با اتحادیه اروپا همکاری دو طرف در زمینه انرژی هسته‌ای صلح آمیز است که اتحادیه اروپا آن را نشانه‌ای برای حمایت از برجام می‌داند.

آقای صالحی در بخش دیگری از مصاحبه با رویترز گفت: «ما تاکنون هیچ نتیجه ملموسی از وعده‌های اتحادیه اروپا مشاهده نکرده‌ایم. ما از سازوکار ویژه این اتحادیه برای انجام معاملات غیردلاری استقبال می‌کنیم ولی فقط به شرطی که صادرات نفتی ایران را حفظ کند».

او افزود: «اگر برای ما نفعی نداشته باشد چرا باید در برجام باقی بمانیم. در ایران صداهای مخالف با این توافق هر روز بیشتر می‌شود».

به گفته کارشناسان، حجم صادرات نفت ایران در ماه نوامبر احتمالا حدود یک میلیون بشکه در روز خواهد بود. در صورتی که اوایل سال جاری حدود ۲.۸ میلیون بشکه بود.

اما با توجه به معافیت شش ماهه مشتریان اصلی نفت ایران از تحریم‌های آمریکا، از جمله یونان و ایتالیا دو عضو اتحادیه اروپا، پیش‌بینی می‌شود که حجم این صادرات در ماه دسامبر تا حدی افزایش یابد.

علی اکبر صالحی در بخش دیگری از مصاحبه با رویترز گفت: «ما می‌توانیم غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را دوباره شروع کنیم و حجم اورانیوم غنی شده خود را افزایش دهیم».
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ک.ر

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates