01.12.2018

تازه‌ترین موج اسلام‌ستیزی در توییتر با کمک سربازان جنگ نرم


ایران‌وایر: در دو روز گذشته موجی از گسترده‌ترین و وسیع‌ترین حملات علیه اسلام‌گرایان و اعتقادات مسلمانان در توییتر فارسی شکل گرفته است. بانی شکل‌گیری این حملات البته توییت یک کاربر ارزشی یا به قول خودشان، یکی از «سربازان جنگ نرم» بوده است.

صفحات سربازان جنگ نرم در سال‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی رشدی سرسام‌آور داشته است.  مقام‌های جمهوری اسلامی، به ویژه سپاه پاسداران با تربیت، آموزش و حمایت از سربازان جنگ نرم،   امید داشتند از طریق آن ها، فضای مجازی فارسی را تحت کنترل خود درآورند. اما این صفحات در بسیاری از موارد کارکردی معکوس پیدا کرده و به یکی از مهم ترین محل‌های انتقاد از حکومت ایران و حملات تند علیه مقام‌های جمهوری اسلامی و اعتقادات مسلمانان تبدیل شده اند.

در تازه‌ترین مورد، این موج معکوس پس از اعلام خبر درگذشت «علیرضا رضایی»، طنزپرداز مقیم فرانسه شکل گرفت. در کنار توییت‌های تاسف‌بار دوستان و همکاران علیرضا از مرگ زودهنگام این طنزپرداز، گروهی از سربازان جنگ نرم به  تخریب او و کارهایش پرداختند؛ موضوعی که با واکنش کاربران دیگر روبه رو و به موج تخریبی علیه مسلمانان، شیعیان و رهبران نظام تبدیل شد.

مدیرکل سیاسی خبرگزاری «تسنیم» نخستین کاربر ارزشی بود که در توییتی حملات تندی متوجه رضایی و آثار وی در شوخی با اسلام، مسلمانان و شیعیان کرد و این طنزپرداز را فرد «نجسی» خواند که نباید در ایران دفن شود.

«عباس کلاهدوز» که تا پیش از مرگ رضایی، هیچ‌یک از آثار این طنز‌پرداز را ندیده بود، به گفته خودش، پس از تماشای تعدادی از آن ها به خشم آمده و وی را با کلمات تندی مورد حمله قرار داده است.

این توییت بلافاصله با واکنش کاربران توییتر مواجه و طی ۲۴ ساعت به محلی برای انواع حملات، فحاشی‌، تمسخر و توهین‌ به قرآن، مسلمانان، امامان شیعه و رهبران جمهوری اسلامی تبدیل شد. بسیاری از کامنتها حاوی کلمات و عبارات بسیار تند علیه اعتقادات مسلمانان و شیعبان است.

در تمام عمر توییتر فارسی تاکنون این حجم از حملات به اعتقادات مسلمانان پای یک توییت دیده نشده است؛ توییتی که زمینه‌ساز آن یک سرباز جنگ نرم باشد.

تا زمان تنظیم این گزارش، بیش از ۸۳۰ کامنت پای این توییت منتشر شده که بسیاری از آن ها حاوی کلمات و عبارات بسیار تند علیه اعتقادات مسلمانان و شیعیان است. در تمام عمر توییتر فارسی تاکنون این حجم از حملات به اعتقادات مسلمانان پای یک توییت دیده نشده است؛ توییتی که زمینه‌ساز آن یک سرباز جنگ نرم باشد.

«ساشتی»، یکی از کاربرانی است که در پاسخ به این سرباز نوشته است:«آقا من چند بار سابقه شوخی دستی با امامان شیعه رو دارم و یه بار هم تو مستی روی لبان تشنه آقا امام حسین… و … هم که به سینه بانو فاطمه صحرا خورد، به تحریک من بود. با این کارنامه روشن آیا اجازه میدین که بعد از مرگم تو ایران دفن بشم؟»

«سانتو» هم پای توییت «کلاهدوز» نوشته است «…به کله اون نبی و پیامبرت. دوزاری وطن‌فروش. من یه دونه گربه ایران رو با تمام خانواده امامات و پیامبرت عوض نمی‌کنم.»

«اِلدورآدو» نظر داده است:«اگر به ساحت مقدس پیامبر صلح و رحمتتون بر نمیخوره، اجازه بدید بنده هم به نوبه خودم… به قبر، روح و یاد پیامبر و ائمه ….صفتتون.»

کاربر دیگری با نام مستعار نفهم هم پای توییت کلاهدوز چنین نوشته است: «… به پیامبرتون، قرآن‌تون، علی‌تون، حسن‌تون، حسین‌تون، زهراتون، زینب‌تون، سجادتون، علی‌اکبرتون، علی‌اصغرتون و سایر… .»

«آناهیتا» هم توییت کرده است:«خاک ایران آن روزی نجس شد که خمینی شیطان بزرگ اهریمن و کثیف‌ترین و دروغگوترین… پایش را در این سرزمین مقدس گذاشت.»

«حسام» در پاسخ به مدیرکل سیاسی خبرگزاری تسنیم نوشته است: «همین توییت کافیه تا همه بفهمند اسلام و پیامبرش و پیروانش چقدر واسه بشریت مضر و خطرناک هستن.»

این توییت‌های سانسور شده تنها گوشه‌‌ای از حجم کم‌سابقه حملات و توهین‌ها به اعتقادات مسلمانان در صفحه یک نیروی ارزشی هستند.

«عباس کلاهدوز»، مدیرکل سیاسی خبرگزاری تسنیم در واکنش به این کامنت ها و بدون اشاره به محتوای این نظرات و حملات، نتوانسته است خوشحالی خود را پنهان کند و در توییتی دیگر نوشته است: «تشکر از همه برعندازها، رجویست‌ها، الپهلوی‌ها که خودشون و بات‌هاشون با کوت کردن و کامت‌گذاری ذیل توییتم درباره مرگ… به نام علیرضارضایی، در بازنشر این توییت کمک شایانی کردند.»

«حسین درخشان» در پای همین توییت خطاب به کلاهدوز نوشته است:«شهرتی که از ایجاد نفرت بیاد برکت نداره. پرونده‌سازی بعد از مرگ دیگه واقعا نوبره.»

کاربر دیگری به نام «آذرمیدخت» خطاب به مدیرکل سیاسی خبرگزاری تسنیم نوشته است: «البته با این کارت باعث شدی سیل فحش به قبر ائمه اطهار و پیامبر خوبیهاتون سرازیر بشه گناهش پای تو…»

در برخورد با این موج معکوس اما سایر سربازان جنگ نرم یا سکوت اختیار کرده و یا در توییت‌های جداگانه‌ای که در  اصطلاح  توییتری‌ها، «هوایی» نامیده می‌شود، به این اقدام کلاهدوز انتقاد کرده‌اند.

بررسی بیش از هزار نظر درج شده پای دو توییت مدیرکل سیاسی خبرگزاری تسنیم نشان می‌دهد که کم تر از تعداد انگشتان دو دست نیروهای ارزشی یا حزب‌الله وارد این موج شده و به دفاع از او پرداخته‌اند.

احتمال سهمگین‌تر شدن موج گسترده توهین‌ها یا حملات به باور‌های مذهبی این دسته از کاربران توییتر می‌تواند یکی از مهم ترین دلایل امتناع آن ها برای حضور در چنین موج معکوسی بوده باشد.

سکوت سایر رسانه‌های محافظه‌کار و نهاد‌های نظارتی در برابر این حجم انبوه از حملات به اعتقادات مسلمانان، به ویژه شیعیان اما در نوع خود بی‌سابقه است. این سکوت از آن جایی مهم می‌شود که قوه قضاییه در سال‌های اخیر ده‌ها فعال سیاسی، مدنی و رسانه‌ای را به خاطر درج نظر پای مطالب در سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی بازداشت و زندانی کرده است.

این روال قضایی باعث شده که بسیاری از فعالان سیاسی، مدنی و رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی خود را با نام های مستعار معرفی کنند و مسوولیت درج نظرات پای مطالب خود را نپذیرند.

در بسیاری از موارد نیز این فعالان برای مصون ماندن از برخورد‌های قوه قضاییه، یا بخش «نظرات» در سایت‌های و صفحات خود را غیرفعال و یا اقدام به حذف نظرات جنجالی و «دردسر ساز» می‌‌کنند. این در حالی است که صفحات صد‌ها نفر از سربازان جنگ نرم در شبکه‌های اجتماعی حاوی نظرات فراوانی در حمله و توهین به مقدسات مسلمانان است که با سکوت نهاد‌های نظارتی همراه شده است.

برچسب‌ها: , , , , ,
در بخش: آزادی بیان, اجتماعی, اسلام و مسلمین, اعتراضات, مذهب, کامپیوتر و اینترنت | توسط: خُسن آقا | بازگشت به وبلاگ خُسن آقا

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates