03.12.2018

بازداشت یک جمعیت‌شناس ‘دوتابعیتی’ در ایران به اتهام ‘نفوذ’

بی‌بی‌سی: خبرگزاری دولتی ایران با تایید خبر بازداشت یک “استاد جمعیت‌‌شناسی” به نقل از یک وکیل دادگستری گزارش داده است که این فرد هنوز وکیل مدافع ندارد.

بنابر این گزارش میمنت حسینی چاوشی، پژوهشگر دانشگاهی در استرالیا “به تازگی” و به اتهام “نفوذ” بازداشت شده است.

خبرگزاری فارس روز ششم آذر از بازداشت و احضار “تعدادی از عناصر نفوذی در حوزه کنترل جمعیت” از سوی یکی از نهادهای امنیتی ایران خبر داده بود.

روزنامه کیهان هم روز شنبه دهم آذر خبر داده بود که یک “جمعیت‌شناس دوتابعیتی” که نام او به اختصار م.ح. معرفی شده بود “در ادامه برخوردها با عناصر نفوذی دشمن” هنگام خروج از ایران دستگیر شده است.

محمود بهزادی، وکیل دادگستری به خبرگزاری ایرنا گفته است که خانم میمنت حسینی چاوشی “از میان ۲۰ وکیلی که رئیس قوه قضاییه مشخص کرده” هنوز وکیلی انتخاب نکرده است.

اشاره آقای بهزادی به بخشنامه اخیر قوه قضاییه است که بر اساس آن تنها حدود ۲۰ وکیل دادگستری در ایران اجازه دارند پرونده‌های امنیتی و سیاسی را بر عهده بگیرند.

دانشگاه ملی استرالیا در صفحه مربوط به میمنت چاوشی حسینی تخصص او را جمعیت‌شناسی، سلامت باروری و مطالعات جمعیتی در ایران عنوان کرده است. خانم حسینی چاوشی در دانشگاه ملبورن در استرالیا هم مشغول کار بوده است.

کتاب “تحولات باروری در ایران” که تالیف مشترک خانم حسینی چاوشی و دو پژوهشگر دیگر است، در سال ۱۳۸۹ برنده جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.

رهبر ایران در سخنرانی‌های متعدد خواهان افزایش جمعیت ایران شده و سیاست‌های کنترل جمعیت را اشتباه دانسته است

از زمانی که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران به صراحت مخالفت خود را با سیاست‌های کنترل جمعیت اعلام کرده، راهکارهای افزایش جمعیت در دستور کار حکومت قرار گرفته است.

آقای خامنه‌ای از چند سال پیش در سخنرانی‌های مختلف خواهان افزایش جمعیت ایران به ۱۵۰ یا ۲۰۰ میلیون نفر شده است.

او شش سال پیش سیاست‌های کنترل جمعیت را که از دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی آغاز شده بود “خطا” توصیف کرد و در اظهار نظری کم‌سابقه خود را هم در این “اشتباه” سهیم خواند و خواهان “بخشش خداوند” در این زمینه شد.

همان زمان وزیر بهداشت وقت از حذف کامل بودجه برنامه کنترل جمعیت خبر داد و گفت دیگر چنین برنامه‌ای در وزارت بهداشت وجود ندارد.

دو سال پیش هم آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانی ۱۶ ماده‌ای را با عنوان “سیاست‌های کلی خانواده” به دستگاه‌های حکومتی ابلاغ کرد که در آن بر ترویج فرزندآوری، نقش مادری و خانه‌داری زنان، ازدواج افراد مجرد و ازدواج مجدد زنان سرپرست خانواده تاکید شده بود.
بازداشت‌ها از محیط زیست تا جمعیت شناسی

بعد از اعلام خبر بازداشت تعدادی از افراد در حوزه کنترل جمعیت در خبرگزاری فارس، حسام‌الدین آشنا، از مشاوران رئیس جمهور ایران در توییتی نوشت که “اجازه بدهند افتخار امنیتی کردن جمعیت‌شناسی به دیگران برسد، برای شما همان حوزه محیط زیست فعلاً کافی است”.

اشاره آقای آشنا به پرونده مربوط به شماری از فعالان محیط زیست در ایران است که ماه بهمن سال گذشته بازداشت شدند و هنوز تعدادی از آنها در زندان هستند.

اتهام این افراد “جاسوسی و مشارکت در جاسوسی” عنوان شده بود اما مدتی بعد گفته شد که اتهام چند نفر از آنها به “فساد فی‌الارض” تبدیل شده است.

کاووس سیدامامی از جمله بازداشت‌شدگان بود که دو هفته بعد از زندانی شدن خبر مرگ او در زندان منتشر شد.

مقامات ایران علت مرگ او را خودکشی عنوان کردند اما خانواده آقای کاووسی این ادعا را رد کردند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates