04.12.2018

درخواست خانواده‌های آمریکاییان زندانی در ایران از ترامپ: ویزای وابستگان رژیم را لغو کنید


صدای آمریکا: از راست: ژیو وانگ، سیامک نمازی، نزار ذکا، و باقر نمازی. هر کدام به ده سال زندان محکوم شده اند.
دولت ترامپ لیستی از ایرانیانی را دریافت کرده است که بنا به گزارش روز دوشنبه شبکه خبری ان‌بی‌سی، هم اکنون در آمریکا هستند و از آنها به عنوان فرزندان یا بستگان نزدیک به مقامات ارشد ایران، از جمله حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نام برده شده است.

خانواده های آمریکائیان زندانی در ایران که این لیست را تهیه کرده اند، از دولت ترامپ خواستار لغو ویزای افراد نام برده در لیست شده اند.

لغو ویزاها بدان معنا است که فرزندان و بستگان مقامات ارشد ایرانی باید آمریکا را ترک کنند.

به گزارش شبکۀ خبری آمریکایی ان‌بی‌سی، منابع نزدیک به خانواده زندانیان آمریکایی در ایران، به این شبکه گفتند که این خانواده ها لیستی از فرزندان و بستگان مقام های جمهوری اسلامی ایران را در اختیار دولت پرزیدنت دونالد ترامپ و شماری از قانونگذاران قرار داده اند که در آن نام پسر معصومه ابتکار در لس آنجلس، دختر علی لاریجانی در اوهایو، و یکی از بستگان نزدیک حسن روحانی در نیویورک به چشم می خورد.

خانم ابتکار معاون رئیس جمهوری ایران است و در اشغال سفارت ایالات متحده در تهران در سال ۱۳۵۹ دست داشت. علی لاریجانی نیز رئیس مجلس شورای اسلامی ایران است.

برادرزاده حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نیز که در نیویورک در کالج تحصیل می کرد، هم اکنون در همان شهر کار می‌کند.

واکنش برخی قانونگذاران

گروهی از قانونگذاران از دو حزب اصلی آمریکا از این ایده حمایت می کنند. از جمله «تد کروز» سناتور جمهوریخواه از ایالت تگزاس و الیوت انگل که پیش بینی می شود با روی کار آمدن مجلس جدید نمایندگان، به عنوان رئیس جدید کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا شود.

یکی از سخنگویان کروز به ان‌بی‌سی گفت: «دولت باید این را برای آیت الله ها روشن کند که آنها با گروگان گرفتن آمریکائیان چیزی به دست نمی‌آورند. اگر این تاکنون روشن نشده است باید کارهای بیشتری صورت بگیرد.»

یکی از کارکنان «الیوت انگل» عضو ارشد و دموکرات مجلس نمایندگان از نیویورک نیز گفته که او از هر تلاشی که موجب آزادی آمریکایی ها شود حمایت می کند.

یکی از منابع ان‌بی‌سی، ندیم ذکا، پسر نزار ذکا شهروند لبنانی مقیم آمریکا است. آقای ذکا که به دعوت جمهوری اسلامی برای شرکت در یک کنفرانس فن آوری به تهران سفر کرده بود، دستگیر و به اتهام جاسوسی زندانی شد.

آقای ذکا می گوید که لغو ویزای مقام های ایرانی و خانواده های‌شان حداقل کاری است که دولت آمریکا می تواند برای جلوگیری از روند گروگان‌گیری شهروندان خارجی توسط دولت ایران انجام دهد.

ندیم زاکا می گوید مقام های ایران از این راه درک خواهند کرد دود چنین اقدام‌هایی به چشم خودشان خواهد رفت.

موضوع اقامت به فرزندان مقامات ایران بارها هم حتی در سطح عالی آمریکا مطرح شده بود. تیرماه امسال، رئیس جمهوری ایالات متحده در واکنش به ادعاها درباره اعطای حق شهروندی و اقامت به مقامات جمهوری اسلامی ایران و فرزندان آنها در دولت قبل آمریکا، در توئیتی به آن اشاره کرد.

پرزیدنت دونالد ترامپ روز سه شنبه ۱۲ تیر در توئیتر خود نوشت: تازه برملا شده است که دولت اوباما در طول مذاکرات وحشتناک هسته‌ای ایران، به ۲۵۰۰ ایرانی از جمله مقامهای رسمی [جمهوری اسلامی] حق شهروندی اعطا کرده است.چه [خبر] مهم (و بدی) است!

یک مقام وزارت خارجه به ان‌بی‌سی گفت که پرزیدنت ترامپ اوایل امسال رابرت اوبرین را به عنوان مسئول ویژه امور گروگان‌ها منصوب کرد تا رویکرد دیپلماتیک را درباره این پرونده ها پیگیری کند. این سمت در زمان ریاست جمهوری پرزیدنت اوباما ایجاد شده بود.

سیامک و باقر نمازی دو آمریکایی ایرانی تبار بیش از سه سال است که در ایران زندانی هستند.

همچنین ژیو وانگ دانشجوی تاریخ دانشگاه پرینستون یکی دیگر از زندانیان آمریکایی در ایران است. همه آنها به ده سال زندان محکوم شده اند و تابستان سال گذشته توسط دادگاه تجدید نظر جمهوری اسلامی حکم شان تایید شد.

مهرماه امسال ۱۲۰ ایرانی تبار فعال در حوزه حقوق بشر و حوزه دانشگاه در آمریکا نیز در نامه ای به سازمان ملل، خواستار فشار بر ایران برای آزادی «ژیو وانگ» پژوهشگر آمریکایی از ایران شده بودند.

پیش از این سنای آمریکا در آبان سال گذشته با تصویب قطعنامه‌ای خواستار آزادی شهروندان آمریکایی از جمهوری اسلامی شده بود.

مهر ۱۳۹۷ خانواده وانگ و دیگر آمریکایی ها و خارجی های زندانی در ایران، خواستار کمک جامعه جهانی برای آزادی عزیزان شان شدند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates