05.12.2018

سراج؛ سازمانی برای راه‌اندازی اکانت‌های فیک

ایران وایر: ادامه جنجال‌ها در مورد اظهارات «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه درباره پول شویی‌های عظیم و فضاسازی‌ها علیه لوایح مرتبط با پول‌شویی منجر به پیش کشیده شدن نام «سازمان فضای مجازی سراج» در رسانه‌ها و میان سیاست مداران شده است.

ظریف چندی پیش از جریان‌های قدرتمندی در ایران سخن به میان آورد که اقدام به پول‌شویی گسترده می‌کنند و گفت آن ها به اندازه‌ای پول در اختیار دارند که از طریق ابزار‌های رسانه‌ای و تبلیغی اقدام به فضاسازی و توجیه اقدامات خود کنند.

وزیر امور خارجه نامی از این جریان‌ها نبرد اما سخنانش با واکنش گسترده رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران و گروه زیادی از محافظه‌کاران مواجه شد و حتی موضوع استیضاح وی در مجلس شورای اسلامی به میان آمد و بستر تازه‌ای برای حملات به دولت «حسن روحانی» را فراهم کرد.

یکی از این حملات از سوی «منصور امینی»، مسوول سازمان فضای مجازی «سراج» در خراسان جنوبی رخ داد که در سخن رانی خود، دولت کنونی را متهم به اهمیت ندادن به خواسته‌های رهبر در حوزه فضای مجازی کرد.

امینی با انتقاد درباره عملکرد وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات در حوزه فضای مجازی، گفته بود وضعیت لایه‌های زیرساخت و خدمات در حوزه فضای مجازی اسفناک است.

این اظهارات اما با واکنش کم‌سابقه «حسام‌الدین آشنا»، رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری مواجه شد که در توییتی سازمان فضای مجازی سراج را به چالش کشید.

آشنا در توییت خود نوشت: «سازمان فضای مجازی سراج دارای چه ماهیت حقوقی است؟ نقش حاکمیتی دارد؟ دولتی است؟ خصوصی است یا سازمان مردم‌نهاد؟ وابسته به چه نهاد یا مؤسسه‌ای است؟ از چه سالی آغاز به فعالیت کرده است؟ چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد؟ مهم‌ترین دستاوردهای فعالیتش تاکنون چه بوده است؟»

او در توییتی دیگر ادامه داد: «این مؤسسه بیش تر ماهیت تجاری دارد یا فرهنگی یا امنیتی؟ بودجه آن چقدر است و از چه محلی تأمین می‌شود؟ ساختار اداری و تشکیلاتی آن چگونه است؟ چگونه عضوگیری می‌کند و دارای چه شرایط استخدامی است؟ مسوول آن با حکم چه کسی تعیین می‌شود؟ این مؤسسه دارای چه تجهیزات و تأسیساتی است؟»

مجموعه این پرسش‌ها در واقع اقدامی هدفمند از سوی آشنا یا دولت حسن روحانی به منظور جلب توجه افکار عمومی به عملکرد چراغ خاموش سازمانی است که گفته می‌شود وابسته به سپاه پاسداران است.

از سازمان فضای مجازی سراج که سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرده است،به عنوان اصلی‌ترین بازوی سپاه پاسداران در فضای مجازی نام برده می‌شود که بیش تر حوزه فعالیت آن تلاش برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی داخل ایران است.سایت رسمی این سازمان مردادماه سال ۱۳۹۵ و با حضور سردار «حسین نجات»، معاون فرهنگی سپاه پاسداران و «کمیل خجسته»، مسوول پایگاه اطلاع‌رسانی «علی خامنه‌ای» رونمایی شد.

این سازمان در واقع از دل مجموعه‌ای به نام «مجتمع رسانه‌‌ای اطلس» بیرون آمده است که سپاه پاسداران بعد از وقایع سال ۱۳۸۸ اقدام به تاسیس آن کرده بود.

سپاه پاسداران پس از تجربه‌اندوزی از طریق این مجتمع که عمده فعالیت هایش مربوط به راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی بود، دامنه فعالیت‌های خود را با راه‌اندازی سازمان سراج به حوزه شبکه‌های اجتماعی و آموزش «سربازان جنگ نرم» گسترش داد.

سراج در حال حاضر به یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های فعال ایران در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است که دفاتر آن در ۳۱ استان از امکانات بسیار زیادی برخوردار و در خدمت دفتر مرکزی هستند.کارشناسان این سازمان به طور مرتب در شهر‌های مختلف ایران اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای افرادی که سربازان جنگ نرم نامیده اند می‌کنند تا به آن ها بیاموزند چه گونه در شبکه‌های اجتماعی تاثیرگذار باشند.

تصاویر بسیاری از این کلاس‌های آموزشی در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های استانی سازمان سراج در دسترس است که نشان می‌دهند تمرکز اصلی این سازمان بر افزایش توان تاثیر‌گذاری نیرو‌هایش در شبکه‌های اجتماعی است. این سازمان برای جریان‌سازی و تاثیرگذاری بر محتوای شبکه‌های اجتماعی، اکانت‌های جعلی بسیاری در اختیار دارد که برخی از آن ها در هفته‌های اخیر از سوی توییتر مسدود شده‌اند.

«محمد یاراحمدی» از فعالان رسانه‌ای محافظه‌کار است که ۱۱ آذر ماه پرده از این واقعیت برداشته و نوشته است: «خبرنگاران خبرگزاری فارس (متعلق به سپاه) به فیک‌های سازمان سراج و امثالهم (متعلق به سپاه) گیر می‌دن؛ ادبیات‌شون و اینکه چرا فیک هستند.»

یاراحمدی افزوده است: «این دعواها سر فُرم کار است وگرنه هر دو دسته دارند یک کار باطل و مخرب رو انجام می‌دن: مداخله‌ی نهاد نظامی در سیاست، آنهم با بودجه بیت‌المال.»

او نوشته است آسیب‌های مداخله‌ نهاد نظامی در سیاست که اسلحه و پول بی‌انتها دارد به قدری بدیهی است و به قدری در جهان آثارش تجربه شده است که نیازی به توضیح اضافی ندارد.

یاراحمدی در بخش دیگری از توییت خود فاش کرده است که گروهی از اعضای سازمان سراج با پیام‌رسان «سروش» همکاری دارند.

سروش یکی از پیام‌رسان‌های جایگزین «تلگرام» در ایران است که گفته می‌شود نهاد‌های اطلاعاتی و نظامی پشت آن قرار دارند. نام سازمان سراج در شرایطی با برخی از پیام‌رسان‌های داخلی پیوند خورده است که این سازمان در پیام‌رسان تلگرام کانال‌های متعددی در اختیار دارد که هم چنان فعال هستند.

«برسری سیاسی» نام یکی از همین کانال‌ها است که ویدیو‌های متعددی علیه گروهی از اصلاح‌طلبان منتشر می‌کند و در هفته‌های اخیر نیز حملات تندی متوجه محمد‌جواد ظریف کرده است.

این کانال در روز‌های اخیر فیلم‌ها و اسنادی از «عبد‌الواحد موسوی لاری»، وزیر کشور دولت محمد خاتمی منتشر کرده و خطاب به ظریف نوشته است: «پول شویی یعنی تحت لوای یک فعالیت اقتصادی، پو‌لهای کثیف رو تطهیر کنند. خدای نکرده موسسه آقای موسوی لاری که ازین کارا نمی‌کنه آقای ظریف؟! نه؟!»

از سازمان سراج به طور کلی می‌توان به عنوان بازوی داخلی سپاه پاسداران در ایجاد موج‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی علیه منتقدان یا مخالفان و سایر فعالان سیاسی، مدنی و رسانه‌ای در ایران نام برد.

این سازمان در سال‌های اخیر با بسیج سربازان جنگ نرم بارها در شبکه‌های اجتماعی اقدام به فضاسازی علیه برخی رسانه‌ها و فعالان مدنی و سیاسی کرده و با فشار بر قوه قضاییه، منجر به بازداشت آن ها شده است.

پرسش حسام‌الدین آشنا از ماهیت، بودجه، عملکرد و وابستگی این سازمان در شرایطی مطرح شده که در چند روز گذشته گزارش‌هایی از اداره ۷۰ وب‌سایت تولید کننده اخبار جعلی در جهان توسط یک سازمان وابسته به جمهوری اسلامی در رسانه‌های خارجی منتشر شده است. این پرسش آشنا را می‌توان در ادامه انسداد ده‌‌ها کاربر جعلی این سازمان در روز‌های اخیر از سوی توییتر نیز مورد توجه قرار داد.

هرچند که بسیاری از این حساب‌های فیک یا جعلی پس از مسدود شدن، دوباره فعالیت خود در توییتر را از سر گرفته اند اما یک عضو ارشد سازمان سراج نوشته است برخی از این حساب‌ها متعلق به صاحب قبلی آن ها نیستند.

«آسیدپویان حسین‌پور» در مورد هویت یک حساب کاربری به نام «ژان‌والژان»(علی‌البدل) ‏نوشته است:«این اکانت فیکه و متعلق به ژان‌والژان جبهه انقلاب نیست.»

این واکنش‌ها در واقع تایید می‌کنند که سازمان سراج در سازمان دهی حساب‌های فیک و جعلی در شبکه‌های اجتماعی به شدت فعال است؛ مجموعه ای که سازمان فضای مجازی بسیج حاضر به پذیرفتن مسوولیت فعالیت‌های آن در شبکه‌های اجتماعی نشده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates