18.12.2018

ادامه جنجال بر سر “ویدئوی فحاشی” نماینده سراوان

دویچه‌وله: مشاجره لفظی نماینده سراوان با یک کارمند اداره گمرک ماجرایی پیچیده شده و پای وزیر اقتصاد را نیز به میان کشیده است. رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس می‌گوید به نماینده سراوان توهین شده و این مشاجره سازماندهی شده بود.

روز دوشنبه ۲۶ آذر (۱۷ دسامبر) فیلم کوتاهی از مشاجره لفظی محمد باسط درازهی، نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی، با یکی از کارمندان اداره گمرک مرکزی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که واکنش‌های فراوانی به دنبال داشت و بحث درباره آن همچنان ادامه دارد.

در این فیلم نماینده سراوان از کارمند گمرک می‌خواهد که دری را برای او باز کند. کارمند گمرک می‌گوید نمی‌تواند این کار را انجام دهد و از او دستور نمی‌گیرد. درازهی در پاسخ گفت: «تو گه می‌خوری از من دستور نمی‌گیری، تو غلط می‌کنی…»

برخلاف آنچه در این فیلم شنیده می‌شود نماینده سراوان به خبرآنلاین گفته است: «کارمندی که تصویرش در فیلم مشخص است با ادبیات بسیار سخیف، بیان دشنام، از ملاقات بنده با رئیس گمرک ممانعت کرد که در نهایت درگیری پیش آمد و بنده را با بی‌احترامی از اداره بیرون انداختند.»

این ادعا توسط شماری دیگر از نمایندگان مجلس تکرار شده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی کرد نماینده خاش و رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس می‌گوید به دلیل “توهین به نماینده سراوان” طرح استیضاح وزیر اقتصاد آماده شده و امضاکنندگان آن خواستار برکناری رئیس گمرک و مسئولان حراست این اداره هستند.

او با بیان این که نماینده سراوان در اداره گمرک ۴۰ دقیقه معطل شده و فیلمی که پخش شده تنها ۳۰ ثانیه از مشاجره را نشان می‌دهد گفت: «حراست چه حقی داشته که این فیلم را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کند؟ ما فکر می‌کنیم که همه این اتفاقات حساب شده و برنامه‌ریزی شده بوده است.»

نماینده خاش احتمال می‌دهد “علیه نماینده سراوان از طریق بالا دست” توطئه‌ای برنامه‌ریزی شده باشد. علی کرد تاکید کرده که “برخورد بد و ناشایست کارکنان گمرک” جایگاه مجلس را زیر سوال برده و به همین دلیل مسئولان گمرک باید پاسخگو باشد.

کارمندی که با نماینده سراوان درگیری لفظی پیدا کرده پس از توهین‌های او خطاب به حاضران می‌گوید “ایشان نماینده مجلس است که اینجوری صحبت می‌کند”. یکی از حاضران در اتاق نیز خطاب به درازهی گفته است: «خاک بر سر مملکتی که تو نماینده مجلس‌اش هستی.»

به دنبال واکنش‌های گسترده به انتشار این فیلم در فضای مجازی، مجلس شورای اسلامی صبح سه‌شنبه با حضور وزیر اقتصاد فرهاد دژپسند در یک نشست غیرعلنی به این موضوع رسیدگی کرد.

عذرخواهی وزیر در جلسه غیرعلنی مجلس

بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس درباره علت تشکیل این نشست به خبرگزاری فارس گفت: «نمایندگان اعتراضاتی نسبت به انتشار کلیپی از توهین به آقای محمد باسط درازهی نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی داشتند که در نشست غیرعلنی امروز مجلس با حضور وزیر اقتصاد مورد بررسی قرار گرفت.»

نعمتی می‌گوید وزیر اقتصاد از نماینده سراوان عذرخواهی کرده و قرار شده این موضوع توسط مسعود پزشکیان، نایب اول رئیس مجلس و دژپسند بررسی و نتیجه فردا اعلام شود.

ادعای ضد و نقیض درباره توهین

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس می‌گوید بخش‌هایی از فیلم منتشر شده در فضای مجازی “تقطیع شده بود” و این فیلم “بیانگر توهین یکی از کارمندان گمرک ایران به نماینده سراوان بود”.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که نماینده سراوان به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «بحث و چالش حدود سه دقیقه به طول انجامید و افرادی که مبادرت به فیلم‌برداری کرده بودند با تدوین فیلم قسمت‌هایی که بنده را مورد توهین قرار داده بودند حذف کرده‌اند.»

بر این اساس دست‌کم در فیلمی که منتشر شده کارمند گمرک توهینی به نماینده سراوان در مجلس نکرده و مشخص نیست وزیر اقتصاد در نشست غیرعلنی مجلس به چه دلیل از او عذرخواهی کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates