19.12.2018

چهار علت در مورد مرگ پرحاشیه فرمانده ارشد سپاه

ایران بریفینگ: صبح روز گذشته یکشنبه روابط عمومی نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای از درگذشت فرمانده قرارگاه ثامن‌الائمه نیروی زمینی سپاه خبر داد.

در اطلاعیه نیروی زمینی سپاه آمده است: «سردار سرتیپ پاسدار قدرت الله منصوری، فرمانده قرارگاه ثامن‌الائمه نیروی زمینی سپاه، حین بررسی و تنظیف سلاح انفرادی خود از ناحیه سر دچار سانحه شد و به لقاءالله پیوست.»

خبرگزاری بسیج وابسته به سپاه پاسداران اولین رسانه‌ای بود که خبر فوت منصوری را اعلام کرد.

خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ پس از شرح مسئولیت‌های وی صرفاً بدون ذکر علتی اعلام کرد: در سن ۵۹ سالگی درگذشت.

ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی نیز از مرگ این سردار به دلیل یک دوره طولانی از بیماری پرده برمی‌دارد.

پس‌ازآن باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیمای ایران بعد از چند ساعت از اعلام این خبرها، از شهادت این سردار بزرگوار سپاه پاسداران اسلامی خبر داد و نوشت: سردار سرتیپ پاسدار قدرت الله منصوری فرمانده مخلص قرارگاه ثامن‌الائمه نیروی زمینی سپاه، حین بررسی و تنظیف سلاح انفرادی خود از ناحیه سر دچار سانحه شد و به لقاءالله پیوست.

بسیاری از فعالان رسانه‌ای و کاربران فضای مجازی نسبت به این درگذشت شک و شبهه‌ای وارد نمودند، باور عمومی بر این است که یک سردار سپاه با توجه به تجارب و سابقه طولانی او مخصوصاً در سال‌های جنگ ایران و عراق بعید به نظر می‌رسد چنین سهل‌انگاری را به انجام برساند.

از سوی دیگر درحالی‌که سپاه پاسداران، علت جان باختن منصوری را «سانحه» ناشی از شلیک اشتباه تیر به خود عنوان کرده، دو رسانه نزدیک به حاکمیت، از مرگ او درنتیجه «دوره طولانی بیماری» خبر دادند.

پیش از آن سایت اصولگرای «صبح توس» مرگ منصوری را درنتیجه یک دوره طولانی بیماری گزارش کرده و افزوده بود که او در بیمارستانی در مشهد جان باخت.

همچنین کانال تلگرامی «صهبای خراسان» نزدیک به طیف احمدی‌نژاد در خبری کوتاه اعلام کرد منصوری بیش از یک سال است به سرطان معده مبتلا شده بود و پس از نتیجه نگرفتن از مداوای شیمی‌درمانی به زندگی خود پایان داده (این خبر ساعاتی بعد از کانال صهبای خراسان حذف گردید)

چند رسانه دیگر عمدتاً اصولگرا نیز مرگ منصوری را ناشی از بیماری دانستند نه خطا در تنظیف سلاحش.

قدرت الله منصوری همچنین در یک پرونده امنیتی که در سال ۱۳۹۶ در عملیات برخورد با یک کاروان ترانزیت مواد مخدر خود رسماً فرماندهی آن را بر عهده داشته یکی از چهار متهمان این پرونده بوده که دلیل قانع‌کننده‌ای برای مفقود شدن ۷۰۰ کیلوگرم هروئین در آن عملیات را به سازمان قضائی نیروهای مسلح ارائه نداده بود و پرونده همچنان مفتوح است و از دادسرای نظامی استان سیستان و بلوچستان به تهران ارسال‌شده است.

همین پرونده می تواند اصلی ترین دلیل برای مرگ وی باشد یا او از ترس محکومیت خودکشی کرده و یا دیگران از ترس لو رفتن و افشای جرمشان او را کشته اند .

هنوز هیچ مقام مسئولی دلیل قانع‌کننده‌ای از مرگ این فرمانده ارشد سپاه پاسداران ارائه نداده است.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، در پیامی خطاب به «بیت معظم مرحوم» سردار سرتیپ پاسدار قدرت الله منصوری، خبر «درگذشت» وی را تسلیت گفته و عملاً شهادت و یا کشته شدن وی در حین انجام‌وظیفه را مردود دانسته.

قدرت الله منصوری از سال ۹۳ با حکم فرمانده کل سپاه پاسداران به سمت فرماندهی قرارگاه ثامن‌الائمه نیروی زمینی سپاه منصوب‌شده بود.

وی پیش‌تر نیز فرماندهی تیپ ۲۱ «امام رضا»، فرماندهی لشکر «پنج نصر» و فرماندهی قرارگاه «قدس» را بر عهده داشت.

به دنبال مرگ نظامی ارشد، احمد علم‌الهدی، نماینده علی خامنه‌ای در استان خراسان رضوی، نیز پیام‌های تسلیتی صادر کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، قدرت الله منصوری در آذرماه سال ۹۶ در یک همایش گفته بود «زمانی که اوج درگیری‌ها با تکفیری‌ها در منطقه برقرار بود»، آقای خامنه‌ای دستور تشکیل قرارگاه ثامن‌الائمه در شرق ایران را صادر کرد.

وی گفته بود: «این دستور به دلیل جلوگیری از شرارت‌ها و مشکلاتی که ممکن بود از این طریق و از مرزهای شرقی به وجود آید، داده شد. گرچه در همان زمان نیز شکست داعش پیش‌بینی می‌شد».

قدرت الله منصوری از سال ۸۸ و در پی کشته شدن نورعلی شوشتری جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه و فرمانده قرارگاه قدس سپاه در جنوب شرق، جایگزین وی در قرارگاه قدس بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates