جنگیری در قم؛از عباس غفاری تا غفار عباسی
ایران وایر: برخی میگویند روحانی «جنگیری» در قم دارد قدرتمند میشود. هوادارانش روز به روز رو افزایش مییابند و از قرار معلوم به رقیبی دردسر ساز برای حوزه٬ مراجع تقلید و روحانیت مستقر در قم تبدیل شده است.
هوادارانش به حد و اندازه و قد و قوارهای رسیدهاند که به نوشته روزنامه «جمهوری اسلامی» چند روز پیش به خانه یکی از اعضای سابق مجلس خبرگان رهبری در قم هجوم برده و او را تهدید کردهاند.
دلیل حمله هم این بوده که این عضو سابق مجلس خبرگان رهبری در چندین سخنرانی به نقد این روحانی و افکار٬ اعتقادات و سخنرانیهایش پرداخته و او را به باد انتقاد گرفته بود.
نام این روحانی غفار عباسی است و دو وجه اشتراکش با عباس غفاری مشهور٬ از قرار معلوم «جنگیری» و ارتباط تنگاتنگ با هواداران محمود احمدینژاد است.
عباس غفاری «جنگیری» است که نام او برای نخستینبار سال ۱۳۹۰ و در جریان تشدید درگیریهای سیاسی محمود احمدینژاد با رقبای محافظهکارش بر سر زبانها افتاد و برای مدتی در بازداشت سپاه بود.
حالا پس از گذشت بیش از هفت سال از جنجالهای سیاسی این «جنگیر»٬ نام «جنگیر» دیگری مرتبط با جریان محمود احمدینژاد در محافل قم به گوش میرسد.
درباره این این فرد گزارش شده که حلقهای در مسجد «رضایی» قم به نام «جمال آفتاب» تشکیل داده و هوادارانش او را «خضر طریق» مینامند.
گفته میشود غفار عباسی مدتی است که وارد فعالیتهای سیاسی نیز شده و در برخی دانشگاهها و شهرهای مختلف هم هوادارانی برای خود دست و پا کرده است.
غفار عباسی ملقب به «غفاری» متولد سال ۱۳۴۱ در شهر مراغه است که سال ۱۳۶۶ وارد حوزه علمیه قم شد و خود را ۲۵ سال شاگرد محمدتقی بهجت معرفی کرده٬ اما هفته گذشته دفتر این مرجع تقلید با صدور بیانیهای ادعای وی را تکذیب کرد.
عباسی همچنین خود را یکی از شاگردان آیتالله سعادتپرور (پهلوانی) معرفی میکند که دفتر این استاد اخلاق هم همین چند روز پیش با صدور بیانیهای این ادعا را تکذیب کرد.
غفاری در سالهای اخیر به واسطه برخی اظهارنظرها و ارائه تفسیرهای جنجالی از متون دینی مورد توجه گروهی از مذهبیها قرار گرفته و در مقابل با خشم گروه دیگری از آنها مواجه شده است.
غفار عباسی دیدگاهها و اظهارنظرهای جنجالی بسیاری دارد که در یکی از آنها گفته اگر «امام صادق» در عصر حاضر زندگی میکرد دست امیر تتلو را میبوسید.
غفاری در جلسه اخلاق عمومی خود که ۱۳ اردیبهشت ماه امسال برگزار شده بود هم گفته حضرت موسی در جریان یک مناظره با فرعون از وی شکست خورده است.
این روحانی در فیلمی دیگر که مربوط به بازگشتش از حج است هم گفته این سفر برای وی چیزی نداشته است.
غفار عباسی مریدان و هواداران طلبهی زیادی دارد که که انتشار تصاویری از ابراز ارادت آنها به وی در شبکههای اجتماعی جنجال برانگیز شده است.
یکی از اصطلاحات رایج در میان مریدان عباسی «بار اولی است. «بار اولی» به کسی میگویند که تازه میخواهد سیر (مثلا) معنوی را نزد غفار عباسی شروع کند.
بار اولیها در ارتباط با این روحانی محدودیتهایی دارند؛ یعنی نمیتوانند هانند افراد پر سابقه به همه جا سرک بکشند و از همه چیز سر در بیاورند. آنها حقِ در آغوش کشیدن عباسی را در ملاقاتهای ابتدایی ندارند. به عبارتی «آغوش عباسی» خودش یکی از مراتبی است که نصیب هر کسی نمیشود.
«نوبت ماشین» اصطلاح دیگری است که گویا میان هواداران غفار عباسی رایج است. گفته شده چون افراد زیادی پس از اقامه نماز خواهان رساندن عباسی به منزل هستند، حلقه اول مریدان تصمیم گرفتند که این کار با ثبتنام و نوبتدهی به علاقهمندان انجام شود. شخصی که نوبتش باشد که با ماشینش آقای عباسی را برساند، میگویند «نوبت ماشین اوست.»
گزارش شده که بعضی از چهرههای شاخص حلقه اول این روحانی چند طلبه جوان به نامهای روحالله صدر الساداتی٬ احد ایمانی و دو طلبه دیگر به نامهای داوودی و شهادتی هستند.
این چهار نفر همان کسانی هستند که چندی پیش تصویر آنها در حال ماساژ دادن پای غفار عباسی در آب رودخانه ، لقمه گذاشتن در دهان او در شبکههای اجتماعی منتشر شد و در میان نیروهای حزبالله بازتابهای فراوانی داشت.
روحالله صدرالساداتی برادری به نام مهدی صدرالساداتی دارد که داماد یکی از فقهای شورای نگهبان است که وی نیز خود را شاگرد غفاری میداند.
مهدی صدرالساداتی فعالیت زیادی در شبکههای اجتماعی دارد و هفته گذشته نیز در پی افزایش برخی جنجالها و حاشیهها در مورد غفار عباسی درباره این روحانی و حامیانش توضیحاتی ارائه کرد.
صدرالساداتی گفته «ما آقای غفاری را انسانی میدانیم که اهل عرفان است. عرفانی که از طریق علامه طباطبایی و آیتالله قاضی و همین سلسلهای که تا بالا میرود وام گرفته شده است.»
صدرالساداتی «جنگیر» خواندن غفار عباسی را برای تخریب او دانسته: «اینها تخریب است. مثلا حضرت آیتالله بهجت فرضا مگر نمیتوانست یک جنی را از سر فردی که مبتلا شده است باز کند؟ میتوانست. اما آیا به آقای بهجت میگوییم جنگیر؟ این تخریب است دیگر. اینکه ایشان قدرت داشته باشد تا آزار جنی را از شما دفع کند مشکلی دارد؟»
وی در پاسخ به اینکه آیا آقای غفاری هم این توانایی را دارد هم گفته «بله!»
مهدی صدرالساداتی در ادامه درباره هزینه ترویج حلقه «جمال آفتاب» هم چنین گفته که «کسی ترویج نکرده. اینها طلبهاند، این طلبهها که میروند تبلیغ هزینهاش را چه کسی میدهد؟ یا سازمان تبلیغات میدهد، یا اوقاف و یا همان افرادی که میروند و برایشان تبلیغ میکنند. ما هیچ یارگیری نداریم و به دنبال آن نیستیم»
صدرالساداتی ادامه داده «درس و بحث که هزینهای ندارد. میرود مسجد سخنرانی میکند. اینکه هزینهای ندارد. جمال آفتاب هم چهار نفراند که مینشینند و باهم حرف میزنند. این هزینه دارد؟»
صدرالساداتی درباره «خضر طریق» خواندن غفار عباسی، هم گفته «اولینبار است که چنین چیزی را میشنوم. یک عده هستند که یک عالم دروغ و افترا پشت سر ایشان میگویند که آدم سرش سوت میکشد.»
پیام برای این مطلب مسدود شده.