26.12.2018

«سران حزب‌الله»، هدف حمله هوایی تازه اسرائیل به نزدیکی دمشق

رادیوفردا: هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک از قول یک منبع در وزارت دفاع آمریکا می‌نویسد هدف از حملات هوایی اسرائیل که شامگاه سه‌شنبه علیه مواضعی در حومه دمشق انجام شد «افراد ارشد حزب‌الله» بوده است.

این منبع همچنین گفته‌ است که حملات هوایی اسرائیل دقایقی پس از آن‌ که «سران حزب‌الله» سوار هواپیمایی به مقصد ایران شده بودند انجام شده‌ است.

به نوشته نیوزویک، این منبع وزارت دفاع آمریکا به اطلاعات افسران ارشد ارتش اسرائیل که اطلاع مستقیمی از حمله دیشب دارند، دسترسی دارد.

در همین حال روز چهارشنبه نیز خبرگزاری اسرائیلی «نزیو» نوشت که در جریان این حمله هوایی «یک هیئت ارشد حزب‌الله لبنان که به دمشق رسیده بودند» هدف قرار گرفته‌اند.

این خبرگزاری همچنین به گزارش‌های شبکه تلویزیونی لبنانی «الجدید» اشاره می‌کند که می‌گوید «هیئت حزب‌الله ساعت چهار بعدازظهر سه‌شنبه از لبنان وارد دمشق شده بود تا با هواپیما برای شرکت در مراسم ختم آیت‌الله هاشمی شاهرودی راهی تهران شود.»

محمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، که روز دوشنبه درگذشت در مقاطعی در سازماندهی نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در عراق دست داشت.

گزارش‌های نیوزویک و نزیو در منابع خبری مختلف اسرائیلی بازتاب یافته، اما هنوز منابع دولتی و منابع دیگر هدف قرار گرفته شدن سران حزب‌الله در حملات هوایی سه‌شنبه را تأیید نکرده‌اند.

تلویزیون دولتی سوریه می‌گوید جنگنده‌های اسرائیلی شامگاه چهارم دی‌ماه، از فراز لبنان موشک‌هایی را به اهدافی در نزدیکی دمشق شلیک کرده‌اند.

به گفته تلویزیون سوریه، این موشک‌ها به یک انبار تسلیحاتی اصابت کرده‌اند و سه سرباز زخمی شده‌اند.

ارتش اسرائیل نیز در پیامی توئیتری تنها به درج این پیام بسنده کرده‌ است که «پدافند هوایی ارتش اسرائیل در واکنش به یک موشک ضدهوایی شلیک‌شده از سوریه، فعال شده‌است».

خبرگزاری دولتی لبنان نیز پیشتر خبر داده بود شماری از جنگنده‌های اسرائیلی در حال پرواز در ارتفاع کم در مناطق جنوبی لبنان رصد شده‌اند.

سازمان ناظر حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است می‌گوید حملات اسرائیل «سه موضع در جنوب دمشق» را هدف قرار داده که به گفته این سازمان انبارهای تسلیحاتی حزب‌الله لبنان هستند.

در همین حال، روزنامه اسرائیلی جروزالم پست بامداد چهارشنبه از تخریب موشک‌های ایرانی فجر ۵ در یک انبار تسلیحات و مهمات در نزدیکی دمشق، پایتخت سوریه، خبر داد.

هنوز هیچ مقام رسمی اسرائیلی یا ایرانی انهدام موشک‌های ایرانی در سوریه را تأیید نکرده‌ است.

از زمانی که رئیس‌ جمهوری آمریکا اعلام کرده که نیروهای کشورش را از سوریه خارج می‌کند، حملات اخیر نخستین حملات منتسب به اسرائیل به‌ شمار می‌آیند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در ۲۹ آذرماه در پیوند با خروج آمریکا از سوریه و پیامدهای آن، گفت که عملیات کشورش علیه اهداف ایرانی تشدید خواهد شد.

چند روز بعد و در حالی‌ که واکنش‌ها به تصمیم ترامپ بالا گرفت، نتانیاهو بار دیگر تاکید کرد اگر لازم شد عملیات علیه ایران در سوریه افزایش پیدا خواهد کرد.

اسرائیل تاکنون ده‌ها عملیات علیه «اهداف ایرانی-سوری» انجام داده که بسیاری از آنها کاروان‌ها یا انبارهای مهمات گروه حزب‌الله لبنان را هدف قرار داده‌اند.

منابع: نیوزویک، جروزالم پست، هاآرتص، نزیو، و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates