27.12.2018

ایران مذاکره با طالبان را آغاز کرد و همکاری نظامی با روسیه را توسعه می‌دهد

رادیوفرانسه: علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، اعلام کرد که این کشور با طالبان افغانستان مذاکره کرده است. دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با اعلام این مطلب تصریح کرده است که مذاکره با طالبان ادامه خواهد یافت و این مذاکرات با اطلاع دولت کابل صورت گرفته است.

خبرگزاری “تسنیم”، وابسته به سپاه پاسداران، با اعلام این خبر افزوده است که علی شمخانی در رأس هیئتی از مقامات عالی سیاسی، نظامی و امنیتی ایران امروز چهارشنبه پنجم دی ماه به کابل سفر کرد و با همتای افغان خود، حمدالله محب، دیدار و دربارۀ اوضاع امنیتی افغانستان و منطقه گفتگو کرد.

در این ملاقات علی شمخانی خواستار “فعال تر شدن سازوکارهای مشورتی میان نهادهای امنیت ملی دو کشور” شده و نسبت به “خطر گسترش نفوذ داعش در افغانستان” ابراز نگرانی کرده و آن را “نقشۀ شوم آمریکا” و برخی کشورهای منطقه دانسته است.

علی شمخانی در مذاکراتش با مقامات امنیتی افغانستان همچنین “بر ضرورت حفظ، تقویت و گسترش پاسگاه های مرزی” و افزایش همکاری های امنیتی دو کشور تأکید کرده است.

علی شمخانی گفته است که جمهوری اسلامی ایران یکی از ارکان ثبات منطقه است و همکاری های تهران و کابل به حل مسائل امنیتی افغانستان یاری می رساند.

مقامات ایران هیچ توضیحی در مورد تاریخ و مکان مذاکرات خود با طالبان و موضوع گفتگوها میان دو طرف ارایه نکرده اند.

خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه و احتمالاً از افغانستان فعل و انفعالات سیاسی و نظامی در منطقه را شتاب بخشیده است. منابع رسمی در واشنگتن گفته اند که رئیس جمهوری آمریکا خواستار خروج نیمی از سربازان آمریکایی از افغانستان شده است.

دولت پاکستان از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ابراز خشنودی کرده است و وزیر امور خارجۀ اسلام آباد هفتۀ گذشته دور سفر رسمی را به کابل، تهران، مسکو و پکن به منظور بررسی اوضاع جدید افغانستان پس از خروج احتمالی هفت هزار سرباز آمریکایی از این کشور آغاز کرد. جمهوری اسلامی ایران که برای دفاع از بشار اسد در جنگ داخلی سوریه درگیر شده، اکنون نگران است که پس از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان دامنۀ رویارویی نظامی اش با داعش از سوریه تا افغانستان امتداد بیابد.

به گفتۀ منابع خبری و اطلاعاتی کشورهای غربی مناسبات سپاه پاسداران و طالبان افغانستان همواره مستمر و گسترده بوده است. حمایت نظامی و مالی سپاه پاسداران از طالبان و دیگر گروه های شورشی مسلح در افغانستان بخشی از راهبرد جمهوری اسلامی ایران برای اعمال فشار بر نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان بوده است.

همزمان با اظهارات علی شمخانی دربارۀ مذاکرات تهران و طالبان، خبرگزاری “تسنیم” در گزارشی جداگانه نوشت که سردار قاسم تقی زاده، جانشین وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، با “ژنرال اسپینوف”، معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، در تهران ملاقات کرد و به این مناسبت آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه و تعمیق همکاری های دفاعی و نظامی با مسکو اعلام نمود.

به گزارش “تسنیم” در این ملاقات وضعیت عمومی منطقه و اوضاع سوریه پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور مورد بحث قرار گرفت.

پیرو تصمیم رئیس جمهوری آمریکا، وزیر دفاع این کشور فرمان خروج دو هزار نیروی نظامی آمریکایی از سوریه را امضاء کرده است. رئیس جمهوری آمریکا گفته است که خروج نیروهای نظامی این کشور از سوریه با هماهنگی کامل با ترکیه صورت می پذیرد تا از وقوع خلاء قدرت در مناطق شمال-شرق سوریه جلوگیری شود.

خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان کل معادلات نظامی و سیاسی خاورمیانه و منطقه را دگرگون کرده است و مناسبات قدرت و همکاری های نظامی میان نیروهای درگیر در جنگ های منطقه ای از جمله میان ایران و روسیه را بازتعریف نموده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates