16.01.2019

آیت‌الله مکارم شیرازی: قم از دولت طلبکار است نه بدهکار

رادیو فردا: آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه، می‌گوید قم به دلیل آموزش روحانیون برای سمت‌هایی از جمله امامت جمعه، به حکومت جمهوری اسلامی «خدمت» می‌کند و به این دلیل این شهر «از دولت طلبکار است نه بدهکار».

این مرجع تقلید روز سه‌شنبه ۲۵ دی در دیدار با استاندار قم تاکید کرد که هرچه قدر مسئولان و دولتمردان به قم توجه کنند، «باز هم پاسخگوی این حجم از خدمت» این شهر به حکومت نخواهد بود.

وی گفت: «حوزه علمیه و مرجعیت … نیازهای نظام و دولت اسلامی را در بخش‌های مختلف از جمله ائمه جمعه، عقیدتی سیاسی، قضات و دیگر عرصه ها تامین می‌کنند».

آقای مکارم شیرازی افزود: «هرچه مسئولان و دولتمردان به قم توجه کنند باز هم پاسخگوی این حجم از خدمت نخواهد بود؛ بنابراین قم از دولت طلبکار است نه بدهکار».

وی همچنین گفت که قم به دلایلی از جمله وجود حوزه علمیه، سفر زائران ایرانی و خارجی، وجود مسجد جمکران و مراکز دینی دیگر با «دیگر شهرها تفاوت فراوانی دارد».

آیت‌الله مکارم شیرازی ۱۱ آبان پارسال نیز خواستار آن شده بود که «دولت بودجه ویژه‌ای برای شهر قم اختصاص دهد».

وی گفته بود: «هیچ‌کدام از شهرها هم نباید معترض شوند چون قم با بقیه شهرها فرق می‌کند».

سخنان آقای مکارم شیرازی در حالی بیان شده‌است که اختصاص بودجه برای حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در بودجه ۹۷ اعتراض‌هایی را به دنبال داشت.

بر اساس گزارش‌ها، در بخش‌های مختلف بودجه سال ۹۷ بیش از دو هزار میلیارد تومان به حوزه‌های علمیه اختصاص یافت.

آقای مکارم شیرازی در سخنان روز سه‌شنبه خود همچنین گفت که در قم نباید «مظاهر غیر مذهبی» وجود داشته باشد و باید «حساسیت‌های موجود» در این زمینه را درک کرد.

وی بدون اشاره به جزئیات و بیان مثال مشخصی هشدار داد: «گروهی نفوذی می‌خواهند وضع و چهره قم را تغییر دهند و از این طریق می‌خواهند به نظام اسلامی آسیب برسانند».

مکارم شیرازی در فروردین‌ماه امسال نیز خواستار جلوگیری از مهاجرت افراد به گفته او «نفوذی» به قم شده و از مسئولان و مردم خواسته بود که «حساب این شهر را از شهرهای دیگر جدا کنند».

مقام‌های جمهوری اسلامی از مخالفان حکومت با عنوان «نفوذی» هم یاد می‌کنند و درخواست ناصر مکارم شیرازی برای «اجازه ندادن» به مهاجرت «نفوذی‌ها» به قم پس از آن بیان می‌شود که با وجودتبلیغات گسترده حکومت، شهر قم در دی‌ماه پارسال همراه با دیگر شهرهای ایران صحنه اعتراض‌های سیاسی و اجتماعی بود.

شرکت‌کنندگان در اعتراض‌ها مانند شهرهای دیگر شعارهایی علیه حکومت جمهوری اسلامی و به نفع خاندان پهلوی سر دادند.

سال ۸۸ نیز در تشییع جنازه آیت‌الله حسینعلی منتظری در قم، حاضران شعارهایی را علیه رهبر جمهوری اسلامی سر دادند.
با استفاده از خبرگزاری‌ ایسنا، وب‌سایت انتخاب و رادیو فردا/ ا.م./ ک.ر

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates