11.02.2019

‘شکست مصلحتی’ قهرمان ایرانی جودو برای روبرو نشدن با ورزشکار اسرائیلی

بی‌بی‌سی: در پی شکست سعید ملایی، نفر اول رده‌بندی جهانی جودو در وزن ۸۱ کیلوگرم در مسابقات گرنداسلم پاریس، رسانه‌های ایران گزارش دادند که این “شکست مصلحتی” و برای روبرو نشدن با ورزشکار اسرائیلی در دور بعد بوده است.

سعید ملایی در یک چهارم نهایی در کمتر از بیست ثانیه ضربه فنی شد و از حریفی از قزاقستان شکست خورد.

در این مسابقه آقای ملایی که چهره او هنگام ورود به تاتامی، گرفته و ناراحت به نظر می‌رسید، بر خلاف بازی‌های دیگر تلاش چندانی نکرد و خیلی زود تسلیم حریف شد.

او در صورت برد در این مسابقه در نیمه‌نهایی مقابل ساگی موکا جودوکای اسرائیلی قرار می‌گرفت. ساگی موکا در نهایت به فینال رسید و با شکست از جودوکای آلمانی مدال نقره وزن ۸۱ کیلوگرم را کسب کرد.

سعید ملایی بعد از شکست از حریف قزاق، توانست در مسابقات شانس مجدد (رپشاژ) با چند برد پیاپی مدال برنز را کسب کند.

این قهرمان جودو حدود دو ماه پیش هم در مسابقات مسترز چین در دور نخست برابر حریف ژاپنی شکست خورد. او در صورت پیروزی باید در برابر برنده اسراییل و بلژیک می‌ایستاد.

پیش از این هم بارها ورزشکاران ایرانی، چه در جودو و چه در ورزش‌های دیگر برای اجتناب از روبرو شدن با حریفان اسرائیلی تن به “شکست مصلحتی” داده‌اند.

باخت عمدی در مسابقات ورزشی، نقض مقررات محسوب می‌شود و می‌تواند با جریمه و محرومیت همراه شود.

در یکی از خبرسازترین باخت‌های مصلحتی، علیرضا کریمی، کشتی‌گیر ایرانی حدود یک سال پیش در مسابقات کشتی زیر ۲۳ سال جهان در لهستان با توصیه آشکار مربی‌ خود از کنار تشک به حریفش باخت تا در دور بعد با ورزشکار اسرائیلی روبرو نشود.

این تصمیم باعث شد علیرضا کریمی شش ماه و مربی او دو سال از حضور در مسابقات محروم شوند. این اتفاق انتقاد شدید رسول خادم، رئیس وقت فدراسیون کشتی ایران را در پی داشت که خواهان پایان “سیاست پنهان‌کاری” در روبرو نشدن با ورزشکاران اسرائیلی شد.

چند ماه بعد آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران که پیش از آن علیرضا کریمی را برای دلجویی به حضور پذیرفته بود، در یک سخنرانی به صراحت از ورزشکاران ایرانی خواست که در رقابت‌های بین‌المللی از رویارویی با اسرائیلی‌ها خودداری کنند و گفت روبرو شدن با آنها به معنای “خاضع و خاشع شدن در مقابل هنجارهای استکبار” است و “مایه افتخار نیست”.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates