13.02.2019

پشتیبانی روسیه از برنامه‌های مناقشه‌برانگیز موشکی ایران

دویچه‌وله: به رغم انتقادهای آمریکا و اروپا از برنامه‌های موشکی ایران، یک دیپلمات روس می‌گوید مانعی برای این فعالیت‌ها وجود ندارد. معاون وزیر خارجه روسیه نیز گفته که برنامه‌های موشکی ایران هیچ یک از ضوابط بین‌المللی را نقض نمی‌کند.

ولادیمیر یرماکوف، رئیس بخش عدم گسترش و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه می‌گوید این کشور فناوری موشکی به جمهوری اسلامی ارسال نمی‌کند اما ایران حق دارد برنامه‌های خود برای تولید و آزمایش موشک را داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک این دیپلمات روس سه‌شنبه ۲۳ بهمن (۱۲ فوریه) با اشاره به انتقادهای آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی از آزمایش‌های موشکی اخیر ایران، تلاش‌های جمهوری اسلامی در این حوزه را اقدامی جهت ایجاد توازن در منطقه خواند و یادآور شد که همسایگان ایران موشک‌های بالستیک “کامل‌تری” دارند.

جمهوری اسلامی به تازگی برای پرتاب دو ماهواره به فضا تلاش کرده که دست‌کم ناکام ماندن یک مورد آن تایید شده است. درباره آزمایش دوم مقامات ایران و منابع غربی ارزیابی‌های متفاوتی دارند.

به نوشته وب‌سایت فارسی اسپوتنیک یرماکوف گفته است: «از آنجا که تحریم‌های اجرا شده شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از برجام در سال ۲۰۱۵ لغو شدند برای ایران اکنون ممنوعیت داشتن و پرتاب حامل‌های موشک فضایی و موشک‌های بالستیک وجود ندارد.»

آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نظیر فرانسه تلاش ایران برای فرستادن ماهواره به فضا را به شدت محکوم کرده‌اند. کاخ سفید می‌گوید آزمایش موشک‌های بالستیک ناقص قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که پس از توافق هسته‌ای تصویب شد.

در این قطعنامه به ایران توصیه شده که از آزمایش موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک اتمی خودداری کند. تهران می‌گوید هیچ یک از موشک‌های آزمایش شده این کشور چنین قابلیتی ندارند.

مقام ارشد وزارت خارجه روسیه به اسپوتنیک گفت: «آمریکا و متحدینش تهران را متهم می‌کنند که تحت پوشش برنامه فضایی صلح‌آمیز سعی دارند موشک‌های بالستیک نظامی‌شان را تکمیل نمایند که به عقیده آنها به عنوان ابزار رساندن تسلیحات کشتار جمعی به فاصله‌ی دور است.»

فشار حداکثری برای مذاکره مجدد

سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای با ایران (بریتانیا، فرانسه و آلمان) حدود دو هفته پیش از ثبت رسمی سامانه موسوم به “اینس‌تکس” (ابزار حمایت از مبادلات تجاری) برای تسهیل مبادلات با ایران خبر دادند. اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای به این مناسبت نگرانی شدید خود را نسبت به برنامه‌های موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی اعلام کرد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه در جمع خبرنگاران درخواست کشورهای اروپایی برای توقف آزمایش موشک‌های بالستیک ایران و مذاکره بر سر این فعالیت‌ها را اقدامی در جهت جلب رضایت آمریکا خواند و تاکید کرد که هدف غرب تضعیف جمهوری اسلامی است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بارها توافق هسته‌ای را “بدترین توافق ممکن” خوانده و هشتم ماه مه فرمان خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی را صادر کرد. واشنگتن می‌گوید هدف از تحریم‌ها افزایش فشار حداکثری بر تهران برای کشاندن این کشور پای میز مذاکرات است.

ترامپ هدف از مذاکرات مجدد با جمهوری اسلامی را رسیدن به توافق جدیدی عنوان کرده که خطر دست یافتن ایران به سلاح اتمی را برای همیشه برطرف کند و به نگرانی‌های جامعه جهانی درباره برنامه موشکی و اقدام‌های “بی‌ثبات کننده” این کشور در منطقه خاتمه دهد.

احمد خاتمی و فرمول ساخت بمب اتمی

ولادیمیر یرماکوف ایران را “کنترل ‌شده‌ترین” کشور جهان از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواند و گفت: «آژانس به طور مرتب در گزارش‌های خود ارزیابی عادلانه‌ای را در خصوص نبود هر گونه برنامه هسته‌ای در ایران ارائه می‌دهد. طبیعتا اگر کشور تسلیحات کشتار جمعی ندارد پس موشک‌هایش به هیچ وجه نمی‌توانند به عنوان ابزار ارسال آنها استفاده شوند.»

جمهوری اسلامی ادعا می‌کند که هیچگاه در پی دست یافتن به سلاح هسته‌ای نبوده است. با این همه احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان، شامگاه شنبه در سخنان غیرمنتظره‌ای اعلام کرد که ایران “فرمول” ساخت بمب اتمی را در اختیار دارد اما قصد ساخت چنین بمبی را ندارد.

همچنین بسیاری از مقامات ارشد جمهوری اسلامی، از جمله محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، و شماری از فرماندهان ارشد سپاه بارها تهدید کرده‌اند که در صورت بر هم خوردن برجام، ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن “غنی‌سازی ۲۰ درصدی و بالاتر” اورانیوم را از سر خواهد گرفت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates