13.02.2019

گزارش دویچه‌وله فارسی از ورشو؛ کنفرانسی بدون حضور ایران

دویچه‌وله: ورشو در حالى آماده برگزارى نشست دو روزه “صلح و امنيت در خاورميانه” مى‌شود كه شماری از مهم‌ترين كشورهاى درگیر در بحران خاورميانه در آن حضور ندارند.

وزیران امور خارجه آمریکا و لهستان عصر روز چهارشنبه ٢٤ بهمن (١۳ فوريه) نشست “صلح و امنيت در خاورميانه را افتتاح می‌کنند، اما گفته شده که پس از میهمانی رسمی شام امشب، کنفرانس کار اصلی خود را فردا با تشکیل چند کمیته آغاز خواهد کرد.

مايک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفر ماه ژانويه خود به هشت كشور خاورميانه اعلام كرد كه آمريكا نشستى با هدف “مقابله با نفوذ ايران” در خاورميانه برگزار می‌كند.

پمپئو روز سه شنبه ۲۳ بهمن، در یک کنفرانس خبری در ورشو بار دیگر بر این نکته تاکید کرد و بدون اشاره مستقيم به ايران گفت كه هدف از نشست دو روزه ورشو “صلح و امنيت در خاورميانه” است.

به دنبال اعتراض ایران، آمریکا و لهستان اعلام کردند که این کنفرانس، تنها مربوط به ایران نیست و با هدف بازگرداندن صلح و امنیت به خاورمیانه برگزار می‌شود.

وزير امور خارجه ايران محمد جواد ظريف با انتقاد از اين نشست روز ٢١ بهمن گفت كه آمريكا تلاش مى كند “فضایى كه عليه اين كشور شكل گرفته را جبران كند، اما به نظر مى رسد نشست ورشو آن‌طور كه آمريكا مى‌خواهد پيش نمى‌‌رود.”

نشست ورشو قرار است در سطح وزیران امور خارجه برگزار شود، هر چند مایک پنس، معاون رییس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل نیز در آن شرکت می‌کنند.

نتانياهو كه قرار است در نشست ورشو سخنرانى كند، اعلام كرده كه محور اين سخنرانى فعاليت‌هاى موشكى ايران، فعاليت ايران در سوريه و برنامه اتمى اين كشور است. آمريكا و اسرائيل خواستار تشكيل ائتلافى جهانى عليه ايران هستند.

از هفتاد كشور جهان براى شركت در کنفرانس دعوت شده است، اما کشورهای زیادی این دعوت را رد کرده‌اند. فهرست نهایی شرکت‌کنندگان در کنفرانس، احتمالا چهارشنبه بعد از ظهر منتشر مى‌شود گزارش‌های تایید نشده از حضور ۶۰ کشور در این کشور خبر می‌دهند.

عراق، لبنان و تشکیلات خودگردان فلسطینی دعوت برای شرکت در کنفرانس را رد کرده‌اند و از یران نیز برای حضور در کنفرانس دعوت نشده است.

وزارت خارجه لهستان گفته است ايران به دليل روابط تيره خود با ايالات متحده آمريكا به نشست ورشو دعوت نشده است

چین و روسیه نیز در کنفرانس حاضر نخواهند بود و علاوه براین، کشورهای بزرگ اروپایی نیز با سردی با این کنفرانس برخورد کرده‌اند.

فدریکا موگرینی گفته است به دلیل برنامه کاری از قبل تعیین شده، در کنفرانس ورشو شرکت نخواهد کرد.

وزیران امور خارجه آلمان و فرانسه نیز اعلام کرده‌اند که در این کنفرانس حاضر نخواهند شد و جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا گفته است تنها در کمیته یمن این کنفرانس شرکت خواهد کرد.

بر اساس اطلاعاتی که دویچه‌وله فارسی دریافت کرده، دليل انتخاب لهستان براى ميزبانى اين نشست تمايل لهستان به “ميانجيگرى” ميان اتحاديه اروپا و ايالات متحده آمريكا در مورد ايران عنوان شده است. لهستان از وفادارترين متحدان ايالات متحده آمريكا در اروپا به شمار مى‌رود و خواستار ميزبانى پايگاه نظامى دائم آمريكا در اين كشور است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates