14.02.2019

شناسایی شبکه پولشویی بین‌المللی در کانادا؛ هفت ایرانی بازداشت شدند

توفیدز: پلیس کانادا اعلام کرد ۱۷ تن از اعضای یک شبکه بین‌المللی پولشویی را در دو ایالت اونتاریو و کبک بازداشت کرده است. هفت نفر از اعضای این شبکه ایرانیان مقیم کانادا هستند.

تا کنون ۱۰ نفر در ایالت کبک و ۷ نفر در اونتاریو بازداشت شده‌اند. به گفته پلیس دو سازمان بزرگ فعال در این شبکه وجود داشته است، یکی در مونترال و دیگری در تورنتو.

بنابر گزارش پلیس، این شبکه در مونترال، پول‌های غیرقانونی را از گروه‌های تبهکار دریافت می‌کرد و در تورنتو از طریق افراد مختلف و صرافی‌ها آن را ظاهرا به طور قانونی وارد اقتصاد کانادا می‌کردند و معادل پولی را که در تورنتو به دست‌شان رسیده بود در دوبی آزاد می‌کردند.

بنابر تحقیقات پلیس، آنها پول‌ها را در کیف‌های دستی بزرگ، چمدان و بدنه ماشین مخفی و جابه‌جا می‌کردند.

این شبکه پولشویی، با ایران، لبنان، امارات متحده عربی، ایالات متحده و چین در ارتباط بوده و از شبکه‌های غیررسمی مبادله مالی استفاده می‌کرده است.

ارزش دارایی‌های این شبکه پولشویی که به گفته پلیس شناسایی و متلاشی شده، حدود ۳۳ میلیون دلار برآورد می‌شود.

پلیس کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد، کشف و متلاشی کردن این شبکه نتیجه دو سال تحقیقات است و اکنون هزاران هزار سند از فعالیت این باند پولشویی در دست است.

به گفته پلیس کانادا، این شبکه میلیون‌ها دلار پول نامشروع و پول قاچاق مواد مخدر را با شیوه‌های غیرقانونی به ظاهر مشروع کرده است.
ایرانیان و ورود پول به کانادا

پلیس نام چند متهم ایرانی این پرونده پولشویی را اعلام کرده است: سحر شجاعی، نادر گرامیان‌، تانیا گرامیان‌، محمدرضا شیخ حسنی و شبنم منصوری.

از ۱۷ متهم این پرونده میزان زیادی پول نقد و مواد مخدر از جمله کوکائین، حشیش و مت‌آمفتامین به دست آمده است. همچنین چند خانه به ارزش ۱۵ میلیون دلار و حساب‌های بانکی اعضای این باند نیز مصادره شده است.

پلیس کانادا اما درباره پرونده اخیر پولشویی می‌گوید متهمان این پرونده به فعالیت مافیایی هم متهم هستند.

بهنام دارایی زاده حقوق‌دان و روزنامه‌نگار مقیم کانادا که این خبر را پیگیری کرده است، درباره نقش ایرانیان در این پرونده پولشویی به بی‌بی‌سی فارسی گفت: “چند صرافی ایرانی در کانادا در پرونده نقش داشته‌اند”.

آقای دارایی‌زاده می‌گوید: “تقریبا در تمامی شهرهای کانادا، صرافی‌های ایرانی وجود دارد که به شبکه بانکی موسوم به شتاب وصل هستند. امکانی که به افراد اجازه می‌دهد به دفعات و بدون محدودیت پول وارد کانادا کنند. طبعا در چنین شرایطی که برآمده از تحریم‌ها و نبود کانال‌های رسمی انتقال پول است امکان پول‌شویی و سایر جرایم سازمان‌یافته دولتی و غیردولتی فراهم می‌شود”.

برابر قوانین کانادا هر فرد تنها می‌تواند معادل ۱۰ هزار دلار پول نقد همراه خود وارد کانادا کند. اما آقای دارایی زاده می‌گوید “هر ساله مقادیر قابل ملاحظه‌ای پول از سوی ایرانی‌ها وارد کانادا می‌شود. با نبود بانک‌ها و سایر کانال‌های رسمی انتقال پول، به نظر می‌رسد میلیون‌ها دلاری که هر ساله وارد کانادا می‌شود از طریق صرافی‌های یا کانال‌های غیر رسمی انتقال پول است”.

دستکم ۳۰۰ نیروی پلیس با همکاری اداره مالیات در عملیات شناسایی این شبکه مشارکت داشته‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates