13.05.2013

حدادعادل از احتمال کناره‌گیری نامزدهای اصول‌گرا به نفع جلیلی خبر داد

رادیوفردا: غلامعلی حدادعادل از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران، روز دوشنبه، ۲۳ اریبهشت از احتمال کناره‌گیری محافظه‌کاران به نفع سعید جلیلی در انتخابات پیش رو خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای حدادعادل که همراه با محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، ائتلافی با نام «پیشرفت» را برای حضور در انتخابات تشکیل داده‌اند، گفت که تحولات روز آخر ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ضرورت وحدت اصول‌گرایان را بیشتر کرده است.

در آخرین دقایق از مهلت باقی‌مانده ثبت‌نام نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، چهره‌هایی چون اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، اسفندیار رحیم مشایی، مشاور رییس جمهوری، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهوری قدم به عرصه انتخابات گذاشتند در حالی که تا پیش از آن ابهامات بسیاری درباره حضور آنها در این رقابت وجود داشت.

اما به‌طور مشخص ورود سعید جلیلی به انتخابات تا حدی با استقبال محافظه‌کاران مواجه شده است تا جایی که برخی از نامزدهای منتسب به جریان اصول‌گرا از احتمال کناره‌گیری به نفع او سخن می‌گویند.

روز یکشنبه، ۲۲ اردیبهشت، علی اکبر ولایتی گفت که اگر جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از جلیلی حمایت کند، ائلاف پیشرفت نیز از او حمایت می‌کند.

اکنون نیز غلامعلی حدادعادل، دیگر عضو ائتلاف پیشرفت بحث حمایت از جلیلی را مطرح می‌کند و از کناره‌گیری اصول‌گرایان به نفع او سخن می‌گوید.

او اظهار داشت: «اصول‌گرایان نشان داده‌ند که مصالح انقلاب را بر منافع شخصی ترجیح می‌دهند.»

خبرگزاری فارس، نزديک به سپاه پاسداران، نيز در يادداشتی خبر داده است که «با ثبت‌نام سعيد جليلی تعدادی از نامزدها از جمله محمد باقر لنکرانی و عليرضا زاکانی به نفع وی کنار خواهند کشيد و به اين ترتيب طيف قابل توجهی از نيروهای ارزشی و انقلابی که پيش از اين حاميان و هواداران احمدی‌نژاد را تشکيل می‌دادند به اين بخش از اصولگ‌رايان خواهند پيوست».

اين خبرگزاری نوشته است: «اين احتمال را هم نمی‌شود از ذهن دور کرد که خروجی ائتلاف پيشرفت هم دکتر جليلی باشد و اين‌که حتی حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نيز به اين ائتلاف بپيوندد که در اين صورت، رقابت جبهه اصولگ‌رايان با هاشمی رفسنجانی جدی‌تر خواهد بود».

شریعتمداری از «شکست هاشمی» نوشت

اما در حالی که خبرگزاری فارس از رقابت اصول‌گرایان با هاشمی رفسنجانی در انتخابات نوشته، حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، از هم‌اکنون آقای هاشمی را «شکست‌خورده» نامیده است.

در سرمقاله روز دوشنبه، ۲۳ روزنامه کیهان، آقای شریعتمداری نوشت که هاشمی رفسنجانی بیرون از جبهه اصلاحات هیچ طرفداری ندارد و «هیاهویی» که برای نامزدی او ایجاد شده، «هیچ» و «بیهوده» است.

به گفته حسین شریعتمداری، «حلقه انحرافی» یا حامیان محمود احمدی‌نژاد با «اصحاب فتنه» که همان معترضان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ هستند با یکدیگر بر سر نامزدی هاشمی رفسنجانی «ائتلافی بی‌ارزش» تشکیل داده‌اند و او را «فریب» داده‌اند.

او در توضیح ائتلاف این دو گروه نوشت: «حلقه انحرافي به پايان عمر خود رسيده است و با خاتمه دولت احمدی‌نژاد، بايد از قطاری که بی‌بليت سوار آن شده بود پياده شود. بنابراين حلقه انحرافی براي ادامه حيات خود چاره‌ای جز پيوند با يک جريان سياسی ديگر نداشت…از سوي ديگر اصحاب فتنه در مقابل برخورداری از رانت قدرت و ثروت حلقه انحرافی، اين حلقه را در بازی بعدی می‌پذيرد.»

آقای شریعتمداری سپس با اشاره به حضور محمود احمدی‌نژاد در کنار اسفندیار رحیم‌مشایی به هنگام ثبت‌نام در انتخابات نوشت: «آقاي احمدی‌نژاد با اين اقدام انتحاري خود به اصحاب ‌فتنه پيام می‌دهد که برای تنش‌آفرينی و فتنه‌انگيزی آماده است و می‌توانند روی قانون‌گريزی و ساختارشکنی حلقه انحرافی حساب باز کنند.»

حسین شریعتمداری نتیجه گیری کرده است که «همخواني بيگانگان با اصحاب فتنه و انحراف»، انگيزه‌ای قوي‌ براي حضور در انتخابات به مردم داده است. همچنین تعدد نامزدها نیز باعث بالا رفتن آمار رای‌دهندگان می‌شود.

در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران چهره‌های شناخته شده بسیاری ثبت‌نام کرده‌اند که اکثریت آنها به گروه‌ها و احزاب سیاسی مختلف تعلق دارند.

راه‌حل مناظره جمعی برای تعدد نامزدها

تعدد نامزدها در انتخابات این دوره مسئله‌ای را هم برای رادیو و تلویزیون دولتی ایران پیش آورده و آن چگونگی مناظره میان نامزدهاست.

در دوره پیشین انتخابات ریاست جمهوری ایران از آنجا که تنها چهار نفر از فیلتر شورای نگهبان توانستند عبور کنند، امکان مناظره‌های دو به دو میان نامزدها در تلویزیون ایران به وجود آمد، اما این دوره چهره‌های بسیاری ثبت‌نام کرده‌اند که احتمال تایید صلاحیت آنها می‌رود.

بر این اساس ستاد انتخابات صدا و سیما ایراه به راه‌حل «مناظره جمعی» میان نامزدها رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ستاد انتخابات صدا و سیما ایران روز دوشنبه اعلام کرد، در صورتي كه تعداد نامزدهاي تاييد صلاحيت شده به پنج نفر برسد مناظره‌ها به صورت انفرادی برگزار می‌شود، اما اگر تعداد آنها به بيش از پنج نفر برسد اين مناظره‌ها به صورت جمعی و با حضور مجری خواهد بود.

بر اساس این اطلاعیه، هر يك از نامزدها نیز فرصت دارند ۴۲۰ دقيقه از طريق تلويزيون و ۲۱۶ دقيقه از طريق راديو با مخاطبان خود سخن بگويند.

پیش از این عزت‌الله ضرغامی، رییس رادیو و تلویزیون دولتی ایران گفته بود که این رسانه بیش از دو هزار ساعت برنامه در رابطه با انتخابات پخش خواهد کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates