14.05.2013

طرح گروهی در کنگره آمریکا برای «قطع کامل» صادرات نفت ایران

رادیوفردا: با ناکام ماندن مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های غربی، گروهی از قانون‌گذاران و تحلیل‌گران آمریکایی طرحی را مبنی بر قطع کامل صادرات نفت ایران پیشنهاد کرده‌اند.

روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست روز سه‌شنبه، ۲۴ اردیبهشت، با درج این خبر نوشت که طرفداران این طرح معتقدند افزایش تولید نفت و گاز در خاورمیانه و شمال آمریکا هم‌اینک باعث شده تا تحریم کامل نفت خام ایران در بازاهای جهانی از لحاظ اقتصادی امکان‌پذیر شود.

یکی از معاونان ارشد سنای آمریکا که از طرف‌های دخیل در این بحث است به واشینگتن‌پست گفت: «وقتی صحبت از اقداماتی است که واقعاً به اقتصاد ایران ضربه می‌زنند، قطع دسترسی نفت ایران به بازار در صدر فهرست قرار می‌گیرد.»

او که نخواسته نامش فاش شود گفت که هر دو حزب «علاقه زیادی» به این طرح نشان داده‌اند.

در میان کسانی که به دنبال کاهش چشمگیر صادرات نفت ایران هستند نام سناتور رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی، و سناتور مارک کرک، از اعضای کمیسیون تخصیص بودجه مجلس نمایندگان ایالات متحده، به چشم می‌خورد.

معاونان کنگره از هر دو حزب می‌گویند که انتظار می‌رود تا پیش از آغاز تعطیلات تابستانی کنگره دو لایحه تحریمی علیه ایران در کنگره ایالات متحده به تصویب برسد.

تحریم‌ها علیه نفت ایران باعث کاهشی ۴۰ درصدی در درآمدهای نفتی ایران طی سال گذشته شده و شماری از قانون‌گذاران و تحلیل‌گران آمریکایی می‌گویند که در حال حاضر شرایط برای قطع کامل این درآمدها آماده شده‌ است.

به نوشته واشینگتن‌پست، گزارش‌هایی که به دست کنگره آمریکا رسیده بر این تأکید دارد که طی سال جاری کاهش رشد اقتصادی در اروپا و افزایش تولید نفت عراق باعث شده که بازار بتواند با فقدان احتمالی ۱٫۵ میلیون بشکه نفت تولیدی ایران در روز کنار بیاید.

بنا بر این گزارش، نسخه‌های متفاوتی از طرح یادشده هم‌اینک در میان اعضای کنگره آمریکا دست به دست می‌گردد، اما برخی از اقتصاددانان و مقامات دولت اوباما از این طرح انتقاد کرده و می‌گویند چنین اقدامی می‌تواند باعث بالا رفتن قیمت انرژی شده و مخالفت‌هایی را در میان متحدان ایالات متحده برانگیزد.

تأکید روسیه بر همکاری و کاهش تحریم

طرح افزایش فشار تحریم‌ها بر ایران در حالی مطرح می‌شود که خبرگزاری اینترفکس روسیه روز سه‌شنبه، ۲۴ اردیبهشت، خبر داد که وزارت خارجه روسیه بار دیگر تأکید کرده که برآورده شدن خواسته‌های بین‌المللی در زمینه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، کاهش تحریم‌ها علیه ایران را به همراه خواهد داشت.

بنا بر این گزارش، گِنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه، در این رابطه گفت: «به باور ما در کنار برقراری دوباره اعتماد بین‌المللی به برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌ها نیز باید کاهش پیدا کند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates