07.04.2019

وقوع باران‌های سیل‌آسا و احتمال تخلیه مناطق آسیب‌پذیر مشهد

دویچه‌وله: در خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی باران‌های سیل‌آسا موجب سیلابی شدن مسیل‌ها در این منطقه گشته است. سرپرست فرمانداری مشهد از امکان تخلیه ساکنان حریم کانال‌های زرکش و سیاسک در مشهد خبر داد.

سامانه بارش‌های جدید سیل‌آسا بعداز ظهر روز شنبه ۱۷ فروردین (۶ آوریل) به شمال شرقی کشور رسید.پیش‌بینی می‌شود که این باران‌ها تا بعدازظهر روز یکشنبه ۱۸ فروردین ادامه یابد. در خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات شرقی سمنان بارش شدیدی آغاز شده است. بیشینه بارش در شمال غرب خراسان رضوی تا ۵۰ میلی‌متر رسیده و موجب سیلابی شدن مسیل‌ها در این منطقه شده است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور شنبه و یکشنبه (۱۷ و ۱۸ فرودین) به ویژه در نواحی غربی مشهد باران سیل‌آسا خواهد بارید.

در مشهد مسئولین اعلام کردند که برای تخلیه مناطق آسیب‌پذیر آمادگی وجود دارد.

سرپرست فرمانداری مشهد روز شنبه ۱۷ فروردین گفت: «در صورت اعلام شرایط بحرانی، ساکنان مناطق آسیب‌پذیر از جمله حریم کانال‌های زرکش و سیاسک در مشهد تخلیه می‌شود.»

برخی کمک‌های مالی

آیت‌الله مکارم شیرازی، یکی از مراجع تقلید شیعیان، از مردم خواست که کمک کنند و کمک‌ها بیشتر به صورت نقدی باشد. خود مکارم شیرازی ۱۰۰ میلیون تومان به سیلزدگان کمک کرده است. او اعلام کرد: «اینکه فکر کنیم دولت، سپاه و ارتش به‌تنهایی می‌توانند به حادثه‌دیدگان کمک کنند اشتباه است و خود مردم باید دست به کار شوند.»

از طرفی برخی از سلبریتی‌ها هم دست به کار شده و کمک به سیلزدگان را آغاز کرده‌اند. عادل فردوسی پور و هدیه تهرانی جزو نخستین سلبریتی‌هایی بوده‌اند که به یاری سیلزدگان شتافتند. این دو چند ساعتی پس از سیل در استان گلستان، خود را به این استان رساندند و با تیم‌های امداد همراه شدند.

اما جواد جاویدنیا، معاون دادستان کل کشور، به سلبریتی‌ها هشدار داد که از دادن شماره حساب جهت جمع آوری کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان پرهیز کنند. او تهدید کرد که اگر آنها شماره حساب بدهند، حسابشان مسدود خواهد شد.

فرماندار در وسط شکاف چه می‌کند؟

مدیریت بحران سیل و توانایی مدیران از موضوعات مهم مطرح شده حین بحران سیل در ایران بوده است.

اکبر نصراللهی، کارشناس علوم ارتباطات، در توییتر خود نحوه مدیریت مسئولین را زیر ذره‌بین برده و نوشته است: «در کشوری که این همه مخاطرات و بحران دارد ضروری است در کنار بررسی شرایط احراز صلاحیت و حتی قبل از آن، از کاندیدای پست مدیریتی، قبل از دادن حکم مدیریت ، تست مدیریت بحران گرفته شود.»

نصراللهی در تازه‌ترین توییت خود با چاپ عکس فرماندار اسدآباد در یک شکاف می‌پرسد: این فرماندار چرا در شکاف فرو رفته است؟

به گزارش عصر ایران، دکتر نصراللهی در یادداشتی با اشاره به حضور میدانی برخی مسئولین در مناطق سیل‌زده می‌نویسد: «دولتمردان هم برای اثبات دلسوزی و همراهی با مردم و مسئولیت‌پذیری خود، بدون برخی اقدامات تبلیغاتی و نمایشی مثل رفتن فرماندار اسدآباد در شکاف فرونشست زمین و بازدیدهای تشریفاتی و مزاحمت برای کارشناسان و امدادگران‌، اگر وظایف‌شان را در شرایط عادی و دوره مخاطرات شایسته‌تر انجام دهند، نیازی به این کارها نیست.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates