08.04.2019

آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد

بی‌بی‌سی: ایالات متحده آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گرووهای تروریستی قرار داده است.

قرار است ظرف یک هفته آینده، جزئیات تحریم‌های ناشی از قرار گرفتن سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام شود.

این تصمیم را دولت آمریکا یک روز پیش از “روز پاسداران” اعلام کرده است.

آقای ترامپ در بیانیه خود گفت این تصمیم با هدایت وزارت خارجه آمریکا بوده و “این واقعیت را به رسمیت شناخته که ایران نه فقط دولتی حامی تروریسم است بلکه سپاه پاسدران فعالانه در تامین بودجه آن نقش دارد و از تروریسم به‌عنوان ابزاری دولتی استفاده می‌کند”.

در این بیانیه، رئیس جمهوری آمریکا سپاه پاسداران را “ابزار اصلی دولت ایران برای هدایت و به‌کارگیری فعالیت‌های تروریستی خود در دنیا” دانست.

این اولین بار است که آمریکا یک نیروی نظامی رسمی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد.

رسانه‌های آمریکا پیشتر گزارش داده بودند که پنتاگون (فرماندهی وزارت دفاع) و سیا (سازمان اطلاعات مرکزی) مخالف این تصمیم دولت آمریکا بودند و در خصوص عملیات نیروهای ایرانی علیه آمریکا هشدار داده بودند.

موافقان این تصمیم در دولت آمریکا بر این باورند که به سبب دخالت گسترده سپاه در اقتصاد ایران، این تصمیم، تجارت اروپا با ایران را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.
وزیر خارجه آمریکا: خون سربازان آمریکایی روی دست سپاه است

بلافاصله پس از انتشار این بیانیه، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری حاضر شد و گفت “نفرات سپاه انقلابی نیستند، دزد هستند. مسئولان فاسدی هستند که از قدرتشان سوءاستفاده کردند”.

او گفت “خون سربازان آمریکایی روی دست سپاه است”.

به گفته وزیر خارجه آمریکا “سپاه و دولت ایران اقدامات تروریستی در دنیا انجام می‌دهند” و اضافه کرد “قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه با روش‌های خشن می‌خواهد انقلاب ایران را صادر کند”.

برایان هوک، نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا نیز در کنفرانس آقای پمپئو را همراهی می‌کرد.

به باور آقای هوک، قرار دادن سپاه ایران در فهرست تروریستی “سرکوب‌ها علیه مردم ایران را کاهش می‌دهد”.

او گفت: “این رژیم، رژیم فرقه مرگ است.”

مقامات ارشد آمریکایی گفته بودند دونالد ترامپ رئیس جمهوری همواره بر این اعتقاد بوده است که سپاه پاسداران بایستی به عنوان “یک سازمان تروریستی” شناخته شود.
واکنش مقام‌های ایران

در نخستین واکنش پس از اعلام این خبر، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران پیشنهاد کرد شورای عالی امنیت ملی ایران، نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به سنتکام را در فهرست گروه‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پیشنهادش به حسن روحانی به قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه استناد کرده است.

قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا، در سال ۱۳۹۶ در مجلس تصویب شد و مهرماه همان سال، از سوی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران ابلاغ شد. این قانون، پس از خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای با ایران(برجام) تصویب شد و در آن راهکارهایی برای مقابله به مثل با اقدامات تخاصم آمیز آمریکا در نظر گرفته شده است.

در چند روز گذشته، مقامات ارشد جمهوری اسلامی به شدت نسبت به قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی آمریکا هشدار داده بودند.

قانون “مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه” چیست؟

قانون “مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه” در شهریور ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این قانون پاسخی به اقدام قانونگذاران آمریکا بود که طرح “قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات ساز ایران” را به تصویب رسانده بودند. مصوبه آمریکا عمدتا شامل تحریم کل سپاه پاسداران و موسسات و اشخاص مرتبط با این تشکیلات نظامی به اتهام حمایت از تروریسم، فعالیت‌های بی‌ثبات ساز در منطقه، ادامه برنامه موشکی و نقض حقوق بشر است.

لحظاتی پس از تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران از سوی ایالات متحده، وزیر خارجه ایران با استناد به این قانون به حسن روحانی پیشنهاد داد نیروهای آمریکایی در خاورمیانه در اقدامی مقابله‌ای، از سوی ایران وارد فهرست گروه های تروریستی شوند.

صدور روادید ورود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران برای اشخاص مندرج در فهرست ممنوع است و قوه قضائیه موظف است کلیه اموال و دارایی‌های اشخاص مندرج در فهرست تحریم را در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری اسلامی ایران توقیف کند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی این اقدام “بی‌عقلی” خوانده بود و ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه خواستار مقابله به مثل با این اقدام دولت آمریکا شده بود.

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز روز گذشته تهدید کرده بود با قرار دادن نام سپاه در این لیست، نیروهای آمریکایی در غرب آسیا “دیگر آرامش امروز را نخواهند داشت.”

صبح امروز نیز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه تشکیل جلسه داد و آخرین تحولات در این خصوص را بررسی کرد.

علی نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره این جلسه گفته بود وزیر خارجه ایران این اقدام آمریکا ” دارای خطرات” زیادی دانسته بود و هشدار داده بود که ایران “مقابله به مثل” خواهد کرد.

تحلیل محمد امینی- بی بی سی

اقدام دولت آمریکا در “تروریستی” دانستن کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، ادامه سیاستی است که دولت دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از توافق بین المللی موسوم به برجام، ظرف دو سال کذشته شروع کرده است. با آنکه بخش‌هایی از دولت آمریکا ظرف سالیان اخیر بخش‌هایی از سپاه، مثل نیروی قدس را مشمول مصادیق سازمان‌های تروریستی دانسته و تحریم‌هایی متعدد و متنوعی را علیه سپاه و شرکت‌های مختلف آن اعمال کرده بودند، اما تروریستی دانستن کل سپاه پاسداران، اوجی تازه به این فشارها می‌دهد که از دل آن، برخوردهای بالقوه‌ای را میان دولت‌های دو کشور و چه بسا بخش‌های نظامی و امنیتی آنها ممکن می‌کند.

دولت آمریکا در سال‌های اخیر با تمرکز روی سیاست‌های منطقه‌ای حکومت ایران، به‌ویژه در عراق، سوریه و یمن و همچنین کشمکش قدیمی اعراب و اسراییل، تلاش مستمری برای اعمال فشار روی تهران انجام داده است. سوالات مختلفی در حوزه های مختلف سیاسی، اطلاعاتی، نظامی و دیپلماتیک با اقدام تازه‌ای دولت ترامپ مطرح می‌شود. زمانبندی اعلام این تصمیم در شرایطی که سپاه پاسداران در داخل با عملیات گسترده‌ امداد و نجات سیلاب درگیر است، مسئله را از نظر تبلیغاتی و روانی پیچیده می‌کند.

مجلس، اهل سیاست و فرماندهی ارشد سپاه ظرف روزهای گذشته به تصمیمی که امروز اعلام شد، هشدار قبلی در راستای مقابله به مثل و «سلب آرامش از نیروهای آمریکایی در منطقه» داده بودند ولی حالا این اعلام که در تاریخ بی‌سابقه است، اثری بین‌المللی بر روابط کشورها با ایران نیز بر جای خواهد گذاشت. به‌نظر می‌رسد با توجه به رفتارهای شخص رییس جمهوری آمریکا در روابط خارجی آن کشور و تصمیمات جنجالی آقای ترامپ، مثلا اخیرا در مورد بلندی های جولان، اعلام تروریستی دانستن کل سپاه پاسداران چندان تعجب برانگیز نیست، اما تبعات آن می‌تواند شیب تندتری به مسائل بدهد.

این خبر فوری است و به تدریج به روز می‌شود

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates