10.04.2019

پومپئو از پاسخ درباره «اختیار قانونی» دولت ترامپ برای حمله احتمالی به ایران طفره رفت

رادیوفردا: وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۱ فروردین ایران را به ارتباط با گروه القاعده متهم کرد ولی حاضر نشد به این سوال پاسخ دهد که آیا دولت دونالد ترامپ مجوز قانونی حمله به ایران را دارد.

مایک پومپئو که در نشست پرسش و پاسخ کمیته روابط خارجی سنا شرکت کرده بود، از پاسخ به این پرسش طفره رفت که آیا مجوز کنگره در روزهای پس از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ برای استفاده از زور، برای حمله به ایران نیز به کار خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوال رند پاول، سناتور جمهوریخواه و منتقد دخالت‌های خارجی آمریکا، اظهار داشت: «من ترجیح می‌دهم که این موضوع را به کارشناسان حقوقی محول کنم».

وی افزود: «مسئله ارتباطات ایران با گروه القاعده کاملا مبتنی بر واقعیت است. آنها میزبان القاعده بوده‌اند، آنها به این گروه اجازه داده‌اند تا از خاک ایران عبور کنند».

آقای پومپئو تصریح کرد: «تردیدی درباره ارتباط جمهوری اسلامی ایران و القاعده وجود ندارد. این رابطه باید کاملا قطع شود».

ولی وی این دیدگاه رند پاول را رد کرد که دولت ترامپ روز دوشنبه به این دلیل سپاه پاسداران را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داده است تا مبنایی مشروع برای آغاز جنگ فراهم کند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «این جایی در روند تصمیم‌گیری نداشته است. قرار دادن این نیرو به رسمیت شناختن ساده واقعیت بوده است».

آقای پومپئو در این زمینه به آماری اشاره کرد که به گفته او، ایران در کشته شدن بیش از ۶۰۰ نیروی آمریکایی در عراق پس از حمله ایالات متحده به این کشور در سال ۲۰۰۳ و توسط گروه‌های شیعه مورد حمایت تهران، دست داشته است.

وی تاکید کرد که دولت دونالد ترامپ همچنان فشارها را بر ایران افزایش می‌دهد.

ایالات متحده در آخرین اقدام خود علیه جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران را در «فهرست سازمان‌های خارجی تروریستی» قرار داد، اقدامی که خشم مقامات ایران را به دنبال داشته است.

ستاد کل نیروهای مسلح ایران اعلام کرده که نیروهای نظامی ایران از این پس با ارتش آمریکا «به‌عنوان تروریست» برخورد خواهند کرد. شورای عالی امنیت ملی ایران نیز «فرماندهی مرکزی آمریکا» در غرب آسیا «موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» نامیده است.

رند پال در سخنان روز چهارشنبه خود ابراز نگرانی کرد که پومپئو جنگ با ایران ذیل اختیارات قانونی سال ۲۰۰۱ را رد نکرد.

دولت‌های آمریکا از این اختیارات برای جنگ در افغانستان و همچنین حمله به گروه القاعده در کشورهایی چون یمن و فیلپین استفاده کرده‌اند.

این سناتور جمهوریخواه تصریح کرد: «من با این مسئله مشکل دارم که دولت نمی‌تواند به صورت شفاف بگوید که قدرت یا مجوزی از کنگره برای جنگ با ایران را ندارد».

وی افزود: «عقل سلیم حکم می‌کند که شما مراجعه کرده و قبل از جنگ با ایران از ما سوال کنید».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قانون اساسی ایالات متحده آمریکا اختیار اعلام جنگ را به کنگره داده است.

آقای پال همچنین این نظر را رد کرد که ایران به عنوان یک حکومت شیعی، متحد گروه القاعده و سنی‌هاست که رهبران آنها شیعیان را «رافضی» می‌خوانند.

وی گفت: «به نظرم نمی‌رسد که این حرف خیلی منطقی باشد. آنها در واقع بدنبال ریشه‌کن کردن فوری افراطی‌های سنی هستند».

این طور تصور می‌شود که ایران به مدت طولانی میزبان حمزه بن لادن، پسر اسامه بن لادن رهبر پیشین گروه القاعده بوده است.

اما برخی از کارشناسان می‌گویند که تهران وی را حصر خانگی کرده بود تا اولا به رقیب خود در منطقه یعنی عربستان سعودی فشار بیاورد و ثانیا مانع حملات گروه القاعده به ایران شود.

آمریکا هدف از فشارها بر ایران را تغییر رفتار حکومت آن دانسته و در این راستا صنایع نفتی ایران را نیز تحریم کرده است. با این حال واشینگتن جهت جلوگیری از افزایش قیمت جهانی نفت، به هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان معافیت موقت برای خرید نفت ایران داده است.

این معافیت اواسط اردیبهشت‌ماه پایان می‌یابد و آن گونه که برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، گفته سیاست آمریکا این است که دیگر معافیت جدید نفتی قائل نشود.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و رویترز/ ک.ر

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates