25.04.2019

آمادگی عراق برای افزایش تولید نفت، ناخشنودی و هشدار ایران

دویچه‌وله: وزیر نفت عراق می‌گوید در صورت نیاز بازار و تأیید اوپک این کشور ظرفیت و آمادگی افزایش تولید نفت خود را دارد. سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید تهران به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد جایگزین نفت ایران در بازار شود.

وزیر نفت عراق تاکید کرده که این کشور از ظرفیت لازم برای پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان در بازار نفت برخوردار است و در صورت لزوم می‌تواند تولید خود را افزایش دهد.

خبرگزاری رویترز پنج‌شنبه پنجم اردیبهشت (۲۵ آوریل) به نقل از ثامر غضبان گزارش داد که عراق ظرفیت و توانایی آن را دارد که در صورت نیاز تولید نفت خود را به شش میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

او در عین حال خاطرنشان کرد که عراق به سقف تعیین شده از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پایبند است و قصد ندارد به تنهایی در مورد افزایش تولید و صادرات نفت تصمیم بگیرد.

عراق اکنون با صدور روزانه سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت، پس از عربستان در جایگاه دوم صادرکنندگان نفت اوپک قرار دارد. برخی از منابع خبری از قول یک مقام عراقی گزارش داده‌اند که این کشور می‌تواند صادرات خود را روزی ۲۵۰ هزار بشکه افزایش دهد.

مطابق گزارش‌ها پس از اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت برخی از مشتریان اصلی نفت و گاز جمهوری اسلامی شماری از کشورها اعلام آمادگی کردند برای جبران سهم ایران در بازارهای جهانی و توازن عرضه و تقاضا، تولید خود را افزایش دهند. عراق، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین از جمله این کشورها عنوان شده‌اند.

اظهارات وزیر نفت عراق در حالی ابراز شد که عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، بدون نام بردن از این کشور هشدار داد: «دولت و ملت ایران دشمنی بعضی کشورها را در این شرایط تاریخی هرگز فراموش نخواهد کرد.»

هشدار به رقیبان، حمله به عربستان و بحرین

موسوی پنجم اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما به طور مشخص حمایت عربستان و بحرین از تحریم صادرات نفت جمهوری اسلامی را محکوم کرد و این کار را “نشانه تبعیت کورکورانه از آمریکا و نادانی آنان نسبت به عواقب این اقدام ” دانست.

سخنگوی وزارت خارجه ایران هشدار داد: «جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد جایگزین ایران در بازار نفت شود و مسئولیت هر گونه تبعات را متوجه آمریکا و کشورهای مزبور می‌داند.»

وزیر نفت عراق می‌گوید در حال حاضر کمبود در عرضه نفت به بازارهای جهانی مشاهده نمی‌شود اما بغداد اوضاع را رصد می‌کند و آمادگی دارد در صورت نیاز، تولید و صادرات خود را افزایش دهد.

او تاکید کرد که عراق تمایل زیادی به تامین نیاز بازار جهانی و برقراری ثبات در عرضه نفت دارد. ثامر غضبان در یک کنفرانس خبری مشترک با رئیس سازمان بین‌المللی انرژی در بغداد تاکید کرد که هنوز زمان کافی برای ارزیابی واکنش بازار به کاهش احتمالی عرضه نفت وجود دارد.

کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان نفت غیرعضو در این سازمان، ابتدای امسال توافق کردند برای ایجاد تعادل در بازار تولید خود را روزی یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کاهش دهند. قرار است در نشست بعدی این کشورها که ۲۵ و ۲۶ ژوئن برگزار می‌شود درباره سقف تولید در نیمه دوم سال تصمیم‌گیری شود.

سقوط صادرات نفت ایران به ۱.۱ میلیون بشکه در روز

خبرگزاری رویترز چند روز پیش گزارش داد که صادرات نفت و میعانات گازی ایران که قبل از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در ماه مه سال پیش به دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسید در ماه جاری میلادی به حدود یک میلیون و صد هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

هند و چین، به عنوان مهم‌ترین مشتریان نفت ایران گرچه از عدم تمدید معافیت‌های آمریکا انتقاد کرده‌اند، تا کنون درباره چگونگی تامین نیاز خود به انرژی صحبت مشخصی نکرده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز آینده ارتباط تجاری با این کشورها را وابسته به تصمیم آنها عنوان کرده است: «باید ببینیم مشتریان نفت ما در دنیا چه برخوردی با این تصمیم آمریکا می‌کنند.»

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور پیش از نشست آتی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برنامه‌ای برای افزایش صادرات نفت ندارد اما اگر مشتریان نفت ایران از این کشور درخواست کنند نیاز آنها را تامین خواهد کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates