10.01.2013

فرمانده سپاه قدس و ایجاد اطلاعات موازی برای مصری‌ها؟

خودنویس: قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در روزهای پایانی سال ۲۰۱۲، در قاهره با مشاور رئیس جمهوری مصر دیدار کرده است. همکاری سپاه قدس با دولت اسلام‌گرای مصر برای ایجاد دستگاه اطلاعات موازی متعهد به اخوان المسلمین می‌تواند نگرانی‌هایی را در کل منطقه ایجاد کند.

بنا به گزارش سایت اسرائیلی ynetnews یک مقام امنیتی به روزنامه «المصری الیوم» اگفته است که وزیر کشور مصر به دلیل اعتراض به دیدار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس با مشاور محمد مرسی، پست خود را از دست داده است.

بر اساس این گزارش، وزیر کشور، به موضع اخوان‌المسلمین در حوزه مسائل امنیتی معترض بوده است.

روزنامه کویتی «القبس» چندی پیش گزارش داد که سردار سلیمانی در هفته آخر دسامبر در قاهره بوده و با «عصام حداد» مسوول روابط خارجی دفتر ریاست جمهوری مصر دیدار ملاقات کرده است.

با این حال، گفته می‌شود با اعلام خبر این دیدار، مقام‌های مصری از افشای ملاقات مقام‌های نزدیک به رئیس جمهوری با سلیمانی که از سوی نهادهای امنیتی غربی به عنوان یکی از خطرناک‌ترین افراد جمهوری اسلامی معرفی شده، ناراضی هستند.

تایمز لندن اما در گزارشی، دیدار فرمانده سپاه قدرس از قاهره را به دعوت دولت مرسی برای تقویت نهادهای امنیتی مصر عنوان کرده است.

با توجه به تجربه سپاه پاسداران در ایجاد سازمان‌های امنیتی موازی، همکاری سپاه قدس با دولت اسلام‌گرای مصر برای خارج کردن نیروهای امنیتی سنتی وابسته به ارتش و جانشین کردن نیروهای متعهد به اخوان المسلمین می‌تواند نگرانی‌هایی را در کل منطقه ایجاد کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates