08.05.2019

سی‌ان‌ان: جابه‌جایی موشک‌های ایران در خلیج فارس از دلایل اعزام ناو آمریکایی است


رادیوفردا: شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز چهارشنبه در گزارشی اختصاصی از پنتاگون خبر داد که «جابه‌جایی» موشک‌های کوتاه‌برد ایران از جمله دلایل اعزام نیروی آمریکایی تازه‌نفس به خلیج فارس بوده است.

در روزهای اخیر مقام‌های آمریکایی خبر دادند که به خاطر دریافت اطلاعاتی در مورد تهدیدهای جدید از سوی ایران، موعد اعزام یک ناو هواپیمابر خود به خلیج فارس را جلو انداخته‌اند اما جزئیاتی در مورد نوع این تهدید اعلام نکرده بودند.

حال شبکه خبری سی‌ان‌ان، از قول «چندین مقام آمریکایی که به طور مستقیم در جریان این وضعیت هستند» می‌نویسد که گزارش‌هایی از جابه‌جایی موشک‌های بالیستیک کوتاه‌برد با قایق توسط ایران در خلیج فارس یکی از دلایل تصمیم آمریکا برای تقویت نیروی نظامی‌اش در منطقه است.

این مقامات روز چهارشنبه به سی‌ان‌ان گفته‌اند که مشخص نیست قصد ایران رساندن این موشک‌ها به مواضعی در خشکی است یا قرار است محل پرتاب آنها از روی قایق باشد.

به گفته این مقام‌های آمریکایی، به همین خاطر یافتن محل احتمالی پرتاب این موشک‌ها دشوار است و مقام‌های وزارت دفاع ایالات متحده اکنون بین خود در حال تبادل نظر برای ارسال سامانه‌های پدافند موشکی به منطقه هستند، «سامانه‌هایی نظیر موشک‌های پاتریوت.»

آمریکا چند ماه پیش موشک‌های پاتریوت خود را از خاورمیانه به ایالات متحده بازگرداند و مقام‌های آمریکایی به سی‌ان‌ان می‌گویند که اگر جمهوری اسلامی از تهدید جدید خود «عقب‌نشینی» کند نیازی به استقرار دوباره این موشک‌ها در منطقه نخواهد بود.

هم‌اینک ناوگروهی به رهبری ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن زودتر از موعد مقرر خود راهی خلیج فارس شده و مقام‌های آمریکایی هم‌چنین از اعزام یک نیروی ویژه از بمب‌افکن‌های سنگین بی-۵۲ به منطقه خبر می‌دهند.

برخی منابع تعداد این بمب‌افکن‌ها را حدود شش فروند ذکر کرده‌اند و روزنامه نیویورک‌تایمز نیز روز یک‌شنبه در این باره نوشت که ماه گذشته، یک یگان ویژه بمب‌افکن آمریکا، شامل شش فروند بی-۵۲ و ۴۵۰ پرسنل نظامی پایگاه «بارکس‌دیل» لوئیزیانا، پس از انجام تمریناتی در بریتانیا به ایالات متحده بازگشتند و هنوز مشخص نیست که آیا همین یگان به خاورمیانه اعزام می‌شود یا نه.

چندین مقام آمریکایی «آگاه از وضعیت» به سی‌ان‌ان گفته‌اند که «امید می‌رود» این میزان تقویت نیرو به عنوان «یک پیام بازدارنده» برای ایران کافی باشد و مسئولان جمهوری اسلامی از این تهدید جدید دست بکشند.

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید اقدامات تازه ایران می‌تواند ارتشیان آمریکایی و نیروهای هم‌پیمان آنان را در عربستان سعودی، بحرین و قطر با تهدید مواجه کند.

مقام‌های آمریکایی در مورد استفاده ایران از گروه‌های نیابتی خود در یمن برای ناامن کردن تنگه باب‌المندب نیز ابراز نگرانی کرده‌اند.

بیل اوربان، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، روز سه‌شنبه گفت آمریکا به «رصد متداوم و نزدیک فعالیت‌های حکومت ایران، نیروهای نظامی، سپاه و گروه‌های نیابتی‌اش» ادامه خواهد داد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در روزهای اخیر تأکید کرد که ایالات متحده به‌ دنبال جنگ با ایران نیست، اما اقدام نظامی ایران با واکنش «نیرویی کوبنده» روبه‌رو خواهد شد.

در واکنش به این سخنان، کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران، گفت که بیانات جان بولتون «بیشتر جنبه خودنمایی دارد» و جان بولتون «فاقد فهم نظامی و امنیتی است».

وی اضافه کرد: «بعید است فرماندهان و بدنه ارتش آمریکا تمایلی به آزمودن توانمندی‌های اثبات شده نیروهای مسلح ایران داشته باشند.»

روز دوشنبه نیز، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، ایران را متهم کرد که دست به اقدامات تشدیدکننده زده و در صورتی که خود یا گروه‌های نیابتی آن به منافع ایالات متحده حمله کنند باید حساب پس بدهد.

منابع: سی‌ان‌ان، نیویورک‌تایمز، رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates