09.05.2019

آمریکا بخش فولاد و صنایع معدنی ایران را تحریم کرد

دویچه‌وله: رئیس‌جمهوری آمریکا تحریم‌هایی را علیه صادرات صنایع فلزی ایران وضع کرد. یک مقام کاخ سفید ساعتی پیش از این تصمیم گفته بود که واشینگتن “خیلی زود” تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع خواهد کرد.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت (۸ مه) فرمانی اجرایی صادر کرد که بر اساس آن صادرات صنایع فلزی و صنایع معدنی ایران تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار می‌گیرد. این تحریم‌ها صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران را هدف گرفته‌اند.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد، در صورتی که تهران رفتار خود را به طور “اساسی” تغییر ندهد، باید در انتظار اقدامات شدیدتر آمریکا باشد.

بنا بر اعلام کاخ سفید، ده درصد درآمد جمهوری اسلامی از صادرات غیرنفتی از طریق صنایع فلزی تأمین می‌شود.

روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت (۸ مه) تیم موریسون، دستیار ویژه دونالد ترامپ و مدیر ارشد امور سلاح‌های کشتار جمعی و دفاع بیولوژیک، در کنفرانسی در واشنگتن گفته بود که کار آمریکا در رابطه با تحریم‌های ایران «تمام نشده است». او اضافه کرده بود: «انتظار می‌رود به زودی تحریم‌های بیشتری در راه باشد. خیلی زود».

این تحولات پس از آن رخ داد که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌ای خطاب به کشورهای مشارکت کننده در مذاکرات هسته‌ای، از تعلیق اجرای برخی از تعهدات پیش‌بینی‌شده در برجام خبر داد.

روز چهارشنبه همچنین وزیر خارجه آمریکا در وزارت خارجه بریتانیا، با جرمی هانت، وزیر خارجه این کشور در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کرد و در سخنان خود بیانیه ایران را “مبهم” دانست. او گفت که این بیانیه “شاید به عمد” مبهم است. مایک پمپئو اضافه کرد که آمریکا قبل از واکنش باید صبر کند تا بببند ایران واقعا چه برنامه‌ای دارد.

وزیر خارجه آمریکا قبل از این کنفرانس خبری با ترزا می، نسخت وزیر بریتانیا دیدار کرده بود. سخنگوی خانم می نسبت به بیانیه ایران به شدت ابراز نگرانی کرد و گفت که این قدم ایران می‌تواند عواقبی به دنبال داشته باشد. دولت می از ایران خواست به برجام متعهد بماند و دست به اقدامات بحران‌آفرین نزند.

تأکید وزیر خارجه آلمان بر نقش میانجیگرانه اروپا

اورزولا فون دِر لاین، وزیر دفاع آلمان در رابطه با اقدام امروز ایران به دویچه‌وله گفت اروپا باید نقشی میانجیگرانه بازی کند. او تاکید کرد که اروپا باید هر آنچه در توان دارد به کار گیرد تا در گفت‌وگو با ایران باقی بماند و با تمام توان برای ایجاد مناسباتی با ثبات تلاش کند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در واکنش به بیانیه امروز شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد و گفت که آلمان با این قدم ایران موافق نیست. او مجددا بر تعهد بر برجام تاکید کرد. در مقابل سرگئی لاوورف، وزیر خارجه روسیه مسئولیت شرایط به وجود آمده و تشدید تنش را بر عهده آمریکا دانست.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates