13.05.2019

عربستان سعودی: دو نفت‌کش ما در دریای عمان آسیب جدی دیده‌اند

بی‌بی‌سی: خالد فالح بر مسئولیت مشترک جامعه بین‌الملل برای تامین عبور و مرور دریایی و امنیت نفت‌کش‌ها تاکید کرد

عربستان سعودی “عملیات خرابکارانه” را که چهار کشتی‌ را در دریای عمان هدف قرار داده بود، محکوم کرد و تایید کرد که دو کشتی متعلق به این کشور بوده‌اند.

روز گذشته وزارت خارجه امارات متحده عربی اعلام کرد که چهار کشتی باری متعلق به کشورهای مختلف در حاشیه آب‌های شرقی این کشور در نزدیکی بندر فجیره هدف “عملیات خرابکارانه” قرار گرفته‌اند، اما به کسی آسیبی نرسیده است.

به گفته خالد فالح، وزیر انرژی عربستان سعودی دو نفت‌کش سعودی که در حال عبور در دریای عمان بودند، در این عملیات به شدت آسیب دیده‌اند، هر چند به گفته او این عملیات منجر به آسیب دیدن کسی و یا پخش شدن نفت در دریا نشد.

به گفته او یکی از نفت‌کش‌ها به قصد بارگیری نفت خام عربستان از بندر راس تنوره در شرق این کشور در خلیج فارس برای مشتریان آمریکایی در حرکت بود.

به گزارش خبرگزاری سعودی آقای فالح در بیانیه‌ای این عملیات را محکوم کرد و هدف آن را تهدیدی برای آزادی عبور و مرور دریایی و امنیت تولید‌کنندگان نفت در جهان خواند.

آقای فالح همچنین بر مسئولیت مشترک جامعه بین‌الملل برای تامین عبور و مرور دریایی و امنیت نفت‌کش‌ها تاکید کرد و گفت که این گونه رخدادها پیامدهای زیان‌باری از جمله تاثیرگذاری بر بازار انرژی و به خطر انداختن اقتصاد جهان دارد.
حق نشر عکس Reuters
Image caption عکس آرشیوی از عبور نفتکشی از تنگه هرمز

در واکنش به این رخداد وزارت امور خارجه ایران آن را “نگران کننده و تاسف بار” خواند و خواهان روشن شدن ابعاد دقیق آن شد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران آن را “دسیسه از سوی بدخواهان جهت برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه” خواند و خواهان هوشیاری کشورهای منطقه نسبت به هرگونه ماجراجویی از سوی عوامل خارجی شد.

بندر فجیره در حدود ۱۴۰ کیلومتری تنگه هرمز قرار دارد که محل عبور یک سوم تجارت جهانی نفت از طریق دریاست.

موقعیت فجیره در مسیر کشتیرانی در خلیج فارس، شبه قاره هند و آفریقا که محل سوختگیری نفت‌کش‌ها و سایر کشتی‌های باری است استراتژیک توصیف می‌شود.

وزارت خارجه امارات اقداماتی را که کشتی‌های تجاری و خدمه آنها را در خطر قرار دهد “خطرناک” خواند و گفت جامعه بین‌المللی باید در قبال کسانی که امنیت عبور و مرور دریایی را در خطر قرار می‌دهند مسئولیت نشان دهد.

حادثه گزارش شده از سوی امارات درحالی روی می‌دهد که در هفته های اخیر تنش میان آمریکا و ایران درحال افزایش بوده است.

دو روز پیشتر اداره کشتیرانی آمریکا به کشتی‌های تجاری و باربری این کشور درباره تهدیدهای ادعایی ناشی از تحرکات ایران و متحدانش هشدار داده بود.

این سازمان گفت: “ممکن است ایران و متحدانش کشتی‌های تجاری، از جمله نفتکش‌ها، یا کشتی‌های نظامی آمریکا را در دریای سرخ، باب المندب یا خلیج فارس هدف قرار دهند.”

آمریکا با اعزام ناو هواپیمابر لینکلن و استقرار چهار بمب‌افکن ب ۵۲ حضور نظامی خود در خلیج فارس را تقویت کرده است.

مقام‌های ایرانی در هفته‌های قبل به احتمال بستن تنگه هرمز اشاره کرده‌اند، اما در عین حال می‌گویند امنیت منطقه اولویت آنها است و این نیروهای آمریکایی هستند که امنیت منطقه را به خطر می‌اندازند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates