13.05.2019

جزئیات تازه از سخنان روحانی در دیدار با فعالان سیاسی

دویچه‌وله: به گفته روحانی، اوباما نوزده بار تقاضای ملاقات کرد ولی او اختیار پاسخ نداشته است. او هم‌چنین درباره پرداخت سی هزار میلیارد تومان به موسسات مالی و اعتباری مشهد گفته این خسارت عظیم که کار دولت نبود بلکه کار یک قاضی بود.

حمیدرضا جلایی‌پور، استاد جامعه‌شناسی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت (۱۳ مه) در کانال تلگرام خود جزئیات بیشتری از حسن سخنان روحانی در دیدار با فعالان سیاسی منتشر کرده است. این دیدار شامگاه شنبه ۲۱ اردیبهشت (۱۱ مه) انجام شد و رسانه‌های ایران از جمله پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، به انتشار گزارشی کلی از اظهارات روحانی در این دیدار اکتفا کردند.

حمیدرضا جلاییپور نوشت: «در مراسم افطار ۹۸/۲/۲۱ رئیس‌جمهور نکات مهمی را در پاسخ به اصول‌گرایانی که مساله کشور را فقط معیشت مردم می‌دانستند و مسول آن را دولت قلمداد می‌کردند، در میان گذاشت.»

در ادامه گزارش جلایی‌پور از اظهارات حسن روحانی آمده است:

– روحانی گفت من در زمان جنگ تحمیلی هم مسئولیت داشتم ولی مشکلات کنونی کشور با آن زمان قابل مقایسه نیست. زیرا در زمان جنگ تحمیلی ما مشکل مراودات بانکی با جهان نداشتیم و با مشکلی در فروش نفت به دنیا روبرو نبودیم. ولی الان هر دو مشکل دست‌وپای اقتصاد کشور را بسته است. او گفت ما در شرایط یک “جنگ تمام عیار” هستیم.

– در چنین شرایطی بودجه قانونی کشور بر مبنای فروش یک ونیم بشکه نفت تصویب شده ولی الان فروش نفت با مشکلات اساسی روبرو است. در فروش محصولات پتروشیمی و فلزات و حتی مواد غذایی هم مشکل داریم. حواسمان باشد که ما حداقل سیصد و‌ ده هزار میلیارد تومان فقط باید حقوق بدهیم با چاپ اسکناس که نمی‌شود با مشکلات روبرو شد. همه باید به این واقعیت‌ها توجه کنیم و دنبال راه حل‌ باشیم و فقط شعار ندهیم.

– مهم این است که توجه داشتیم که راه‌حل مشکلات چیست و دولت چقدر “اختیار” دارد؟ دولت در سیاست خارجی چقدر اختیار دارد؟ اوباما رئیس جمهور آمریکا نوزده بار از من تقاضای ملاقات کرد ولی دولت اختیار پاسخش را نداشت. درباره موسسات مالی و اعتباری مشهد که پرداخت سی هزار میلیارد تومان به دولت تحمیل شد این خسارت عظیم که کار دولت نبود بلکه کار یک قاضی بود.

– روحانی گفت شما از مشکلات فرهنگی می‌گویید. مگر سازمان صداوسیما و انبوه سازمان‌های دیگر فرهنگی اختیارش با دولت است؟ فقط مخارجش با دولت است! آن وقت یک قاضی در گوشه‌ای از کشور حکم به فیلتر میلیون‌ها شبکه اجتماعی می‌دهد.

– روحانی گفت در “غیاب مردم” ما نمی‌توانیم از پس مشکلات بر بیاییم. و با همراهی مردم می‌توانیم بر هر مشکلی فائق شویم. علامت توجه به مردم هم روشن است، انتخابات مجلس را در پیش داریم، اون نهاد اطلاعاتی که فعالان مدنی و سیاسی را احضار می‌کند اگر در فرایند انتخابات دخالت نکند، خودش یک علامت مثبت به جامعه است.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

الیاس حضرتی، آذر منصوری، محمدرضا جلایی‌پور، محمد سلامتی، بهزاد نبوی، ابراهیم اصغرزاده، حسین مظفر، محمدحسن غفوری‌فرد، غلامرضا مصباحی مقدم، علی ربیعی، محمود واعظی، علی شکوری راد، شهاب الدین صدر، احمد توکلی، عبدالحسین روح‌الامینی، علی یونسی، غلامعلی حداد عادل، زهرا ساعی، محسن هاشمی رفسنجانی، رضا تقوی، اسدالله بادامچیان، محمد عطریانفر، رمضانعلی سبحانی‌فر، علی جنتی، فیض‌الله عرب سرخی، قدرت‌الله علیخانی، محمدعلی ابطحی، محمد قوچانی، جواد امام، حسین مرعشی، مرتضی بانک، فیاض زاهد و محمدرضا باهنر در جلسه دیدار با حسن روحانی شرکت داشتند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates