16.05.2019

اعتراضات تازه در نیشکر هفت تپه؛ تعدادی از کارگران بازداشت شدند

بی‌بی‌سی: در روزهای گذشته نیروهای امنیتی شماری از کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه را بازداشت کرده‌اند.

تعداد بازداشتی‌ها به طور دقیق مشخص نیست اما کانال سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه اعلام کرده است که روز ۲۴ اردیبهشت “شش نفر دیگر از کارگران نیشکر هفت‌تپه، توسط پلیس اطلاعات امنیت بازداشت و به زندان دزفول انتقال داده شده‌اند”.

احضار و بازداشت‌ کارگران کارخانه نیشکر هفت‌تپه پس از آن آغاز شد که کارگران معترض از روز ۱۹ اردیبهشت، مجدداً دست به اعتصاب زدند.

بازداشت‌های اخیر در حالی صورت می‌گیرد که چهار نفر از کارگران بازداشتی‌ روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت آزاد شدند.

منابع کارگری نزدیک به کارگران هفت تپه می‌گویند فیصل تعالبی، سید اسماعیل جعاوله، عادل سماعی و رستم عبدالله‌زاده به زندان دزفول منتقل شده‌اند.
اعتراض به عملکرد تشکیلات صنفی نزدیک به شورای اسلامی

کارگران هم به مدیریت کارخانه اعتراض دارند و هم به عملکرد “ضعیف” شورای اسلامی تازه تاسیس هفت تپه که قرار بود تشکیلات صنفی کارگران باشد.

معترضان خواستار استعفای شورای اسلامی کار شدند، تشکیلاتی که نزدیک به شوراهای اسلامی کار و خانه کارگر است.

شورای اسلامی کار هفت تپه، فعالیت خود را از دی‌ماه سال ۱۳۹۷ شروع کرد. آغاز به کار این نهاد صنفی نزدیک به دولت به معنای پایان کار “مجمع نمایندگان” هفت تپه بود.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در سال ۱۳۵۳ تأسیس شد. اما از سال ۱۳۶۹ به بعد شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت ‌تپه که گمان می‌رود نزدیک به ۵ هزار کارگر داشته باشد فاقد یک نهاد کارگری بود.

سرانجام در چند سال گذشته “مجمع نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه” شکل گرفت که فعالیت این تشکیلات نیز از پاییز سال گذشته متوقف شد.

مجمع نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه آبان و آذر ۱۳۹۷، تازه‌ترین دور اعتصاب‌ها و اعتراضات کارگران معترض این کارخانه را سازماندهی کرد.

در آن زمان پس از بازداشت اسماعیل بخشی و شماری دیگر از نمایندگان کارگران، وضعیت مجمع نمایندگان هفت تپه در ابهام قرار گرفت و پس از مدتی متوقف شد.

اعتراضات آبان و آذر سال گذشته از کارخانه هفت‌تپه فراتر رفت و با اعتراضات کارگران فولاد اهواز گره خورد.

در پاییز سال ۱۳۹۷، کارگران و همچنین خانواده‌های کارخانه‌های هفت تپه و فولاد اهواز، چند راهپیمایی پر جمعیت را در شهرهای شوش و اهواز برگزار کردند.

اکنون به نظر می‌رسد برخی مطالبات که کارگران نیشکر هفت تپه سال ۱۳۹۷ به خاطر آن تظاهرات کردند، بار دیگر در اعتصاب ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ هم مطرح شده است.

از جمله کارگران خواستار لغو خصوصی‌سازی زمین‌ها، سامان دادن قراردادها، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و حق برخورداری از یک تشکل کارگری هستند. هر چند انتقاد به تشکیلات صنفی شورای اسلامی کار، یکی از اصلی‌ترین انتقادات کارگران در دور تازه اعتراض‌ها بوده است.

علاوه بر بازداشت‌های اخیر، شماری از کارگران و فعالان مدنی در رابطه با اعتراضات سال گذشته هفت تپه در بازداشت به سر می‌برند. اسماعیل بخشی، سپیده قلیان، امیرحسین محمدی فر، ساناز الله‌یاری و امیر امیرقلی همچنان در بازداشت هستند.

بازداشت این افراد پس از پخش فیلمی با عنوان “طراحی سوخته” از صدا و سیما صورت می‌گیرد که در آن اعترافات آقای بخشی و خانم قلیان در آن به نمایش در آمد. اما آقای بخشی و خانم قلیان اعلام کردند که این اعترافات زیر شکنجه صورت گرفته است.

در دو سال گذشته شمار اعتراضات کارگری در ایران افزایش یافته است.

به گزارش اتحاد بین‌المللی در حمایت از کارگران در ایران، در طول سال ۱۳۹۷ در مجموع ۱۷۰۰ مورد اعتراض کارگری در مراکز تولیدی و خدماتی و توسط بازنشستگان در بخش‌های مختلف به وقوع پیوست. این رقم در مقایسه با سال ۹۶ که بیشترین تعداد اعتراض‌ها را در سال‌های پیش یعنی حدود ۱٣۴۰ مورد را به خود اختصاص داده بود، نشان‌دهنده افزایش حدود ۲۷ درصدی است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates