18.05.2019

بریتانیا: دوتابعیتی‌ها به ایران نروند – ایران: پذیرای ایرانیان بریتانیا هستیم

بی‌بی‌سی: بریتانیا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای از شهروندان ایرانی – بریتانیایی و همچنین ایرانیانی که برای موسسات بریتانیایی کار می‌کنند خواست تا به دلیل احتمال بازداشت خودسرانه به ایران سفر نکنند.

در بیانیه‌ای که توسط جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، منتشر شده آمده است که شهروندان ایرانی – بریتانیایی، برخلاف دیگران با خطر فزاینده بازداشت و سوءرفتار در ایران روبه‌رو هستند.

وزیر خارجه بریتانیا، خطر سوءرفتار حکومت ایران به شهروندان دو تابعیتی را “غیرقابل تحمل” توصیف کرده است.

در این بیانیه آمده است: “به رغم اینکه بریتانیا بارها تلاش کرده تا فرصتی برای بهبود این مشکل ایجاد کند، اما رفتار رژیم ایران بدتر شده است. حالا که همه گزینه‌ها را آزمودیم، باید از همه دو تابعیتی‌های ایرانی-بریتانیایی بخواهیم تا به ایران سفر نکنند.”

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن، گفته است ایران پذیرای ایرانیان مقیم بریتانیا است.

او در توییتی، به زبان انگلیسی، نوشت: “همه روزه هزاران شهروند دوتابعیتی و ایرانیان شاغل در بریتانیا در امنیت به ایران سفر می‌کنند. به ایرانیان دوتابعیتی و شاغلان در بریتانیا، همگی به عنوان شهروند ایران مورد احترام هستند و از آنها برای دیدار از کشور و خانواده‌شان استقبال می‌شود.”

آقای بعیدی نژاد در توییتی که کمی بعد آن را حذف کرد افزود: “اگر به عنوان ایرانی دو تابعیتی یا شهروند ایرانی شاغل در بریتانیا با سازمان‌های اطلاعاتی همکار نمی‌کنید و یا اطلاعات محرمانه را به آنها نمی‌دهید، می‌توانید بدون ترس و در حمایت کامل قانون به ایران سفر کنید.”

روز دوشنبه، ارس امیری شهروند ایرانی شاغل در شورای فرهنگی بریتانیا، به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

خانم امیری که به جاسوسی برای بریتانیا متهم شده، ساکن این کشور بود و برای دیدار با مادربزرگ بیمارش به ایران سفر کرده بود.

نازنین زاغری-راتکلیف نیز از شهروندان ایرانی – بریتانیایی است که از سال ۲۰۱۶ در ایران زندانی است و تلا‌ش‌های دولت بریتانیا برای آزادی او بی‌ثمر مانده است.

وزیر خارجه بریتانیا در هشدار روز جمعه به پرونده خانم زاغری نیز اشاره کرد و آن را نمونه‌ای دانست از موردی که در آن متهم از اولیه مانند حمایت حقوقی محروم شده و از سال ۲۰۱۶ از خانواده‌اش جدا شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates