18.05.2019

نامزدهای پارلمان اروپا خواستار یافتن “راه‌حلی صلح‌آمیز” در مناقشه با ایران شدند


خُسن آقا: من هم مخالف جنگ هستم ولی! حالا خودمانیم‌ها این دوتا قراره نماینده پارلمان اروپا بشوند یا ایران!؟ نگاهی به ریخت آقایان به نظر می‌آید که ایشان از ترس شورای نگهبان هیچکدامشان کراوات نزده و ته ریش هم گذاشته‌اند مبادا جنتی صلاحیتشان را تایید نکند!
دویچه‌وله:
نامزدهای شاخص دو جریان اصلی اروپایی برای انتخابات پارلمان اروپا، بر ضرورت یافتن “راه‌حلی صلح‌آمیز” جهت پایان بخشیدن به تنش ایران و آمریکا تأکید کردند. وزیر خارجه ایران نیز خواستار اقدام جامعه جهانی برای “نجات برجام” شد.

در پی بالا گرفتن تنش میان آمریکا و ایران و در حالی که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، امروز جمعه ۲۷ اردیبهشت (۱۷ ماه مه) خواستار اقدام جامعه جهانی برای “نجات برجام” شد، نامزدهای شاخص پارلمان اروپا نیز بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای و موضع واحد اروپا در قبال آن تأکید کرده‌اند.

نامزدهای برتر دو جناح محافظه‌کار و سوسیال دمکرات شامگاه پنجشنبه در مناظره‌ای تلویزیونی بر سر انتخابات پارلمان اروپا در شبکه دوم سراسری آلمان (ZDF) مؤکدا خواستار یافتن راهی صلح‌آمیز برای حل مناقشه با جمهوری اسلامی به خاطر برنامه اتمی این کشور شدند.

فرانس تیمرمانز، سرلیست نامزدهای سوسیال دمکرات‌ها برای انتخابات در پیش پارلمان اروپا، گفت که برای مناقشه اتمی ایران «هیچ راه حل نظامی وجود ندارد.»

به گفته تیمرمانز، تلاش اروپایی‌ها بایستی در راستای حفظ توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام باشد. این سیاستمدار هلندی با تأکید بر اینکه “تنها می‌توان با ایران به راه حلی صلح‌آمیز رسید”، گفت که آمریکا “اشتباه” خواهد کرد، اگر فکر کند که می‌تواند با عربستان سعودی به چنین راه حلی برسد.

این نامزد شاخص سوسیال دمکرات‌ها برای انتخابات پارلمان اروپا افزود، اروپا بایستی در این خصوص موضعی واحد داشته باشد.

اروپا همچون “قدرت صلح”

مانفرد وبر، سرلیست نامزدهای حزب مردم اروپا (EVP) نیز گفت، اتحادیه اروپا بایستی “قدرت صلح” باشد. او افزود، اروپا از تاریخ آموخته است که مناقشه‌ها را به شکل صلح‌آمیز حل کند. به گفته وبر اما، اتحادیه اروپا در شرایط کنونی تنها زمانی می‌تواند قدرت عمل داشته باشد که تمامی ۲۸ کشور عضو این اتحادیه موضعی “واحد” داشته باشند. این سیاستمدار محافظه‌کار آلمانی از حزب سوسیال مسیحی افزود که او دقیقا به همین خاطر طرفدار تصمیم‌گیری در اتحادیه اروپا بر مبنای رأی اکثریت است.

فرانس تیمرمانز نیز گفت که مخالف تصمیم‌گیری واحد در اتحادیه اروپا بر مبنای رأی اکثریت نیست، اما “مشکل” را در این می‌بیند که کشورهای عضو از یک‌سو می‌خواهند به سیاست خارجی اتحادیه اروپا عمل کنند و از دیگر سو سیاست خارجی کشور خود را پیش ببرند.

وبر و تیمرمانز سرلیست‌های فهرست نامزدهای قوی‌ترین فراکسیون‌های کنونی پارلمان اروپا هستند. هر دوی این سیاستمداران در نظر دارند پس از انتخابات پارلمان اروپا که قرار است روز پنجم خرداد (۲۶ ماه مه) برگزار شود، جانشین ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا شوند.

تنش میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده در سالگرد اعلام خروج آمریکا از برجام توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اوجی تازه گرفت. واشنگتن تحریم‌های دیگری را علیه صنایع فلزی و معدنی ایران وضع کرد و تهران نیز اعلام کرد که دیگر به برخی تعهدات خود در قبال برجام پایبند نخواهد بود.

وزیر خارجه ایران امروز جمعه در بدو ورود خود به پکن، جامعه جهانی را در رابطه با توافق هسته‌ای مورد انتقاد قرار داد و گفت: «تاکنون جامعه بین‌المللی به جای اقدام عملی برای حفظ برجام بیش‌تر اظهارنظر و صدور بیانیه داشته است». محمدجواد ظریف از “جامعه جهانی” خواست که اگر «احساس می‌کند برجام یک دستاورد مهم است، باید همانند ایران برای حفظ آن اقدام عملی انجام دهد.»

جمهوری اسلامی ایران روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه گذشته با اشاره به اینکه خود را دیگر ملزم به رعایت محدودیت‌های ناظر بر میزان نگهداری ذخائر اورانیوم غنی‌شده و ذخائر آب سنگین نمی‌بیند، به اروپا مهلتی ۶۰ روزه برای “عملیاتی کردن تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی” داد. اتحادیه اروپا اما ضرب‌الاجل تهران را رد کرد و ضمن تأکید بر اجرای تعهدات خود از جمله در راستای رفع تحریم‌های ایران، تأکید کرد که پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش در توافق اتمی را رصد خواهد کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates