21.05.2019

ظریف: آمریکا بازی بسیار بسیار خطرناکی به راه انداخته

بی‌بی‌سی: وزیر خارجه ایران از تهران با تلویزیون آمریکایی سی ان ان گفت و گو کرده است

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته است که آمریکا با افزایش حضور نظامی در منطقه “بازی بسیار بسیار خطرناکی به راه انداخته است”.

آقای ظریف در گفت و گو با تلویزیون آمریکایی سی ان ان، اقدام آمریکا در اعزام ناو هواپیمابر یو اس اس آبراهام لینکلن به خلیج فارس را “تحریک‌آمیز” خوانده و گفته جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که آمریکا مجددا اجرای توافق هسته ای را آغاز نکند، با دولت ترامپ مذاکره نخواهد کرد.

ایالات متحده ناو هواپیمابر یو اس اس آبراهام لینکلن را برای ماموریتی شش ماهه عازم خلیج فارس کرده است.

همزمان با پخش اظهارات وزیر خارجه ایران؛ مایک پمپئو همتای آمریکایی او گفته است که این احتمال کاملا وجود دارد که ایران مسئول وقایع هفته گذشته در خلیج فارس باشد.

چهار نفتکش در نزدیکی بندر فجیره امارات هفته گذشته دچار حادثه شدند که عربستان سعودی و امارات متحده عربی آن را “اقدام خرابکارانه” خواندند. دو روز بعد حملاتی علیه تاسیسات نفتی عربستان به وقوع پیوست که حوثی های یمن، شبه‌نظامیان نزدیک به جمهوری اسلامی مسئولیت آن را بر عهده گرفتند.

پس از این وقایع تنش های لفظی میان ایران و آمریکا شدت گرفت اما مقام های نظامی و سیاسی دو کشور اعلام کردند که هیچ کدام به دنبال جنگ با دیگری نیست.

وزیر خارجه آمریکا دست داشتن ایران در حوادث هفته گذشته در خلیج فارس را محتمل دانسته است

علیرغم ابراز بی علاقگی به جنگ از سوی هر دو طرف، دونالد ترامپ طی روزهای اخیر بارها در توییتر خود درباره ایران نوشته و همراه با تهدید ضمنی، از آمادگی برای مذاکره با ایران گفته است.

مقام های ایرانی طی روزهای اخیر گفته اند که به شرطی پای میز مذاکره با آمریکا حاضر می شوند که این کشور اجرای تعهداتش در توافق هسته ای را از سر بگیرد.

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در جریان اختلافات جدید ایران و آمریکا که از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ آغاز شده و با خروج ایالات متحده از برجام شدت گرفته، بارها امکان مذاکره و تماس بین دو کشور را رد کرده و اخیرا هم تماس با دولت آمریکا را “سم مضاعف” خوانده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هم دیدگاهی همسو با آیت الله خامنه ای نشان داده است. او روز گذشته گفته بود که “اهل مذاکره است اما شرایط امروز، شرایط مذاکره نیست”.

از زمان خروج آمریکا از توافق هسته ای، صادرات نفت ایران که دولت به شدت به آن متکی است از حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه به کمتر از یک میلیون رسیده و پیش بینی می شود با تشدید تحریم های آمریکا، از میزان فعلی صادرات نفت هم کاسته شود.

آقای روحانی به تازگی گفته “در هیچ دوره‌ای در تبادلات بانکی و فروش نفت با مشکلات و شرایط امروزه مواجه نبوده‌ایم، لذا نیازمند تمرکز و احساس شرایط جنگ اقتصادی از سوی همه هستیم”.

او خواستار اختیارات ویژه برای اداره امور کشور همچون دوره جنگ با عراق شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates