27.05.2019

رامین میرفخرایی کارگردان ویدئوی جنجالی اتریش کیست؟


سباستین کورتس (سمت راست) صدراعظم و کریستین اشتراخه (سمت چپ) رهبر حزب تندروی افراطی اتریش، طی یک هفته اخیر درگیر ویدئویی بودند که می‌گویند یک ایرانی آن را منتشر کرده است.
ایران وایر: یک ایرانی کارگردان پشت صحنه ویدیوی جنجالی دولت اتریش است؛ ویدیویی که باعث استعفای «هاینس کریستین اشتراخه»، معاون صدراعظم اتریش و همین‌طور رییس حزب راست‌‌گرای افراطی «آزادی اتریش»(FPÖ) شد.

آغاز داستان از روز جمعه ۲۷ اردیبهشت‌ماه بود. روزنامه‌های «اشپیگل» و «زود دویچه سایتونگ » آلمان هم‌زمان اقدام به انتشار ویدیویی کردند که در آن کریستین اشتراخه را در حالتی غیرعادی کنار «یوهان گودینوس»، یکی از معاونانش در همین حزب نشان می‌دهد.

این ملاقات در ماه ژوییه سال ۲۰۱۷ و پیش از انتخابات سراسری این کشور برای انتخاب صدراعظم و دولت اتریش انجام شده است.

براساس ادعای این دو رسانه آلمانی، دو عضو بلندپایه حزب آزادی اتریش در جزیره «ایبزا» اسپانیا با یک زن روس دیدار می‌کنند. «مسکو تایمز» در گزارشی مدعی شده است این زن، خودش را خواهرزاده «ایگور ماکاروف» تاجر و ثروتمند روسی و از اولیگارش‌های روسیه معرفی می‌کند، دیدار کرده‌‌اند. رسانه‌های آلمان و اتریش طی روزهای اخیر به این زن، لقب «خانم اولیگارشی» داده‌اند. مردی دیگر که چهره‌اش در ویدیو دیده نمی‌شود، به عنوان کارآگاه خصوصی هم حضور دارد.

اولیگارشی خودش را از متمولین روسیه معرفی می‌کند. او به اشتراخه می‌گوید مایل است برای حمایت از حزب آزادی، ۵۰ درصد از سهم روزنامه «کرونه سایتونگ»(kronen zeitung)، بزرگ‎ترین رسانه اتریش را بخرد.

کرونه سایتونگ یکی از قدرتمندترین رسانه‌های کشور اتریش است؛ روزنامه‌ای با حدود یک میلیون نسخه تیراژ در روز، آن هم برای کشوری که جمعیتش حتی با گردش‎گران خارجی، به  ۱۰ میلیون نفر نمی‌رسد. قدرت تاثیرگذاری ‌این روزنامه را می‌توان از استعفای ناگهانی اشتراخه دید.

زود دویچه سایتونگ نوشته است: «این زن (خانم اولیگارشی) علاقه‎مندی خود را برای خریدن رسانه اتریشی (کرونه) دلیلی برای حمایت از حزب آزادی اتریش و پوشش رسانه‎ای فعالیت‎های آن می‎خواند. سپس اشتراخه و گودینوس به او توضیح می‎دهند که سرمایه‎گذاران چه‎طور می‎توانند به این حزب کمک مالی کنند بدون این‎که کمک آن‌ها برملا شود.»

کرونه سایتونگ خودش را رسانه‌ای بی‌طرف و بدون وابستگی به هیچ یک از احزاب سیاسی در اتریش می‌داند. اما به نظر می‌رسد وابستگی‌هایی حتی به گرایش‌های فکری احزاب راست‎گرای اتریش داشته باشد.

در ادامه این ویدیو، اشتراخه در حالی که به دلیل مصرف الکل به شدت مست به نظر می‌رسد، به اولیگارشی چندین راه را برای رساندن کمک‌های دوستانه او به حزبش معرفی می‌کند. همین‌طور به این خانم وعده می‌دهد که در صورت پیروزی حزب خود در انتخابات اتریش، چه راه‌هایی برای پس دادن کمک‌های او وجود خواهد داشت؛ مثلا قراردادهای زیربنایی دولتی و شرکت غول ساخت و ساز اتریش، یعنی «ستاربگ» را که هنوز تاسیس نشده بود، به او معرفی می‌کند.

طی یک دهه اخیر، فعالیت‌های ساخت و ساز شرکت‌های ساختمانی با سرمایه‌گذاران خصوصی و متمول روسی در شهرهای اتریش افزایش چشم‌گیری داشته است. برخی از کارشناسان اقتصادی به این مساله از زاویه بدبینانه نگاه می‌کنند و این سرمایه‌گذاری‌های کلان را راهی برای پول‎شویی روس‌ها می‌دانند. اما اتریش سال‌ها است که از حضور شرکت‌های ساختمان‌سازی روسیه استقبال می‌کند.

زود دویچه سایتونگ نوشته است پس از وعده‌هایی که اشتراخه به اولیگارشی می‌دهد، مدعی می‌شود قصد دارد وضعیت رسانه‌ها را در اتریش تغییر دهد. او ادعا می‌کند در صورت رسیدن به قدرت، سیاست‎های سرکوب‎گرانه‌ای نظیر سیاست‎های «ویکتور اوربان»، نخست وزیر راست‎گرای مجارستان را در سرکوب آزادی مطبوعات در پیش خواهد گرفت. براساس آن‌چه در این ویدیو که به صورت مخفی ثبت شده آمده است، رییس حزب راست‌گرای افراطی اتریش به خبرنگاران لقب «روسپی» می‌دهد.

یک روز پس از افشای این ویدیو، هاینس کریستین اشتراخه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که هم از ریاست حزب آزادی و هم از معاونت صدراعظمی اتریش کناره‌گیری کرده است.
«سباستین کورتس»، صدراعظم اتریش استعفای معاونش را در پی این رسوایی فساد پذیرفته است.

«دویچه وله» نوشت اشتراخه با حالتی عصبی در کنفرانس خبری روبه‎روی خبرنگاران ایستاد و «نوربرت هوفر» را به عنوان جانشین خود در بخش ریاست حزب تندرو آزادی اتریش معرفی کرد.

حزب آبی‌ها یا همان آزادی اتریش پس از قدرت گرفتن سباستین کورتس و ائتلاف با دولت او، چند وزارت کلیدی در اتریش را در دست گرفتند. مهم‌ترین آن‎ها، وزارت کشور بود.

پس از آن، قوانین ضد مهاجرتی یکی پس از دیگری به ثبت رسیدند؛ حقوق بی‎کاری تقریبا نصف شد، تابلوی ورودی کمپ پناه‎جویی شهر «ترایسکیرخن» از «مرکز پناه‎جویی اتریش» به «مرکز خروج پناه‎جویان» تغییر کرد، قانونی با عنوان «توقیف پیش‎گیرانه پناه‎جویان» به ثبت رسید که براساس آن، پلیس اتریش می‌توانست بدون مدرک مستند، پناه‎جویانی که مشکوک به برهم زدن امنیت این کشور بودند را بازداشت کند. همین‌طور قانون ۱۰ ماده‌ای برای متقاضیان پناهندگی در اتریش به ثبت رسید.

اما پس از انتشار این ویدیو، دولت اتریش و ائتلاف راست تندرو و راست‌گراهای این کشور فرو ریختند. سباستین کورتس دو روز پس از انتشار این ویدیو اعلام کرد وزیر کشور که از حزب آزادی اتریش وارد کابینه او شده بود، استعفا دهد. این درخواست صدراعظم اتریش توام با واکنش رییس جمهوری شد که گفته بود تحمل فساد در دولت را ندارد.

پس از موضع‌گیری‌های رییس جمهوری و صدراعظم، تمامی اعضای حزب راست‌گرای افراطی اتریش از کابینه دولت کنار کشیدند. حالا صحبت از انتخابات مجدد در این کشور است.

روزنامه کرونه سایتونگ که قرار بود در معادله‌های قدرت این دو حزب تندرو افراطی دست به دست شود، خواهان عزل کامل دولت شد.

اما این ویدیو از کجا آمد؟

«رائول رونزهایمر»، روزنامه‌نگار «بیلد» آلمان در حساب توییتری خود از نام دکتر «رامین میرفخرایی» رونمایی کرد و مدعی شد یک ایرانی کارگردان این نمایش بوده است.

«BZ berlin» در گزارشی تایید کرده است که یک وکیل ایرانی با نام میرفخرایی نقشه این ملاقات را از قبل چیده و با همکاری یکی از معتمدان خود (که در ویدیو فقط صدای او به گوش می‌رسد)، برای بالاترین مقامات حزب راست‌گرای افراطی اتریش تله‎گذاری کرده بود.

در گزارش دیگری که کرونه سایتونگ منتشر کرده، چهره رامین میرفخرایی محو شده است. این روزنامه رامین میرفخرایی را وکیل املاک و مستغلات معرفی ‌کرده است.

دکتر رامین میرفخرایی، وکیل خصوصی تجار سرشناس اتریشی و اتباع خارجی که برای سرمایه‌گذاری به این کشور سفر می‌کنند، از خانواده‌ای ایرانی  در ایران متولد شد اما از کودکی همراه خانواده‌اش به اتریش سفر کرد. او را یک «نسل دومی» در اتریش می‌دانند؛ یعنی تبار غیراتریشی دارد ولی در این کشور رشد کرده و بزرگ شده است.

او طی چهار دهه اخیر، کم‎ترین رابطه را با ایرانیان مقیم اتریش داشته و هرگز در همایش‌های سیاسی یا حقوق بشری حاضر نشده است. بسیاری او را بیش‎تر یک فعال اقتصادی می‌دانستند تا یک شهروند حامی حقوق پناه‎جویان و پناهندگان.

روزنامه‌نگاران اتریشی مدعی هستند که چهار سال قبل، هم‌زمان با قدرت‌گرفتن آرام حزب آزادی اتریش، رامین میرفخرایی در دیدار با چند عضو قدرتمند حزب میانه‌رو «SPÖ»، ادعا ‌کرده بود که اسناد و مدارکی در مورد فعالیت‌های غیرقانونی رهبران حزب راست‌گرای افراطی در اختیار دارد. اما کسی او را جدی نگرفت.

آن‌چه از این «جعبه سیاه ایرانی» می‌دانند، این است که ناگهان تغییر رویه می‌دهد؛ به عنوان یک حقوق‌دان متمول ایرانی-اتریشی، به حزب راست‌گرای آبی اتریش نزدیک می‌شود، با آن‌ها قرار ملاقات می‌گذارد و در این بین از مشاوره‌های یک کارآگاه خصوصی هم بهره برده است. همان کسی که به نظر می‌رسد این خلوت را در جزیره اسپانیایی فراهم کرده باشد.

رامین میرفخرایی از سه سال قبل نقشه منظمی را برای به دست آوردن مستندات بیش‎تر آغاز می‌کند. روزنامه کرونه سایتونگ در گزارشی نوشته است: «آقای میرفخرایی نام این پروژه را “مسیر تحقیقاتی با روش‌های روزنامه ‏نگاری” گذاشته است.»
BZ Berlin مدعی شده است که میرفخرایی به زبان‌های آلمانی، انگلیسی و فارسی تسلط کامل دارد و در کنار کار حقوقی و وکالتی، مالک چند آرایشگاه زنجیره‌ای هم هست.

چنین استعدادی دقیقا محبوب اعضای حزب راست‌گرای افراطی می‌شود. برخلاف بسیاری از اعضای این حزب، تحصیلات عالیه دارد، روی چند زبان مسلط است، خودش را یک نسل دومی اما ضد مهاجران می‌خواند، با هم‌وطنان مادری‌ خود در ارتباط نزدیک نیست، به شدت متمول است و البته از مبانی حقوق و جزا هم آگاه است. پس خیلی سریع به داخل این حزب نفوذ می‌کند.

اما اتفاقی که افتاده، این است که پس از انتشار این ویدیو، دیگر اثری از او پیدا نمی‌شود. دکتر رامین میرفخرایی ناپدید شده است. گروهی می‌گویند او به آلمان رفته و بعضی می‌گویند پس از گرفتن چند پیام تهدیدآمیز، به سوییس گریخته است.

او در آخرین پیام خود به خبرنگاران آلمانی و اتریشی گفته بود آن‌چه دیده‌اند، تمام افشاگری‌هایش نیست. میرفخرایی ادعا کرده بود ویدیوها و مستنداتی دیگر هم از رهبران حزب راست‌گرای افراطی در اختیار دارد.

«دانیالا کیکل»، روزنامه‌نگار آلمانی پس از ادعاهای اخیر دکتر میرفخرایی، در حساب توییتری خود نوشته است: «دو سال قبل یک سرمایه‌گذار قدرتمند ایرانی در اتریش به ما خبر داد که آقای نوربرت هوفر حاضر است در ازای ۱۸۰ میلیون یورو، اقامت دایم کشورش را بفروشد.»

به نظر می‌رسد سرمایه‌گذار ایرانی، همان دکتر میرفخرایی است. نوبرت هوفر از رهبران قدرتمند حزب آزادی و حالا جانشین آقای اشتراخه در حزب آزادی اتریش است.

فعلا نشانی از دکتر رامین میرفخرایی و تمام مدارکش وجود ندارد. کرونه در گزارشی ابراز امیدواری کرده است بدون نیاز به مدارک جدید رامین میرفخرایی، دولت سباستین کورتس به زودی و به صورت کامل منحل شود و «الکساندر فن‌در بلن» دولت را تا انتخابات بعدی در دست بگیرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates