30.05.2019

سه نشست‌ اسلامی و عربی با حمله لفظی عربستان به ایران آغاز شد


بی‌بی‌سی: رضا نجفی، نماینده ایران در نشست مکه، در انتهای سمت راست ردیف سوم ایستاده

عربستان سعودی میزبانی سه نشست بین‌المللی کشورهای اسلامی و عرب را با حمله لفظی به ایران آغاز کرد.

عربستان همزمان میزبان کنفرانس سازمان همکاری‌های اسلامی، نشست اتحادیه عرب و همچنین جلسه کشورهای عضو شورای همکاری‌ خلیج فارس است.

ابراهیم العساف، وزیر خارجه عربستان، در سخنرانی آغازین کنفرانس سازمان همکاری‌ اسلامی ایران را به “مداخله” در امور کشورهای دیگر متهم کرد و گفت: “کشورهای اسلامی باید این کار را محکوم کنند.”

او گفت حمله به تاسیسات نفتی “برخوردی مصمم و قاطعانه” می‌طلبد.

نشست‌های سه‌گانه کشورهای اسلامی و عرب در حالی در عربستان برگزار می‌شود که منطقه صحنه تنش فزاینده میان ایران با آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن است.

مقام‌های آمریکایی سپاه را به نقش داشتن در عملیات خرابکارانه علیه نفتکش‌ها در امارات متهم کرده‌اند. حملات پهپادی شبه‌نظامیان حوثی‌ در یمن نیز با توجه به حمایت ایران از آنها باعث انتقاد از ایران شده است.

ایران عضو سازمان همکاری اسلامی است و برای شرکت در نشست مکه از طرف این سازمان دعوت شد، اما با توجه به اینکه عربستان سعودی از ایران دعوت نکرده، ایران در سطح وزیر یا حتی معاون وزیر در این کنفرانس شرکت نکرده است.

رضا نجفی، مدیر کل صلح و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه ایران، اتهام‌های مطرح‌شده توسط وزیر خارجه عربستان را رد کرد.
حق نشر عکس AFP

آقای نجفی گفت ایران “به عنوان یکی از بنیان گذاران سازمان همکاری اسلامی امیدوار است این اجلاس که در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود موجب تقویت وحدت امت اسلامی گردد و تمرکز خود را بر موضوع اصلی و دارای اولویت جهان اسلام یعنی مساله فلسطین معطوف نماید.”

نشست‌های سازمان همکاری اسلامی پیش از این نیز به صحنه انتقاد از ایران تبدیل شده است. از جمله در سال ۹۵ و پس از حمله عده‌ای حزب‌اللهی به سفارت عربستان در تهران، بیانیه پایانی کنفرانس سران این سازمان شامل محکومیت ایران بود.
عربستان: به دنبال جنگ با ایران نیستیم

در عین انتقادهای شدید مقام‌های سعودی از ایران، عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه، می‌گوید عربستان و هیچ کشور دیگری دنبال جنگ با ایران نیست.

او گفت عربستان به دنبال “تحریک” ایران نیست.

آقای جبیر به بی‌بی‌سی گفت: “ما بارها گفته‌ایم به دنبال جنگ نیستیم و می‌خواهیم به هر قیمتی که هست از آن پرهیز کنیم. این ایران است که باید کارهایش را متوقف کند تا وضعیت به حال عادی برگردد.”

او گفت تکذیب نقش ایران در خرابکاری‌ها قابل قبول نیست و “مایه خنده” است.
سفر نخست‌وزیر قطر به عربستان

شیخ عبدالله بن ناصر آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، از طرف این کشور در کنفرانس سازمان همکاری اسلامی شرکت می‌کند.

از زمانی که عربستان و متحدانش رابطه دیپلماتیک با قطر را قطع کردند و آن را تحت محاصره قرار دادند، شیخ عبدالله بن ناصر آل ثانی بلندپایه‌ترین مقام قطری است که به عربستان سفر می‌کند.

البته قطر در نشست اتحادیه عرب و جلسه شورای همکاری خلیج فارس شرکت نمی‌کند.

عربستان و متحدانش قطر را به حمایت از گروه‌های اسلامگرا و همچنین ایران متهم می‌کنند.
حق نشر عکس Reuters
Image caption امیر قطر روز چهارشنبه میزبان نخست‌وزیر عراق بود

سخنگوی وزارت خارجه قطر گفته “شرایط دشوار و حساس” منطقه نیاز “تدبیر و مسئولیت‌پذیری” است و قطر وظیفه خود می‌داند که در میانه تشدید تنش، منادی منطق و مسئولیت‌پذیری باشد.

امیر قطر روز چهارشنبه میزبان عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق بود.

گفتگو درباره تنش میان ایران و آمریکا از موضوعاتی است که گزارش شده در دستور کار رهبران دو کشور بوده است. عراق پیشتر برای میانجیگری میان ایران و آمریکا ابراز آمادگی کرده است.

همزمان با سفر نخست‌وزیر عراق به قطر، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران نیز به دوحه، پایتخت قطر رفت.

آقای عراقچی با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر دیدار کرد. بنا به اعلام وزارت خارجه قطر، دو طرف بر اهمیت گفتگو برای حل مشکلات منطقه تاکید کرده‌اند.

شبکه قطری الجزیره از قول آقای عراقچی نوشت که ایران آماده است تا در گفتگو با کشورهای حاشیه خلیج فارس اختلافات موجود را حل و فصل کند.

مقام‌های ایرانی می‌گویند مذاکره با آمریکا در شرایط برقراری تحریم‌ها قابل قبول نیست، اما آنها آماده امضای پیمان عدم تجاوز با کشورهای منطقه هستند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates