01.06.2019

واکنش تامین اجتماعی به هک وب‌سایت و انتشار نامه «ورشکستگی» این سازمان

رادیوفردا: سرپرست سازمان تامین اجتماعی در واکنش به حمله اینترنتی به وب‌سایت این سازمان و افشای نامه مربوط به «ورشکستگی» آن، اعلام کرد که «امنیت کامل تمامی سامانه‌ها، اطلاعات و سوابق بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان محرز است و جای هیچ نگرانی نیست».

محمدحسین زدا، سرپرست این سازمان، روز شنبه، ۱۱ خردادماه، در صفحه اینستاگرام خود در عین حال نوشت که نیروهای این سازمان «در کمترین زمان ممکن از این حمله آگاه، در سریع‌ترین زمان ممکن وارد عمل شده و مقابله کرده و ابعاد فنی را بطور کامل بررسی و اقدامات لازم را انجام دادند».

وی گفت که این گروه «برای دقایق بسیار کوتاهی» توانست به سایت خبری سازمان تامین اجتماعی «نفود و اطلاعات مبهم و دستکاری شده خود را منتشر کند».

یک گروه هکر به نام «تپندگان» روز پنج‌شنبه با انتشار تصاویری اعلام کرد که وب‌سایت سازمان تامین اجتماعی را هک کرده است.

این گروه نامه حسین امیری گنجه، سرپرست اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان تامین اجتماعی، به سرپرست این سازمان را نیز برای چند رسانه از جمله رادیوفردا ارسال کرد.

در این نامه آقای گنجه هشدار داده که در صورت پرداخت نشدن بدهی ۱۹۰ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی، این سازمان «ورشکست» خواهد شد.

عکس وب‌سایت سازمان تامین اجتماعی پس از هک شدن توسط گروه «تپندگان»
عکس وب‌سایت سازمان تامین اجتماعی پس از هک شدن توسط گروه «تپندگان»

در سال ۹۶ نیز مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در مورد «ورشكستگی احتمالی» سازمان تأمين اجتماعی در یک دهه آینده و بروز «ناآرامی» پس از آن هشدار داده و گفته بود که بحران این ورشکستگی «به قدری است که دولت نيز توان مداخله را نخواهد داشت».

بيش از ۴۱ ميليون نفر یعنی ۵۲ درصد جمعیت ایران از بیمه‌های سازمان تامین اجتماعی استفاده یا از این سازمان حقوق بازنشستگی و مستمری دریافت می‌کنند.

در نامه سرپرست اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان تامین اجتماعی همچنین اعلام شده که این سازمان برای تامین کسری بودجه خود بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان از بانک رفاه کارگران و ۸۱۵ میلیارد تومان از بانک ملی وام گرفته که این وام «آسیب شدیدی» به بانک رفاه کارگران زده است.

نامه هشدار سرپرست اقتصادی سازمان تامین اجتماعی درباره ورشکستگی این سازمان
نامه هشدار سرپرست اقتصادی سازمان تامین اجتماعی درباره ورشکستگی این سازمان

شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) یکی از بزرگ‌ترین نهادهای سرمایه‌گذاری در ایران است که در زمینه‌های تجارت و بازرگانی و تولید فعالیت می‌کند.

در همین حال محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روز شنبه در توئیتر خود «از پیگیری و اقدام قضایی» برای دریافت بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان طلب‌های شستا خبر داد.

وی تهدید کرد که اگر بدهکاران بدهی خود را پرداخت نکنند، نام‌شان را افشا خواهد کرد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران، نیز سال گذشته هشدار داده بود که موضوع صندوق‌های بازنشستگی، در آینده «چالش بزرگی» ایجاد خواهد کرد.

گروه هکرهایی که خود را «تپندگان» می‌نامد پیشتر نیز در اعتراض به سیاست‌ها و اقدامات حکومت در ایران وب‌سایت و سیستم دست‌کم دو فرودگاه مشهد و تبریز را هم هک کرده است.

منابع: رسانه‌های اجتماعی، رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates