14.06.2019

‘تلاش قایق‌های ایرانی برای از بین بردن شواهد انفجار ضبط شده است’

بی‌بی‌سی: سنتکام ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا ویدیویی را منتشر کرده است و می‌گوید این ویدیو یک قایق گشتی ایرانی را نشان می‌دهد که تلاش می‌کند مینی عمل نکرده را از بدنه نفتکش‌ کوکوئا جدا کند. این نفت‌کش پیشتر‌در دریای عمان ابتدا منفجر و بعد دچار آتش سوزی شد. آمریکا ایران را عامل این انفجار خوانده و ایران اتهامات را رد کرده است.

پیشتر رسانه‌های آمریکایی از قول مقام‌های این کشور گزارش داده‌ بودند فیلمی از یک قایق تندروی ایرانی وجود دارد که در حال حرکت در کنار نفت‌کش منفجر شده کوکوئا و جدا کردن یکی از مین‌های منفجر نشده از بدنه آن است.

به گفته مقام‌های آمریکایی که نامشان در این رسانه‌ها عنوان نشده بعد از انفجار یک مین بر بدنه نفت‌کش کوکوئا، خدمه کشتی هنگام بازرسی کشتی یک مین هشت اینچی منفجر نشده را بر بدنه شناسایی کرده‌اند. خدمه کشتی بین بریج و هواپیمای شناسایی آمریکایی نیز وجود این مین را تایید کرده‌اند. براساس این گزارش‌ها کمی بعد همین هواپیمای شناسایی متوجه می‌شود خدمه چند قایق کوچک ایرانی تلاش می‌کنند این مین منفجر نشده را از بدنه کشتی جدا کنند تا به ادعای آنها مدرکی برای ارتباط مستقیم ایران به این حملات وجود نداشته باشد.

به گفته مقام‌های آمریکایی هواپیمای شناسایی نیروی دریایی آمریکا فیلم کاملی از تحرکات این قایق ایرانی ضبط کرده است.

رسانه‌های آمریکایی گفته‌اند این تصاویر در اختیار آنها قرار داده نشده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام دیگر آمریکایی گفته است چندین قایق کوچک ایرانی حتی بعد از حضور کشتی برینبیج آمریکا در صحنه انفجار به تردد در نزدیکی این محل مشغولند تا جایی که ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا هشدار داد هیچ دخالتی را در حوزه ماموریت و فرماندهی این کشتی تحمل نخواهد کرد.
حق نشر عکس CENTCOM
Image caption خدمه کشتی جنگی بینبریج آمریکا برای کمک به نفت‌کش کوکوئا آمدند.

روز پنجشنبه دو نفتکش در نزدیکی آب‌های ایران در دریای عمان هدف حمله قرار گرفتند. منابع ژاپنی گفتند این کشتی‌ها حامل “محموله‌های مرتبط با ژاپن” بوده‌اند. سخنگویان دولتی ایران این حادثه را “مشکوک” توصیف کردند و آمریکا ایران را عامل این حملات خواند.

براساس این گزارش‌ها، کشتی‌ها پس از وقوع انفجار، آتش گرفتند.

این دومین بار ظرفش یک ماه گذشته است که نفت‌کش‌ها در این منطقه با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند. در جریان آتش‌سوزی‌های روز ۱۲ می که در نزدیکی بندر فجیره (متعلق به امارات) رخ دادند نیز آمریکا، ایران را مسئول “خرابکاری” نامید. ایران آن اتهام را نیز رد کرده بود.

حملات روز پنج‌شنبه، واکنش‌های گسترده بین‌المللی نیز به دنبال داشت و از جمله آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل آن را محکوم کرد. آقای گوترش گفت که منطقه تاب یک درگیری بزرگ را ندارد.

در پی اتفاقات روز پنج‌شنبه در خلیج فارس و دریای عمان، قیمت نفت دو و دو دهم درصد در بازارهای جهانی افزایش یافت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates