17.05.2013

واکنش یزدی به نامزدی زنان برای تصدی پست ریاست جمهوری: زنان را به روستا راه نمی‌دهند٬ سراغ خانه کدخدا را می‌گیرند

دیگربان: محمد یزدی٬ عضو شورای نگهبان می‌گوید زنانی که نامزد ریاست جمهوری شده‌اند مصداق کسانی هستند که به روستا راهشان نمی‌دهند٬ اما سراغ خانه کدخدا را می‌گیرند.

به گزارش روز پنجشنبه (۲۶ اردیبهشت) ایلنا٬ آقای یزدی این مطلب را طی سخنانی در جمع طلاب و استادان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرده است.

وی درباره ثبت‌نام گروهی از زنان برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفته است: «یکی از آن‌ها گفته که اگر من رئیس جمهور شوم، نیمی از کابینه‌ام خانم‌ها و نیم دیگر آقایان خواهند بود.»

یزدی در واکنش به این گفته نامزد ریاست جمهوری چنین اظهار کرده که «مثل معروفی هست که کسی می‌خواست وارد روستایی شود، اصلاً راهش نمی‌دادند وارد روستا شود، اما می‌گفت خانه کدخدا کجاست.»

این عضو شورای نگهبان افزوده «قانون اجازه رئیس جمهور شدن را به خانم‌ها نمی‌دهد، حالا چطور این فرد ترکیب کابینه را هم مشخص کرده است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی سال‌هاست که می‌گویند منظور از «رجل مذهبی-سیاسی» که در قانون به آن اشاره شده٬ مردان هستند و زنان نمی‌توانند برای پست ریاست جمهوری نامزد شوند.

محمد یزدی در بخش دیگری از سخنان خود گفته که «اگر صلاحیت فردی احراز نشد، معنای آن این نیست که به درد هیچ کاری نمی‌خورد، بلکه صلاحیت ریاست جمهوری را ندارد و شاید در مسئولیت‌های پایین‌تر مانند وزارت، وکالت و…. بتواند موفق باشد.»

به دنبال ثبت‌نام اسفندیار رحیم مشایی و اکبر هاشمی رفسنجانی که هر دو دارای پست‌هایی در نظام هستند٬ مخالفان آن‌ها تلاش می‌کنند رد صلاحیت احتمالی این دو نفر از سوی شورای نگهبان را توجیه کنند.

در روزهای گذشته زمینه‌چینی‌هایی مشابه آنچه محمد یزدی مطرح کرده از سوی افراد مختلف مطرح شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates