16.06.2019

شرکت‌های زیرمجموعه وزارت اطلاعات (بخش اول)؛ پدرخوانده گم‌نامِ پول‌ساز


ایران وایر: نام هلدینگ صبامیهن برای نخستین‌بار در ارتباط با یک پروژه بزرگ ساختمانی به نام «ارگ تجاری تجریش» در تیرماه سال ۱۳۹۳، در سایتی به نام «مسیر‌آنلاین» رسانه‌ای شد.

وزارت اطلاعات آن‌طور که «فرهاد رهبر»، معاون وقت امور اقتصادی وزارت اطلاعات گفته بود، به منظور تامین منابع مورد نیاز خود بدون اتکا به بودجه وارد فعالیت‌های اقتصادی شده است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در قالب یک شرکت مادر و ۱۲ شرکت تابع، در ۹ حوزه فعالیت کلان اقتصادی دارد. این وزارت‌خانه حدود ۲۰ سال است وارد فعالیت‌های اقتصادی شده اما سال ۱۳۹۳ اعلام کرد فعالیت‌هایش در حوزه‌‌های اقتصادی متوقف شده است.

با گذشت حدود چهار سال از اعلام این خبر اما هلدینگ بزرگی به نام «صبامیهن» که وابسته به «صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات» است، با ۱۱ شرکت فعالیت‌های اقتصادی دارد.

هلدینگ صبامیهن سال ۱۳۷۸ و با اهداف شناسایی و بررسی فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های بازرگانی، بازار سرمایه، کشت و صنعت، ساختمانی، نفت، گاز و انرژی، بیمه، فن‌آوری اطلاعات و لیزینگ فعالیت خود را آغاز کرد.

این هلدینگ ارتقای ارزش دارایی‌ها، تولید ثروت، ایجاد ارزش افزوده، سرمایه‌گذاری مولد و ایجاد اشتغال از طریق جذب نیروی انسانی شایسته، متخصص و کارآمد را از جمله ماموریت‌های خود اعلام کرده است.

صبا‌مهین یکی از ارزش‌های خود را «التزام به گردش آزاد اطلاعات» اعنوان کرده است اما در هیچ سند رسمی نشانی از وابستگی این هلدینگ به صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات نیست.

در روزنامه رسمی کشور نیز نام این هلدینگ در چندین نوبت تکرار شده اما مدرکی رسمی که نشان دهد این شرکت وابسته به وزارت اطلاعات است، دیده نمی‌شود. اما در خبرهای غیر رسمی، موضوع وابستگی این شرکت به صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات بارها مطرح شده است.

یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ در سایت خود به نام صبامیهن به عنوان شرکت مادر خود اشاره کرده و نوشته است این شرکت «تحت مالكيت ۱۰۰ درصد صندوق بازنشستگی قرار دارد.

نام هلدینگ صبامیهن برای نخستین‌بار در ارتباط با یک پروژه بزرگ ساختمانی به نام «ارگ تجاری تجریش» در تیرماه سال ۱۳۹۳، در سایتی به نام «مسیر‌آنلاین» رسانه‌ای شد. این سایت به تخلفات این پروژه اشاره کرده و وعده داده بود در گزارشی دیگر اعلام خواهد کرد که هلدینگ صبامیهن به کجا وابسته است.

مسیرآنلاین چند ماه بعد، یعنی دی ماه همان سال در گزارش کوتاهی نوشت پروژه ارگ تجاری تجریش متعلق به صندوق بازنشستگی وزارت «خدوم، پرتلاش و گم‌نام[…]» است.

این سایت احتمالا بنابر ملاحظات امنیتی، حاضر نشد به صراحت اعلام کند این پروژه عظیم ساختمانی متعلق به هلدینگ صبا‌میهن، وابسته به صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات است.

خرداد ماه سال ۱۳۹۸ نیز یکی از اعضای شناخته شده «جنبش عدالت‌خواهان» در ایران طی سخنانی در دانشگاه سیستان و بلوچستان به صراحت اعلام کرد هلدینگ صبا‌میهن متعلق به صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات است و فعالیت‌های گسترده اقتصادی دارد.

وزارت اطلاعات آن‌طور که «فرهاد رهبر»، معاون وقت امور اقتصادی وزارت اطلاعات گفته بود، به منظور تامین منابع مورد نیاز خود بدون اتکا به بودجه وارد فعالیت‌های اقتصادی شده است.

رهبر گفته بود تعداد شرکت‌های اقتصادی وزارت اطلاعات کم نبوده‌اند هرچند که فعالیت‌های همین تعداد شرکت برای این وزارت‌خانه «بد‌نامی» به همراه داشته است.

«علی یونسی»، وزیر پیشین اطلاعات هم لابد به خاطر همین بد‌نامی بود که سال ۱۳۹۱ اعلام کرد در دورانی که مسوولیت این وزارت‌خانه را برعهده داشت، دستور انحلال ۱۰۰ شرکت وابسته به آن را صادر کرده بود.

از ۱۰۰ شرکتی که به گفته یونسی منحل شده بودند، هیچ نام و نشانی در دست نیست. اما می‌دانیم یکی از مهم‌ترین شرکت‌هایی که وزارت اطلاعات در اختیار داشت، کارخانه تولید لاستیک «کیان‌تایر» بود.

این شرکت اولین کارخانه تولیدکننده تایر، تیوب و نوار خودرو بود که در سال ۱۳۳۷ به نام «بی. اف. گودریچ ایران» با سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امریکا تاسیس و سپس نامش در سال ۱۳۵۴ به کیان‌تایر تغییر داده شد.

خود این شرکت مدعی است: «با پیروزی انقلاب، کیان‌تایر تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران قرار گرفت و در سال ۱۳۷۳ در بورس اوراق بهادار تهران به بخش خصوصی واگذار شد. اما “علی فلاحیان”، وزیر پیشین اطلاعات گفته کیان‌تایر مربوط به صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات بود.»

شرکت کیان‌تایر یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های وابسته به صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات است اما این وزارت‌خانه تحت پوشش هلدینگ صبامیهن، طی ۲۰ سال اخیر اقدام به راه‌اندازی دست‌کم ۱۱ شرکت کرده است که به تفکیک فعالیت، به این شرح هستند:

صنعت ساختمان

هلدینگ صبامیهن اوایل دهه ۸۰ شمسی وارد این صنعت شد. این هلدینگ سرمایه‌گذاری و مشارکت در پروژه‌های ساختمانی را مهم‎ترین ماموریت خود در این صنعت اعلام کرده است.

دو شرکت «آریان نگین کیش» و «آریان نگین ارگ»، وابسته به این هلدینگ، ماموریت‌ برج‌سازی و ساخت مال‌های عظیم برای صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات را برعهده دارند. این شرکت‌ها تاکنون چهار پروژه ساخت و ساز را به پایان برده‌اند و چهار پروژه دیگر در دست اجرا دارند.

صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

هلدینگ صبامیهن اوایل دهه ۹۰ شمسی وارد صنعت نفت، گاز و پتروشیمی شد. این شرکت «حضور فعال، چشم‌گیر و موثر در عرصه‌های بین‌المللی و جذب مشارکت خارجی» را از مهم‎ترین اهداف خود در این بخش اعلام کرده است.

مهم‎ترین چشم‌انداز‌هایی که این شرکت برای خود ترسیم کرده، تأمین خوراک پالایشگاه‌های کشور و تامین محصولات پتروشیمی کارخانجات شیمیایی اعلام شده است.

«انرژی امین کسری» و «کیمیا سازان کسری» نام‎های دو شرکتی هستند که به عنوان مهم‎ترین بازو‌های هلدینگ صبامیهن در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در ایران فعالیت می‎کنند. این دو شرکت هفت پروژه در این حوزه را به پایان برده یا در حال اجرا دارند.

بازرگانی

در اواخر دهه ۸۰ شمسی، هلدینگ صبا میهن با ایجاد یک شرکت بازرگانی، به طور رسمی وارد فعالیت در این حوزه شد.

چشم‌انداز وزارت اطلاعات در حوزه بازرگانی، حضور در جمع شرکت‌های برتر حوزه بازرگانی، ایجاد سودآوری و تمرکز بر محصولات دارای حاشیه سود بالا، حضور در بازار کالاهای اساسی و ایجاد شبکه بازرگانی گسترده در کشور و سایر کشورهای هدف اعلام شده است.

شرکت «گوهر طلایی پاسارگاد» مهم‎ترین و تنها شرکت هلدینگ صبامیهن در این حوزه است.

این شرکت در حوزه صنایع بهداشتی و سلولزی، عمرانی و ساختمانی، فلزات و صنایع وابسته و کالاهای اساسی فعالیت می‌‌کند.

کشت و صنعت

صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات اوایل دهه ۹۰ شمسی با راه‌اندازی شرکتی به نام «کشت و صنعت نگین سبز آببر»، فعالیت‌های رسمی خود در این حوزه را آغاز کرد.

این شرکت، تبدیل شدن به یکی از بهترین برندهای بازار در داخل و خارج از کشور و تأمین نیاز بازار داخلی و خارجی در سطحی وسیع را به عنوان دو چشم‌انداز اصلی خود معرفی کرده است.

صنعت و معدن

بخش صنعت و معدن هلدینگ صبامیهن با هدف اکتشاف و استخراج مواد معدنی، ایجاد واحدهای کانه آرایی، تامین مواد اولیه واحدهای صنعتی داخل، صادرات مواد معدنی خام و فرآوری شده مازاد و ارایه خدمات مشاوره در زمینه فعالیت‌های معدنی فعالیت خود را آغاز کرده است.

این هلدینگ امیدوار است در آینده به یکی از برترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی در ایران تبدیل شود.

شرکت «آتین معدن میدیا» که مرداد ماه سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرد، مهمترین و اصلی‌ترین بازوی این هلدینگ در بخش صنعت و معدن است.

بازار سرمایه و سهام

هلدینگ صبامیهن با هدف سرمایه‏گذاری در حوزه‌های مختلف کسب و کار با اطمینان جهت کسب ارزش افزوده بالا و خلق ثروت و سودآوری وارد بازار سرمایه شده است.

شرکتی به نام صبامیهن در این بخش فعال است که اطلاعات چندانی درباره آن در دسترس نیست.

صنعت بیمه

شرکت خدمات بیمه‌ای «حیات امین» که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود در این عرصه را آغاز کرده، تنها شرکت صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات در این حوزه است.

هلدینگ صبامیهن برای این شرکت ماموریت ارایه کلیه خدمات بیمه‌ای با تاکید بر بیمه‌های خرد در سطح کشور و در سطح بین‌الملل تعریف کرده است.

لیزینگ

هلدینگ صبامیهن در سال ۱۳۹۷ با راه‌اندازی شرکت «واسپاری فراز اندیشان صنعت و توسعه»، به طور رسمی وارد این عرصه اقتصادی شده است.

تامین مالی مشتری از طریق تهیه کالا، اعم از منقول و غیرمنقول توسط شرکت لیزینگ و واگذاری آن به مشتری در قالب اجاره به شرط تملیک و فروش اقساطی و هم‎چنین خرید و فروش انواع اوراق بهادار به منظور مدیریت نقدینگی از مهم‎ترین اهداف این شرکت اعلام شده است.

فن‌آوری اطلاعات

هلدینگ صبا‌مهین با شرکت «فراز اندیشان سامانه گستر صبا» وارد بازار فن‎آوری اطلاعات شده است.

این شرکت اعلام کرده است در گفتار و عملکرد، اصل صداقت را بر منافع ارجح می‌داند و ساخت و طراحی و توسعه تکنولوژی‎های نوین بومی در کلاس جهانی را هدف خود قرار داده است.

حوزه فن‎آوری اطلاعات یکی از مهم‎ترین و اصلی‌ترین حوزه‌های امنیتی و اطلاعاتی در ایران است که سرمایه‌گذاری در این بازار برای مجموعه‌ای مثل وزارت اطلاعات هم سود اقتصادی کلانی دارد و هم امکان دسترسی به اطلاعات مهم در این حوزه را در اختیارش قرار می‌دهد.

وزارت اطلاعات که پیش‌تر بارها اعلام کرده است به دستور «علی خامنه‌ای» فعالیت‌های اقتصادی خود را متوقف کرده، حالا وارد حوزه‌هایی از اقتصاد شده است که ارتباط تنگانگی با امنیت کاربران اینترنت در ایران دارد.

علی فلاحیان،وزیر پیشین اطلاعات در مورد ادعای وزارت اطلاعات مبنی بر تعطیل کردن فعالیت اقتصادی و متوقف کردن شرکت‌های پوششی خود بر این باور است که این شرکت‌ها و فعالیت‌ها الان هم فعال هستند و اصلاً نمی‌توانند نباشند.

در سه گزارش دیگر، به جزییات تمام فعالیت‌های این شرکت‌های وابسته به صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات پرداخته خواهد شد.

برای دسترسی به اینفوگرافی اینجا را کلیک کنید

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates