18.06.2019

محمدرضا خاتمی پس از دادگاه: می خواستم بگویم پشت انتخابات ۸۸ چه بود اما نگذاشتند

صدای آمریکا: در حالی آخرین جلسه رسیدگی به پرونده اتهامات محمدرضا خاتمی دبیرکل پیشین حزب مشارکت برگزار شد که او می گوید معتقد است نزدیک به ۸ میلیون رای در انتخابات سال ۸۸ تقلب شده است.

محمدرضا خاتمی، دبیرکل پیشین حزب مشارکت روز سه شنبه ۲۸ خرداد پس از جلسه دادگاه که در دادسرای فرهنگ و رسانه برگزار شد به خبرنگاران گفت که «معتقدم حداقل تعداد ۷ میلیون و ۸۹ هزار و ۹۹۳ رأی تقلب شده است و فتنه واقعی این است.»

او گفت که «بحث‌های زیادی در دادگاه مطرح شد، اما اگر خلاصه بخواهم بیان کنم، موارد متعددی از آشفتگی انتخابات که حال می‌خواهیم اسم آن را تخلف، تقلب، دستکاری یا مهندسی بگذاریم، نشان دادم.»

دبیرکل پیشین حزب مشارکت ادامه داد که « در همان آمار شورای نگهبان که ما به عنوان مبنا قرار دادیم با جمع و تفریق مشخص شد که دو میلیون گم شده است.»

خاتمی گفت که بخشی از دفاعیاتش «سیاسی» بوده و می خواسته بیان کند که در پشت این انتخابات چه اتفاقاتی افتاده است اما رئیس دادگاه اجازه نداده و گفت که به این دادگاه مربوط نمی‌شود.

دادگاه محمدرضا خاتمی به دلیل آن بود که در یک گفتگو، گفته بود در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸، در ستاد انتخابات وزارت کشور «تقلب» رخ داد و «هشت‌میلیون» رای به صندوق‌ها اضافه شد.

در جریان انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری در سال ۸۸ اعلام شد که محمود احمدی‌‌نژاد به پیروزی رسیده است، اما میرحسین موسوی و مهدی کروبی – دو تن از نامزدهای آن انتخابات – اعلام کردند که در انتخابات تقلب شده و نتایج آن را قبول ندارند که پیامد این موضوع، اعتراض‌های خیابانی در ایران بود. در جریان این اعتراض‌ها ده‌ها نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شدند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پس از پایان آن انتخابات و در میانه اعتراض‌ها، در حالی که هنوز شورای نگهبان انتخابات را تایید نکرده بود، امکان هرگونه تقلب را رد و انتخابات را سالم توصیف کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates