26.06.2019

بازدید شهردار لندن از همسر نازنین زاغری مقابل سفارت ایران

بی‌بی‌سی: صادق خان شهردار لندن برای ابراز همبستگی با نازنین زاغری که در ایران زندانی است در کنار همسر او ریچارد رتکلیف که مقابل سفارت ایران در لندن اعتصاب کرده حاضر شده است.

صادق خان در توییتی نوشت: “اهالی لندن با نازنین زاغری رتکلیف، که مظلومانه در ایران زندانی است، اعلام همبستگی می کنند. امشب من به شوهر او ریچارد ملحق شدم که یازدهمین روز اعتصاب غذا را در مقابل سفارت ایران سپری می کند.”

یک روز پیشتر هم جرمی کوربین رهبر حزب کارگر بریتانیا به دیدار آقای رتکلیف رفته بود.

آقای کوربین هم نوشته بود: “ملاقات با ریچارد رتکلیف در مقابل سفارت ایران مایه خوشوقتی و افتخار من بود. نیرو، خوشبینی و عزم او در مقابل بی عدالتی و تلاشش برای آزادی همسرش، نازنین، مرا تحت تاثیر قرار داد.”

در عکس هایی که به تازگی منتشر شده اثری از ورقه های فلزی که سفارت ایران پیشتر مقابل این ساختمان قرار داده بود دیده نمی شود.

آقای رتکلیف، همسر نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی- بریتانیایی که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران بازداشت شده، همزمان با اعتصاب غذای همسرش در زندان اوین تهران، در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن، دست به اعتصاب زد.

خانم زاغری علت اعتصاب غذای خود را ادامه بازداشت “ناعادلانه” اش خوانده است. آقای رتکلیف از ۱۱ روز پیش مقابل سفارت ایران دست به اعتراض زده و خواستار آزادی همسرش شده که بیشتر از سه سال است در ایران بازداشت است.

حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن از اعتراض جلوی ساختمان سفارت انتقاد کرده و گفته آقای رتکلیف ورود و خروج افراد را از ساختمان “غیرممکن” کرده است. در قوانین بریتانیا، اعتراض مسالمت‌آمیز شهروندان به رسمیت شناخته شده است.

مقام های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی اتهام نازنین زاغری را “جاسوسی” عنوان کرده اند اما خانم زاغری این اتهام را قویا رد کرده است.

دولت بریتانیا در ماه مارس (اسفند) به خانم زاغری حمایت سیاسی اعطا کرد. جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا گفته اعطای حمایت سیاسی به نازنین زاغری به این معناست که بازداشت او اکنون به طور رسمی مناقشه‌ای بین دو کشور بریتانیا و ایران شده است.

رسانه های بریتانیایی بازداشت نازنین زاغری را به پرونده طلب ایران از بریتانیا بابت پس دادن پول یک قرارداد نظامی بین دو کشور مرتبط می دانند که در زمان محمدرضا شاه پهلوی بسته شده بود.

مقام های دولت جمهوری اسلامی ارتباط این دو موضوع با هم را رد کرده اند اما وزیر خارجه بریتانیا تلویحا این دو موضوع را به هم مرتبط دانسته و گفته “هیچ دولتی نباید از شهروندان بی‌گناه به عنوان اهرم امتیازگیری‌های دیپلماتیک استفاده کند”.

نازنین زاغری نوروز سه سال پیش برای دیدار و آشنایی بیشتر دختر خردسالش با خانواده مادری، به ایران سفر کرده بود اما هنگام حضور در فرودگاه برای پرواز به لندن، بازداشت شد.

دختر خانم زاغری با والدین مادرش زندگی می‌کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates