25.07.2019

یک مقام دولت ایران: نهادهای زیر نظر رهبری حقوق‌شان را اعلام نمی‌کنند

رادیوفردا: در پی انتشار گزارش‌ها از ورود هواپیمای نظامی روسیه به حریم هوایی کره جنوبی و شلیک تیر اخطار از سوی جنگنده‌های کره‌ای، سئول می‌گوید مسکو توضیحاتی ارائه داده‌است. مسکو اما از کره جنوبی انتقاد کرده بود.

کاخ ریاست‌جمهوری کره جنوبی، می‌گوید روسیه ورود هواپیما به حریم هوایی را «سهوی» و «بدون نیت قبلی» و احتمالا ناشی از خطای فنی توصیف کرده‌است.

به گفته خبرگزاری دولتی کره جنوبی مسکو از واقعه روز سه‌شنبه «عمیقا ابراز تاسف» کرده و گفته ایراد احتمالی فنی سبب شده هواپیمای نظامی آن‌ها سر از حریم هوایی کره جنوبی درآورد.

به گفته سئول، وزارت دفاع روسیه قول داده در این مورد فورا تحقیقات لازم را انجام دهد.

اما خبرگزاری دولتی روسیه، اسپوتنیک، به نقل از وزارت دفاع آن کشور ورود دو فروند بمب‌افکن توپولف ۹۵ام‌اس به حریم هوایی کره جنوبی را رد کرده‌است.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه در عین حال گفته جنگنده‌های کره‌ای در جریان واکنش به این هواپیماها دست به «مانور غیرحرفه‌ای» زده‌اند و امنیت هواپیمای روسی را با خطر روبه‌رو کرده‌اند.

البته گزارش‌ها در مورد این دو هواپیما پیش از گزارش مربوط به «ورود» هواپیمای ای-۵۰ روسی به آسمان کره منتشر شده بود. به‌نظر می‌رسد روسیه هنوز به موضوع ای-۵۰ واکنش رسمی نشان نداده‌است.

کره جنوبی روز گذشته اعلام کرد به‌سوی دست‌کم یک جنگنده روسی که «وارد حریم هوایی» این کشور شده بود تیر اخطار شلیک کرده‌است.

خبرگزاری کره جنوبی به نقل از ستاد مشترک ارتش آن کشور گفته بود یک بمب‌افکن روسی دو بار حریم هوایی را نقض کرده‌است که سه دقیقه طول کشیده و با واکنش نیروی هوایی کره روبه‌رو شده‌است.

بسیار به‌ندرت پیش می‌آید که خبری در مورد نقض حریم هوایی کره جنوبی توسط جنگنده‌های روسی منتشر شود، هرچند آن‌ها گاه وارد منطقه شناسایی دفاع هوایی کره شده‌اند.

حریم یا منطقه شناسایی دفاع هوایی منطقه‌ای دربرگیرنده مرزهای خشکی و/یا مناطق دیگر در دریا است؛ کشورها بر پایه امنیت و منافع ملی خود بر پروازهای غیرنظامی در آن نظارت می‌کنند و با حریم هوایی کشورها فرق دارد.

وقایع اخیر در جریان گشت مشترک هوایی روسیه و چین، که نخستین گشت از این دست است، رخ می‌دهند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates