26.07.2019

اعتراض سازنده مستند قدیس به صدا و سیما: اثر من نبود

دویچه‌وله: حسین لامعی کارگردان و سازنده مستند “قدیس” پس از پخش این فیلم از شبکه سه سیما، در صفحه اینستاگرام خود از “قلع و قمع و سلاخی” اثرش شکوه کرد. او نوشت: «مستند پخش‌شده در شبکه سه اثر من نبود.»

روز دوم مرداد (۲۴ ژوئیه) هم‌زمان با سالگرد مرگ احمد شاملو (بامداد) شاعر بلندآوازه معاصر، شبکه سوم تلویزیون ایران مستندی به نام “قدیس” ساخته حسین لامعی را پخش کرد.

این مستند درباره بزرگان ادبیات ایران مثل نیما یوشیج، فروغ فرخزاد، ابراهیم گلستان و احمد شاملو است. سازنده فیلم اما در متن اعتراضی که در اینستاگرامش منتشر کرده نوشته که این فیلم “سلاخی” شده است.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

حسین لامعی نوشته است: «امشب، مستند “قدیس” در شرایطی از شبکه ۳ سیما پخش شد که هیچگونه شباهت با مستندی که من ساختم نداشت. “قدیس” بنده، ۷۳ دقیقه بود، اما مستندِ پخش شده، ۵۰ دقیقه است! حدود ۲۳ دقیقه‌اش را سانسور که نه، سلاخی کرده‌اند. قلع و قمع کرده‌اند. نابود کرده‌اند. مگر مستندِ جنسی ساخته بودم که این‌چنین تکه‌پاره گردیده؟!»

این مستندساز در متن اعتراضی‌اش توضیح داده که فیلمش درباره فروغ فرخزاد، نیما، ابراهیم گلستان و بزرگان ادب و هنر ایران بوده و آن را به ابراهیم گلستان و نیما تقدیم کرده است اما شبکه سه صدا و سیما ۲۳ دقیقه آن را “پلان به پلان” حذف کرده است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

ظاهرا از آنجا که تلویزیون ایران این فیلم را در سالروز مرگ شاملو پخش کرده، سایر بخش‌ها را کوتاه کرده است. لامعی نوشته که “پای نقدهایم به شاملو هم می‌ایستم”.

پخش این فیلم از شبکه سه تلویزیون ایران که ظاهرا لااقل بخش پخش‌شده آن بر ضد احمد شاملوست، در شبکه‌های اجتماعی با انتقادات زیادی روبرو شد. یاشار سلطانی خبرنگار در توییترش نوشت: «فروغی ژن خوب باجناق حداد عادل گاندو سرخود است. يك تنه هم با عادل‌کشی بييندگان رسانه ملی را می‌ريزد و با مزدک‌پرانی برای رسانه بيگانه مخاطب می‌روياند و تتمه مخاطب را نيز با پنجه كشيدن به روی شاملو مشمئز می كند. كدام نفوذی فرهنگی میتواند اينقدر عليه ايران فعالیت تخریبی کند؟»

کاربر دیگری به نام امیر راعی‌فرد نیز در توییتر نوشت: «تیم مدیریتی شبکه سه سیما به رهبری فروغی به خیف‌ترین شکل ممکن مشغول حمله به احمد شاملوست. کم‌خردان بی‌ریشه باید بدانند که تا دنیا دنیاست شاملو می‌ماند و دزدان و اختلاسگران و نفوذی‌ها هستند که فراموش می‌شوند.»

روز چهارشنبه دوم مرداد هم‌زمان با پخش این مستند از شبکه سه صدا و سیما، زمانی که علاقه‌مندان به شاملو قصد رفتن به سر مزار او را داشتند، با ممانعت ماموران امنیتی روبرو شدند.

فراخوان بزرگداشت شاملو را پیشتر کانون نویسندگان ایران منتشر کرده بود اما به گفته شاهدان عینی، ماموران درهای امام‌زاده طاهر را بستند و مانع ورود حاضران به محوطه این گورستان شدند.

۱۹ سال از مرگ احمد شاملو می‌گذرد. سنگ قبر او در امام‌زاده طاهر بارها مورد حمله قرار گرفته و شکسته شده است. تجمع بر سر مزار او نیز همه‌ساله با ممنوعیت و گاه دستگیری تجمع‌کنندگان همراه بوده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates