27.07.2019

مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، برای رفتن به ایران ابراز آمادگی کرد

رادیوفردا: مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، در گفتگوی تلویزیونی، از اینکه «در صورت لازم» به ایران برود ابراز خرسندی کرد. او که در کلیۀ سخنان خود همواره به تمجید از تاریخ و فرهنگ و مردم ایران پرداخته و حساب آنها را از حکومت ایران جدا کرده است، در این گفتگو از اینکه بتواند «مستقیماً با مردم ایران سخن گوید» و «واقعیت‌ها را در بارۀ رفتار دولت» جمهوری اسلامی به آگاهی آنان برساند، اظهار خوشنودی کرد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، روز پنجشنبه ٢۵ ژوئیه/٣ مرداد، گفت برای انجام مذاکرات آماده رفتن به تهران است. او که در یک گفتگوی تلویزیونی با شبکۀ «بلومبرگ» شرکت کرده بود، در پاسخ به این پرسش که آیا حاضر است در شرایط بحرانی کنونی و برای انجام مذاکرات به ایران برود، گفت: «البته، اگر چنین تصمیم گرفته شود، با کمال میل به آنجا می‌روم […] و خوشحال خواهم شد که بتوانم مستقیماً با مردم ایران گفتگو کنم».

وی در پاسخ به پرسش دیگری در بارۀ امکان حضور در یک شبکۀ تلویزیونی ایران گفت «از داشتن چنین بختی برای گفتگو با مردم ایران» استقبال می‌کند. او گفت محمد جواد ظریف به آمریکا می‌آید، آزادانه با رسانه‌ها گفتگو می‌کند، مردم آمریکا را خطاب قرار می‌دهد و تبلیغات [رژیم] ایران را از طریق امواج [رسانه‌های] آمریکا منتشر می‌کند. من هم علاقه مندم بخت رفتن [به آنجا] را، نه برای انجام تبلیغات، بلکه برای گفتن واقعیت به مردم ایران داشته باشم و بتوانم به آنها بگویم که دولت آنها چه می‌کند و چگونه به کشور زیان می‌رساند».

مایک پمپئو در بارۀ سیاست آمریکا در قبال ایران گفت «کوشش ما بر اینست که فشار لازم را بر این کشور بگونه‌ای وارد کنیم که بروشنی درک کند که اگر رفتار یک دولت عادی را در پیش گیرد، مردم کشور نیز خواهند توانست از یک زندگی عادی برخوردار شوند».

وزیر امور خارجۀ آمریکا در بارۀ امکانات گفتگو میان دو کشور گفت واقعیت اینست که دولت ایران «توسط آیت‌الله [علی خامنه‌ای] اداره می شود» و محمد جواد ظریف نیز [در زمینۀ روابط خارجی] از اختیاری برخوردار نیست.

این نخستین بار نیست که اعضای دولت آمریکا برای گفتگو با مقامات ایران ابراز آمادگی می‌کنند. دونالد ترامپ خود نیز بارها گفته برای دیدار با مقامات ایران «هر وقت و هر جا که بخواهند» آمادگی دارد. او هنگامی که نخستین بار در سپتامبر ٢٠١٧ برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته بود، از امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، خواست امکان دیدار او با حسن روحانی را که وی نیز همان هنگام در نیویورک بود، فراهم سازد. رئیس جمهوری ایران با این حال، بگفتۀ دیپلمات‌های غربی در سازمان ملل، نگران بود چنین دیداری وی را هدف حملات جناح تندرو در داخل کشور سازد و از همین رو بدان تن نداد.

با اینکه در ماه‌های اخیر برخی مقامات ایران نیز تلویحاً به امکان گفتگو با آمریکا اشاره کرده بودند، روز چهارشنبه گذشته ٢٤ ژوئیه، حسین دهقان، مشاور آیت‌الله خامنه‌ای در امور صنایع دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفتگو با شبکۀ تلویزیونی الجزیره گفت «ایران تحت هیچ شرایطی با ایالات متحده مذاکره نمی‌کند».

مناسبات میان تهران و واشینگتن که در پی توافق اتمی وین در ژوئیه ٢٠١۵ رو به بهبودی گدشته بود، با خروج آمریکا از این توافق در ٨ مه ٢٠١٨ و بویژه برقراری مجازات‌ها و تحریم‌های گذشته و تازه بسیار پُر تنش شد.

دونالد ترامپ توافق در بارۀ برنامۀ هسته‌ای ایران را که از سوی دولت باراک اوباما پذیرفته شده بود، ناکافی تلقی می‌کند و خواستار گفتگوهائی برای گسترش محدودیت‌ها در این زمینه و نیز در بارۀ برنامۀ موشکی و دخالت‌های ایران در بحران‌های منطقه‌ایست. تنش میان دو کشور از روز ٢٠ ژوئن با سرنگون ساختن یک پهپاد آمریکائی از سوی نیروی دریائی سپاه در خلیج فارس رو به تیرگی بیشتر گذاشت و هم اینک نیز همواره بخشی از نیروهای دو کشور در منطقه در حال آماده باش بسر می‌برند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates